5 powodów, dla których warto suplementować selen i cynk.

Kiedy mowa o pierwiastkach zazwyczaj mówi się o wapniu, magnezie lub sodzie. Z tego powodu często zapomina się o selenie i cynku. Okazuje się, że odgrywają one niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Dowiedz się, dlaczego warto je spożywać.

Cynk i selen

Z tego artykułu dowiesz się:

Jakie funkcje pełni selen i cynk?

Dbanie o prawidłowy poziom selenu i cynku w organizmie jest bardzo ważny. Pełnią one bowiem wiele funkcji w organizmie. Do najważniejszych zaliczyć można:

Funkcje selenu

  • Działa antyoksydacyjnie;
  • Przeciwdziała nowotworzeniu;
  • Sprzyja zdrowiu serca;
  • Dba o zdrowie tarczycy;
  • Zmniejsza objawy chorób układu oddechowego;
  • Sprzyja płodności;
  • Wzmacnia układ odpornościowy.

Funkcje cynku

  • Wzmacnia układ odpornościowy;
  • Wzmacnia sprawność plemników;
  • Ułatwia przyswajanie składników odżywczych;
  • Sprzyja trawieniu cukrów;
  • Wzmacnia wzrok;
  • Sprzyja zdrowiu paznokci, skóry i włosów;
  • Działa antyoksydacyjnie.

Ile należy spożywać cynku i selenu na dobę?

Aby składniki mogły sprawnie działać, należy dostarczać je do organizmu w odpowiedniej ilości. Według aktualnych rekomendacji środowisk żywieniowych należy spożywać:

Selen

Grupa wiekowa Zapotrzebowanie na dobę
Mężczyźni 55 µg
Kobiety 55 µg
Kobiety w ciąży i w czasie karmienia 70 µg
Dzieci 4-13 lat 30 – 40 µg

Cynk

Grupa wiekowa Zapotrzebowanie na dobę
Mężczyźni 11 mg
Kobiety 8 mg
Kobiety w ciąży i w czasie karmienia 11 – 12 mg
Dzieci 4-13 lat 3 – 8 mg

5 najważniejszych powodów, dla których warto suplementować

Selen

  1. Selen przyśpiesza działanie silnego antyoksydantu w organizmie, co ochrania komórki przed uszkodzeniem.
  2. Selen wiąże się z białkami i ochrania DNA przed mutacją.
  3. Selen wzmacnia odporność organizmu i przeciwdziała występowaniu gruźlicy, zapaleniu wątroby typu C, a nawet grypie.
  4. Wzmacnia pracę układu krążenia, co przeciwdziała chorobie niedokrwiennej serca.
  5. Selen łączy się białkiem i umożliwia zamianę T4 do T3 – aktywnej formy hormonu, która warunkuje pracę tarczycy, a tym samym całego organizmu.

Cynk

  1. Umożliwia rozwój komórek nerwowych młodego organizmu.
  2. Cynk poprawia ruchliwość plemników, co ma wpływ na wysoką jakość spermy.
  3. Niedobór cynku w diecie ciężarnych może spowodować stan przedrzucawkowy oraz poronienia.
  4. Niedobory cynku mogą objawiać się problemami skórnymi (trądzikiem).
  5. Niedobór cynku w diecie ciężarnej można powodować niską masę urodzeniową dziecka.

Selen i cynk w jedzeniu – najlepsze źródła.

Produktów bogatych w cynk i selen jest wiele, ale poniżej znajdziesz najlepsze ich źródła.

Selen

Za najlepsze źródło składnika uznaje się orzechy brazylijskie i nerki wieprzowe, jednak poniżej znajdziesz bardziej dostępne źródła.

Produkt Zawartość na 100 gram produktu
Tuńczyk świeży 57  µg
Sezam nasiona 49 µg
Słonecznik nasiona 49 µg
Makrela 32 µg
Mięso z piersi indyka 24,4 µg

Cynk

Produkt Zawartość na 100 gram produktu
Wątroba cielęca 8,4 mg
Pestki dynii 7,5 mg
Kakao 16% 6.6 mg
Ser ementaler 4 mg
Fasola biała 3,7 mg

Selen i cynk

Podsumowanie

Jeśli do tej pory selen i cynk wydawał Ci się niepotrzebny, to po przeczytaniu tego tekstu, na pewno zmienisz zdanie. Pamiętaj, że składniki te mają ogromny wpływ na zdrowie organizmu.

Dlatego spożywaj różnorodne produkty. Korzystaj z orzechów i ryb, które obfitują w te składniki. Ciesz się pysznym i zdrowym jedzeniem, na co dzień i działaj na najwyższych obrotach.

 

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kącikdlazdrowia.pl i zapisz się na newsletter.1212

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *