Dieta 1000 kcal – jadłospis, efekty, opinie.

Dieta oparta o 1000 kcal to w ostatnim czasie bardzo popularny model odchudzania. Dla laików jest to jedyna droga do tego, aby szybko zrzucić zbędne kilogramy. Rachunek jest prosty, jeśli jemy 1000 kcal, czyli ok. 1/3 tego, co powinniśmy, to na pewno schudniemy. Jednak czy na pewno? Zobacz, jakie efekty przynosi dieta.

dieta 1000 kcal, dieta 1000 kcal efekty, dieta 1000 kcal jadłospis

Z tego artykułu dowiesz się:

Kalorie – czym są?

Definicja oficjalna:

Kaloria to ilość ciepła potrzebna do podgrzania jednego grama czystej chemicznie wody pod ciśnieniem jednej atmosfery o jeden stopień.

Jest to jednak zbyt skomplikowany opis, więc przełożę to na język ludzki.

Kaloria jest to jednostka, której używa się do określenia ilości ciepła/energii dostarczanej do organizmu po spożyciu danego artykułu spożywczego.

Najczęściej na opakowaniach produktów znaleźć możemy informacje o ilości kcal (kilokalorii) obecnych w danym produkcie. Ich ilość podawana jest najczęściej na 100 g gotowego wyrobu.

Dieta 1000 kcal – czy to dużo? Ile kalorii spożywamy?

O ile wiadomo, że statystyczna dieta dostarcza ok. 2500 kcal/dobę to warto teraz dowiedzieć się, ile kalorii mają typowe produkty. Dla przykładu:

  • Jeden średniej wielkości pączek (70 g) zawiera ok. 300 kcal;
  • Jeden banan (tylko część jadalna, 100 g) zawiera ok. 90 kcal;
  • Kromka chleba żytniego pełnoziarnistego (70 g) zawiera ok. 130 kcal.

Jak widać typowy jadłospis (2500 kcal), mógłby składać się z 8 pączków lub 25 bananów spożywanych na dobę. Na pierwszy rzut oka widać, że dieta 1000 kcal to w perspektywie całego dnia bardzo mało jedzenia.

Dieta 1000 kcal – dla kogo ten jadłospis?

Oczywiście wiadomo również, że aby doprowadzić do utraty masy ciała musimy wprowadzić nasz organizm w deficyt energetyczny. W tym celu można wykorzystać dietę 1000 kcal. Dostarcza ona, o wiele mniej energii niż potrzebujemy w związku, z czym organizm będzie spalał to, czego ma pod dostatkiem, czyli nadmiar tłuszczu.

Wszystko wydaje się tutaj proste i klarowne. Jednak czy dieta 1000 kcal na pewno jest tak korzystna dla organizmu?

zioła odchudzające, zioła na odchudzanie, przyprawy odchudzające

Dieta 1000 kcal – efekty. Wady i zalety diety.

Dieta 1000 kcal jak sama nazwa wskazuje, dostarcza do ciała tylko 1000 kcal. Dla osoby o przeciętnej wadzę 70 kg, CPM (całkowita przemiana materii) wynosi średnio ok. 2000 – 2500 kcal, więc decydując się na tę dietę, ucinamy spożycie kalorii aż o 50-70% normy. Spójrz na tabelę poniżej i sam oceń czy dieta jest tak bezpieczna.

Dieta 1000 kcal – efekty

ZALETY WADY
Szybka utrata kilogramów

 

Dieta bardzo niskokaloryczna
W pierwszych dniach tracimy ogromne ilości wody, a nie tłuszczu Wywołuje spowolnienie metabolizmu
Wysmuklenie sylwetki zauważymy po ok. 3-7 dni Problemy z wypróżnianiem
Dieta niskokaloryczna może stanowić podstawę odżywiania, jednak musi być dobrze zbilansowana i zawierać tylko o max. 30% mniej kalorii niż potrzebujemy Dieta skupia się na kaloriach, a nie składnikach odżywczych (powinno być odwrotnie)
Prowadzi do niedożywienia
Ciężko jest wytrzymać na tak restrykcyjnym modelu żywienia

 

Bardzo prawdopodobny efekt jo-jo

Jak się odchudzać?

Ostatecznie można powiedzieć, że dieta 1000 kcal jest po prostu nierozsądna, gdyż podobny efekt można osiągnąć inną metodą. Wystarczy połączyć zbilansowane odżywianie z regularną aktywnością i możemy być pewni, że odchudzanie się uda, a poza tym uchronimy się przed wszystkimi wadami diety 1000 kcal.

Warto również pamiętać, że przejście na tę dietę to tak naprawdę przejście na głodówkę. Nie zmieniamy tutaj nawyków żywieniowych, tylko ograniczamy spożycie większości produktów na jakiś czas.

Co to oznacza w praktyce? To, że po skończeniu diety wrócimy do typowych nawyków żywieniowych, które doprowadziły nas do nadmiernej masy ciała, więc wpadamy w błędne koło.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, że dieta 1000 kcal to nie jest dobre wyjście. Pomimo że efekt odchudzający będzie zauważalny to warto powiedzieć o tym, że spożywanie tak małej ilości pokarmu prowadzi do złego samopoczucia, ciągłego głodu, osłabienia organizmu, niedoborów żywieniowych, a kończy się zazwyczaj powrotem do złych nawyków i efektu jo-jo.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *