Biotyna – jak wpływa na nasz organizm i gdzie jej szukać?

Problem nadmiernie wypadających włosów, suchej skóry i łamiących się paznokci dotyczy wielu kobiet w różnym wieku. Okazuje się, że stosowanie nawet najdroższych odżywek i balsamów do pielęgnacji, w tym przypadku nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak więc radzić sobie z niniejszym problemem? Odpowiedzią na to pytanie może być zapewnienie odpowiedniego poziomu dowozu biotyny wraz z codzienną dietą. Czym jest biotyna? I jakie funkcje spełnia w naszym organizmie. Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest biotyna;
  • Jaki wpływ na nasz organizm wywiera biotyna;
  • Dlaczego biotyna nazywana jest witaminą piękna;
  • W jakich produktach spożywczych znajdziemy najwięcej biotyny;
  • Czy warto suplementować biotynę w tabletkach.
Czym jest biotyna

Czym jest biotyna?

Biotyna (znana również jako witamina B7 oraz witamina H) należy do witamin z grupy B, rozpuszczalnych w wodzie. Jest ona związkiem organicznym, który występuje zarówno w tkankach zwierzęcych, jak i roślinnych. W związku z tym, witamina B7 dostępna jest w licznych produktach spożywczych, które bez przeszkód możemy włączyć do swojej codziennej diety.

Jaki wpływ na nasz organizm wywiera biotyna?

Witamina B7 jest produkowana przez florę bakteryjną jelit. W związku z tym, rzadko mamy do czynienia z jej niedoborem. Ta wiadomość jest szczególnie ważna dla tych osób, które zmagają się z problemem cukrzycy lub insulinooporności, albowiem biotyna jest składnikiem niezbędnym dla prawidłowego procesu przemiany glukozy. Warto także wiedzieć, że witamina B7 bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych. Ponadto, wpływa ona na prawidłowy rozwój organizmu człowieka oraz zachowanie zdrowego wyglądu naszej skóry.

Ważną informację stanowi także fakt, że stosowanie długotrwałej antybiotykoterapii może doprowadzić do niedoboru biotyny w organizmie człowieka. Wśród najczęściej występujących objawów niniejszego stanu wyróżniamy:

  • Nieuzasadnione uczucie senności;
  • Uporczywe uczucie rozdrażnienia, a nawet stany lękowe i halucynacje;
  • Zaburzenia nastroju, w tym depresję;
  • Przewlekłe bóle mięśni;
  • Uczucie odrętwienia stóp i dłoni;
  • Zmiana koloru skóry (cera staje się szara) oraz nadmierne złuszczanie się naskórka;
  • Nadmiernie wypadające włosy;
  • Rozdwojenie paznokci;
  • Nawracające zapalenia spojówek.
Jaki wpływ na nasz organizm wywiera biotyna

Zgodnie z Normami Żywienia dla Populacji Polskiej, opracowanymi przez Instytut Żywności i Żywienia (2012) spożywanie biotyny wygląda następująco:

  • Niemowlęta powinny spożywać od 5 do 6 µg na dobę;
  • Dzieci od 1 do 3 roku życia powinny spożywać około 8µg na dobę;
  • Dzieci od 4 do 6 roku życia powinny spożywać około 12 µg na dobę;
  • Starsze dzieci od 7 do 9 roku życia powinny spożywać około 20 µg na dobę;
  • Chłopcy od 10 do 18 roku życia powinni spożywać około 25 µg na dobę;
  • Dziewczęta od 10 do 18 roku życia powinny spożywać około 25 µg na dobę;
  • Mężczyźni powinni spożywać około 30 µg na dobę;
  • Kobiety powinny spożywać około 30 µg na dobę;
  • Kobiety w ciąży powinny spożywać około 30 µg na dobę;
  • W okresie karmienia piersią powinny spożywać około 30 µg na dobę.

Dlaczego biotyna nazywana jest witaminą piękna?

Biotyna zawiera w swoim składzie cząsteczki siarki, która jest odpowiedzialna za ochronę naszych włosów, paznokci oraz skóry. Dzięki odpowiedniej suplementacji witaminy H, możliwa staje się poprawa kondycji cery. Związki zawarte w niniejszej witaminie mogą wpływać na zwalczanie objawów trądziku młodzieńczego, a także zmniejszanie aktywności gruczołów łojowych. Dlatego też, biotyna jest częstym składnikiem suplementów diety oraz środków przeznaczonych do pielęgnacji ciała.

Dlaczego biotyna nazywana jest witaminą piękna

W jakich produktach spożywczych znajdziemy najwięcej biotyny?

Biotyna dostępna jest zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. W związku z tym, łatwo jest dostarczyć ją do naszego organizmu wraz z codzienną dietą. Wśród produktów odznaczających się najwyższą zawartością witaminy B7 wyróżniamy:

  • Wątróbka – 102 mikrogramy biotyny na 100 gram produktu;
  • Mąka sojowa – 63 mikrogramy biotyny na 100 gram produktu;
  • Żółtko jaja kurzego – 54 mikrogramy biotyny na 100 gram produktu;
  • Orzechy włoskie – 37 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Orzechy ziemne (arachidowe) – 31 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Sardynki – 21 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Migdały – 17 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Grzyby – 15 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Brązowy ryż (ryż naturalny) – 9 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Mąka z pełnego ziarna – 7  mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Szpinak (świeży w postaci liści) – 6 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Kraby – 6 mikrogramów biotyny na 100 gram produktu;
  • Marchew (świeża) – 3 mikrogramy biotyny na 100 gram produktu;
  • Pomidory (całe ze skórką) – 2 mikrogramy biotyny na 100 gram produktu.

Czy warto suplementować biotynę w tabletkach?

Biotyna powszechnie dostępna jest także w formie doustnych suplementów diety. Ze względu na fakt, że jest ona witaminą rozpuszczalną w wodzie, jest łatwo przyswajana przez organizm człowieka. Warto jednak wiedzieć, że zapewnienie odpowiedniego poziomu dowozu składników odżywczych (w tym witamin i minerałów) powinno odbywać się za pośrednictwem codziennej diety. Niemniej jednak, jeśli zmagamy się z niedoborem witaminy H w naszym organizmie, warto zasięgnąć porady w gabinecie specjalisty, który podpowie nam, jaki preparat będzie najbardziej odpowiedni dla potrzeb naszego organizmu. Należy także pamiętać, że jeśli chcemy cieszyć się pięknym wyglądem naszej skóry, włosów i paznokci, powinniśmy przede wszystkim przestrzegać zaleceń zdrowej diety i aktywnego stylu życia.

Biotyna – Podsumowanie

Biotyna nie bez powodu nazywana jest witaminą piękna. Odpowiada ona bowiem za utrzymanie dobrej kondycji naszych włosów, skóry i paznokci. Zanim jednak sięgniemy po suplementy diety, spróbujmy wprowadzić do jadłospisu pełne zdrowia składniki spożywcze, które zapewnią nam dowóz nie tylko cennej witaminy H, ale także wartościowych minerałów i składników odżywczych, niezbędnych dla zachowania dobrego zdrowia i samopoczucia.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.