Nasiona Chia

Nasiona Chia

Nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska, to roślina pochodząca z Meksyku i Gwatemali. Była znana i uprawiana już w czasach prekolumbijskich. Aztekowie cenili ją za nasiona, które były pożywczą potrawą i z których przygotowywali napoje. Płacono nimi podatek kapłanom i azteckiej szlachcie.

Chia jest jednoroczną rośliną, o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Owoce chia zawierają dużą ilość owalnych nasion.

  • Nasiona chia zawierają duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3 [Ich stężenie wynosi ok. 60%]. Jest to głównie kwas alfa-linolenowy, który stanowi konieczny składnik diety, ponieważ organizm sam go nie produkuje.
  • Nasiona chia są źródłem żelaza, magnezu, fosforu i cynku. Zawierają witaminę E i witaminy z grupy B.
  • Nasiona chia wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie. Prowadzi to, jak w przypadku spożywania siemienia lnianego, do zapewnienia uczucia sytości.
  • zawierają dużo potasu, który odpowiada za regulację ciśnienia tętniczego krwi
  • w porównaniu z innymi nasionami zawierają dużo więcej białka, dlatego polecane są zwłaszcza wegetarianom i sportowcom, którym zależy na zwiększeniu masy mięśniowej
  • są świetnym źródłem wapnia i błonnika

Stosowanie

Zaleca się stosować nasiona chia regularnie, gdyż usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego i korzystnie wpływają na strukturę kości i mięśni. Ponadto polecane są osobom odchudzającym się i na diecie, ponieważ wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie.

Nasiona możemy dodawać do sałatek, posypywać nimi kanapki, mogą być też dodawane do ciasta chlebowego lub używane do wypieków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *