Dieta DASH – na czym polega?

Jakie są jej najważniejsze zalecenia i dla kogo przeznaczona jest dieta DASH? Odpowiedzi na te pytania oraz najistotniejsze informacje na temat niniejszej diety znajdziesz w poniższym artykule.

Dieta DASH opracowana przez zespół amerykańskich naukowców (reprezentujących Narodowy Instytut Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego) zalecana jest osobom, które zmagają się z przewlekłym problemem nadciśnienia tętniczego. Dzięki stosowaniu jej prostych zasad, w niedługim czasie można nie tylko poprawić swoje wyniki badań, ale również zyskać smuklejszą sylwetkę i lepsze samopoczucie.

Dieta DASH – charakterystyka i wskazania do stosowania

Dieta DASH to zestaw praktycznych zasad, dzięki którym możliwe staje się uzyskanie kontroli nad ciśnieniem oraz poziomem cholesterolu we krwi pacjenta. Dlatego też, powinna stosowana być głownie przez osoby zmagające się z problemem nadciśnienia tętniczego oraz te, którym towarzyszy podwyższony poziom cholesterolu (zwłaszcza jego frakcji LDL). Niemniej jednak, przestrzeganie niniejszych zaleceń dietetycznych może również pozytywnie wpłynąć na zdrowie i samopoczucie osób zmagających się z problemem nadwagi i otyłości, a nawet cukrzycy typu II.

Dieta DASH – główne zasady

Dieta DASH to przede wszystkim sposób na zbilansowany i urozmaicony jadłospis. Podstawą niniejszej diety jest wyeliminowanie produktów zawierających duże zawartości sodu (w tym soli kuchennej) oraz zastąpienie ich składnikami, które pozytywnie wpływają na obniżenie wartości ciśnienia tętniczego w organizmie pacjenta. Ponadto, wśród najważniejszych zasad diety DASH możemy wyróżnić:

  • Spożywanie 5-6 posiłków dziennie o stałych porach;
  • Tworzenie posiłków w oparciu o świeże warzywa i owoce (pacjentom zaleca się spożywanie przynajmniej 400 a nawet 1000 gramów warzyw i owoców na dobę);
  • Wprowadzenie do swojego jadłospisu (2-4 razy w tygodniu) pieczonych lub przygotowywanych na parze ryb morskich, stanowiących bogate źródło kwasów tłuszczowych z grupy omega3.

Dieta DASH – jakie produkty należy wyeliminować ze swojego jadłospisu?

Zgodnie z zaleceniami niniejszej diety, pacjenci zmagający się z nadciśnieniem tętniczym powinni bezwzględnie wyeliminować ze swojej diety wszelkie słodycze zawierające duże ilości cukrów prostych. Ponadto, przestrzegając zasad diety DASH należy wyeliminować lub znacząco ograniczyć:

  • Tłuste mięsa, a przede wszystkim wędliny konserwowe;
  • Potrawy smażone na głębokim tłuszczu;
  • Pełnotłuste produkty mleczne;
  • Spożywanie soli kuchennej (w ciągu dnia nie należy spożywać nie więcej niż 1 małą łyżeczkę soli).

Dieta DASH – jakie produkty należy wprowadzić do swojego jadłospisu?

Osoby zmagające się z problemem nadciśnienia tętniczego, zgodnie z zasadami diety DASH, powinny wprowadzić do swojej diety:

  • Pełnoziarniste produkty zbożowe, w tym pieczywo oraz makarony pełnoziarniste, kasze gruboziarniste, otręby i płatki owsiane;
  • Pestki i orzechy, a przede wszystkim orzechy włoskie stanowiące bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych;
  • Rośliny strączkowe stanowiące bogate źródło białka;
  • Produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, takie jak chudy twaróg oraz jogurty naturalne;
  • Chude mięso, w tym drób oraz ryby morskie.

Dieta DASH – przykładowy jadłospis

I śniadanie: owsianka, przygotowana na chudym mleku z dodatkiem świeżych owoców sezonowych (na przykład jabłek lub gruszek) oraz wybranych orzechów. Do picia: świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy lub kawa zbożowa;

II śniadanie: koktajl warzywny przygotowany na bazie jarmużu, banana oraz jabłek;

Obiad: Dorsz pieczony w pergaminie z dodatkiem warzyw gotowanych na parze (w tym brokułów, kalafiora oraz marchwi), w towarzystwie brązowego ryżu i sosu jogurtowo-koperkowego. Do picia: Szklanka wody mineralnej z dodatkiem cytryny;

Podwieczorek: Jogurt naturalny z dodatkiem otrębów pszennych oraz wybranych owoców (np. malin, truskawek lub borówek). Do picia: Kubek herbaty ziołowej (np. koperkowej lub czerwonej);

Kolacja: sałatka z dodatkiem pieczonej piersi z kurczaka, rukoli, pomidorków koktajlowych oraz prażonych pestek słonecznika. Do picia: szklanka wody.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *