Daktyle suszone właściwości, zastosowanie.


Daktyle suszone zalicza się do bakalii. Charakteryzują się słodkim smakiem, ciekawym zapachem i wysoką wartością odżywczą. Dlaczego warto jeść daktyle? W jakiej formie je spożywać?

Daktyle suszone – właściwości

Jeżeli chodzi o daktyle właściwości zdrowotne i odżywcze tych bakalii są wyjątkowo duże. Są doskonałym źródłem witaminy B2 i B3 oraz pozostałych witamin z grupy B, witaminy A i C. Ich spożywanie wpływa pozytywnie na samopoczucie i zmniejsza ryzyko depresji – jest to zasługa witamin z grupy B oraz tryptofanu, który jest odpowiedzialny za prawidłowy rytm dobowy i zasypianie. Daktyle suszone dostarczają również fosforu, wapnia, żelaza, cynku i sodu. Ponadto zalicza się je do produktów bogatych w potas, który jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca i chroni przed nadciśnieniem tętniczym. Co więcej, potas reguluje poziom sodu w organizmie, chroniąc przed obrzękami i nieprawidłową pracą nerek.

odwodnienie objawy
15 oznak świadczących o tym, że Twój organizm jest odwodniony
Picie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia to sprawa istotna. Okazuje się jednak, że       Z tego artykułu dowiesz się: ...

Czy daktyle suszone są tuczące?

Daktyle suszone są kaloryczne, dlatego zaleca się, by unikać ich w czasie diety odchudzającej. W 100 g daktyli suszonych znajduje się 282 kcal i ponad 75 g węglowodanów. Jeżeli sięga się po suszone daktyle, odchudzanie może być wolniejsze, jednak ze względu na wartości odżywcze, w trakcie wychodzenia z diety można jeść raz na kilka dni garść bakalii. Przykładowo, można dodawać daktyle do owsianki w dniu, w którym uprawia się aktywność fizyczną.

Daktyle – ile jeść dziennie?

Jeżeli waga ciała jest prawidłowa, daktyle suszone można jeść każdego dnia. Dzięki nim uzupełnia się dietę o ważne składniki odżywcze, a także zwalcza się problem z zaparciami i leniwą pracą jelit. Zawartość błonnika przyśpiesza procesy trawienne oraz zapewnia uczucie sytości na dłużej.

Daktyle – przepisy na każdy dzień

Jeżeli chodzi o daktyle zastosowanie ich w kuchni jest szerokie. Są odpowiednie na śniadanie, przekąskę między posiłkami, obiad i kolację oraz jako dodatek do ciasta. Dodając daktyle do bigosu, można zrezygnować z suszonych śliwek. Na kolację sprawdzą się natomiast daktyle zawijane w boczku. W tym przepisie powinno się pamiętać o wcześniejszym usunięciu pestki z suszonego owocu, gdyż w większości sklepów kupuje się daktyle z pestkami.

Daktyle do ciasta zapewniają słodszy smak wypieku, a nawet umożliwiają zrezygnowanie z dodawania cukru do masy. Dlaczego daktyle są słodkie i mogą zastępować biały cukier? W suszonych daktylach znajduje się duża ilość cukrów prostych – są to cukry dobrze przyswajalne, dlatego zapewniają energię w czasie aktywności fizycznej.

Daktyle na alergię

Daktyle powinni jadać alergicy. Bakalie zawierają dużo siarki organicznej, której działanie łagodzące reakcje alergiczne jest udowodnione przez naukowców. Daktyle dla alergika są ważne szczególnie w przypadku kataru siennego. Siarka organiczna łagodzi zapalenie błony śluzowej nosa i zmniejsza uciążliwość dolegliwości.

Czy można podawać daktyle suszone dzieciom?

Daktyle dla dziecka mogą być zdrową i słodką przekąską między posiłkami. Na ich bazie można przygotowywać zdrowe wypieki i desery bez dodatku cukru. Daktyle nie wywołują próchnicy zębów, dają energię do zabawy oraz – pomimo zawartości naturalnych cukrów, zmniejszają ryzyko wystąpienia problemów z nadwagą w przyszłości.

Daktyle suszone – konserwanty

Osoby sięgające po suszone bakalie często zastanawiają się, czy daktyle są zdrowe, gdy spożywa się je w takiej formie. Daktyle suszone zwykle są konserwowane za pomocą benzoesanu sodu (E211), kwasu benzoesowego (E210), sorbinianu potasu (E202) i sorbinianu sodu (E201). Konserwanty te stosuje się w celu ochrony daktyli przed pleśnią w czasie transportu i przechowywania. Dodatkowo apetyczny kolor daktyli jest wynikiem stosowania dwutlenku siarki (E220). Aby uniknąć konserwantów, wskazane jest spożywanie daktyli ekologicznych. Jeżeli kupuje się zwykłe daktyle, przed jedzeniem powinno się przez chwilę sparzyć je wrzątkiem, aby usunąć z nich niepożądane substancje. Po wypłukaniu konserwantów z daktyli, można jeść je w ramach przekąski lub dodawać je do innych posiłków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *