3 powody, dla których owsianka to idealny pomysł na śniadanie.


O zaletach owsianki słyszymy od lat. Dla osób na diecie stanowi ona fit posiłek, dla sportowców wyczynowych doskonałe źródło białka i składników mineralnych, a dla lekarzy i dietetyków rozsądne źródło błonnika. Jednak czym tak naprawdę może pochwalić się owsianka? Poznaj 3 powody, dla których każdy zdrowy człowiek powinien ją jeść.

Z tego artykułu dowiesz się:

Owsianka i jej wartość odżywcza.

Owsiankę można przygotować na kilka sposobów. Zazwyczaj płatki z owsa gotuje się na mleku lub wodzie, lub podaje napęczniałe z jogurtem lub mlekiem roślinnym (np. migdałowym). Z tego powodu, wartość odżywcza owsianki może się różnić. Jednak zazwyczaj 1 porcja owsianki dostarcza:

Propozycje na owsiankę – kalorie:

  • Owsianka na mleku (mleko 2% – 250 ml + 70 g płatków) = 380 kcal
  • Owsianka na wodzie (70 g płatków) = 256 kcal
  • Owsianka na jogurcie z dodatkiem (jogurt 2% – 100 g + 70 g płatków + garść malin) = 344 kcal

Czy owsianka jest zdrowa na śniadanie?

Jak najbardziej. Owsianka to zazwyczaj połączenie produktu mlecznego (często fermentowanego: jogurtu), płatków owsianych i owoców. Zatem każdy składnik uznać można za bezpieczny dla organizmu, a nawet taki, który ma korzystny wpływ na sylwetkę i zdrowie.

Składnik owsianki Płatki owsiane Baza (mleko, jogurt) Dodatek (owoce)
Efekt prozdrowotny  

Mają dużo błonnika. Sprzyja on regularnej pracy jelit oraz obniża poziom cholesterolu.

 

Jogurty są bogate w probiotyki, które odbudowują wnętrze jelit oraz obniżają indeks glikemiczny innych produktów. Owoce to bogate źródło witamin oraz składników mineralnych.

 

3 powody, dla których warto jeść owsiankę

To nie wszystko, ponieważ produkty wykazują o wiele więcej korzyści dla organizmu. Poniżej znajdziesz 3 bardzo ważne powody, dla których warto jeść owsiankę.

Powód numer 1

Płatki owsiane to nie tylko błonnik. To również:

  • Magnez – regulujący pracę uk. nerwowego oraz zapewniający prawidłowy rytm serca;
  • Żelazo – chroniące przed anemią i wzmacniające odporność organizmu;
  • Beta-blukan – rozkładany przez bakterie jelitowe chroni jelito grube przed rozwojem nowotworu oraz dba o prawidłowy poziom glukozy we krwi;
  • Witamina B6 – ułatwia przyswajanie magnezu, poprawia koncentrację oraz pamięć;
  • Witamina B1 – poprawia stan skóry, zapobiega niedożywieniu organizmu;
  • Witamina B5 – dba o włosy, skórę i paznokcie.

Powód numer 2

Płatki owsiane połączone z mlekiem migdałowym są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które:

  • Obniżają poziom cholesterolu;
  • Zwalczają stany zapalne w organizmie;
  • Chronią przed nowotworami;
  • Zapobiegają chorobom serca;
  • Oczyszczają żyły.

Powód numer 3

Owsianka to posiłek o niskim indeksie glikemicznym oraz niewielkiej kaloryczności. Dodatkowo bardzo szybko wywołuje uczucie sytości za sprawą błonnika. Jest to więc idealne rozwiązanie dla osób:

  • Aktywnych fizycznie;
  • Diabetyków;
  • Osób odchudzających się;
  • Wegetarian;
  • Osób starszych;
  • Dzieci.

Owsianka  – ciekawostki

Czy wiesz, że:

  • Owsianka była w przeszłości podstawą diety angielskich górników, którzy cenili sobie ją za posiłek, który dawał bardzo dużo energii do ciężkiej pracy.
  • Według naukowców z Uniwersytetu Harvarda owsianka zmniejsza ryzyko zachorowania nawet na nowotwory płuc.
  • 1 duża porcja owsianki jest w stanie dostarczyć do organizmu, aż 2/5 błonnika, który powinno się zjeść w ciągu dnia.

Owsianka przepis

Jak przyrządzić pyszną i dietetyczną owsiankę?

Owsianka – przepis

Składniki:

  • Jogurt naturalny – 100 g (7 łyżek);
  • Płatki owsiane 50 – g (3 łyżki);
  • Maliny – 70 g (duża garść);
  • Banan – 70 g (połówka banana);

Instrukcja:

  1. Płatki zalej wrzątkiem i odczekaj 15 minut;
  2. Dodaj jogurt oraz pokrojone owoce;
  3. Posyp wszystko cynamonem;
  4. Zjedz ze smakiem.

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego tekstu, wiesz już, jak zdrowym posiłkiem jest owsianka. Jej regularne spożywanie przyniesie Ci wiele dobrego, ponieważ zadba o zdrowie na wielu płaszczyznach. Dodatkowo smakuje przepysznie, a szczególnie kiedy dodasz do niej ulubione dodatki. Włącz owsiankę do jadłospisu i ciesz się pełnią zdrowia.

 

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kącikdlazdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *