Dlaczego potrzebujemy urozmaiconej diety?

Dieta wysokoodżywcza, dieta dr Budwig, dieta Dukana, dieta białkowa i wiele innych. Istnieje wiele rodzajów diet, w tym „diet cud”, które obiecują szybkie zrzucenie kilogramów, a w ostatnim czasie popularnością cieszą się diety, które polegają na eliminowaniu z jedzenia niektórych składników pokarmowych i odżywczych. Czy te wszystkie diety są jednak zdrowe dla naszego organizmu?

d7

Każdy samodzielnie podejmuje decyzję o przejściu na dietę. Wielu osobom dieta kojarzy się z wyrzeczeniami i rezygnacją z niektórych produktów. Czy tak powinno być?

Wielu z nas na codzień sięga po produkty, które szkodzą zdrowiu i które powinniśmy zdecydowanie usunąć z jadłospisu. Są to: napoje kolorowe, fast-foody, słodycze i produkty przetworzone. Jedzenie ich jest nie tylko niezdrowe, ale przyczynia się też do odkładania nadmiernych kilogramów w organizmie.

Istnieje jednak wiele produktów, które są niezbędne w naszej diecie, ponieważ organizm potrzebuje ich, by móc prawidłowo funkcjonować. Dlatego mądra i zdrowa dieta to dieta urozmaicona, uwzględniająca wszystkie składniki pokarmowe. Organizm ludzki potrzebuj ich do wytwarzania energii, budowy tkanek i regulowania przemian, jakie w nim zachodzą. Mowa tu : węglowodanach, tłuszczach, białku, składnikach mineralnych takich jak: wapń, fosfor, żelazo oraz witaminach.

d7

L. L. Pauling, laureat Nagrody Nobla powiedział: „właściwe odżywianie będzie medycyną jutra”. I nie można się z nim nie zgodzić.
Naukowcy podkreślają, że człowiek jest w stanie żyć do 120 lat. Taką możliwość potwierdza conajmniej kilkaset osób, które dożywa takiego wieku. Jednak większość ludzi umiera długo przed osiągnięciem tego wieku. Dlaczego?

Przyczyn jest kilka. Na niektóre z nich mamy wpływ, na inne nie.

W 15% czynnikiem decydującym są uwarunkowania genetyczne.. W 20% zależy to od środowiska życia, w 10% od opieki zdrowotnej, a w 53% od stylu życia, w tym tego co jemy. O ile nie mamy wpływu na uwarunkowania genetyczne, o tyle styl życia wybieramy samodzielnie i świadomie. A to on, jak wskazano, w 53% decyduje o długości życia. Dlatego tak ważne jest to co jemy i jak jemy.

Stan naszego zdrowia zależy od tego, co jemy. Złe odżywianie naraża nas na choroby, takie jak: nadciśnienie tętnicze, otyłość, niektóre nowotwory, cukrzyca, choroby układu krążenia, choroby genetyczne, takie jak celiakia i fenyloketonuria, choroby niedożywienia, np. anemia, próchnica, osteoporoza i wiele innych.

d7

Współczesna dieta dostarcza zbyt duże ilości nasyconych tłuszczów, białek i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Jest w niej zbyt mało błonnika pokarmowego i innych, naturalnych składników żywności. To powoduje, że jedną z głównych przyczyn śmierci są obecnie tzw. choroby cywilizacyjne, wynikające m.in. z niezdrowego stylu życia, złych nawyków żywieniowych i braku aktywności fizyczne.

Statystyki są zatrważające: wskazuje się, że ok. 30% Polaków jest obecnie zagrożonych chorobami cywilizacyjnymi. Ponad 60% Polaków umiera na skutek chorób układu krążenia i niektórych nowotworów, czyli chorób cywilizacyjnych, a prawie co drugi Polak ma nadwagę lub otyłość.

I tutaj wracamy do punktu wyjścia. Dlaczego nasza dieta powinna nie tylko eliminować niezdrowe produkty, ale być też zróżnicowana? Bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie dostarczyć do organizmu to, co niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. I dlatego każdego dnia powinniśmy jeść warzywa, owoce, produkty zbożowe, mleczne i bogate w białko. Nie zastąpi tego żadna z diet. Dieta może nawet szkodzić, bo eliminuje z jadłospisu to, co jest potrzebne.

Dlatego każda decyzja o przejściu na dietę powinna wynikać z potrzeby poprawy zdrowia i zmiany nawyków żywieniowych, a nie tylko i wyłącznie chęci zrzucenia nadprogramowych kilogramów. I bezwzględnie powinniśmy ją konsultować z dobrym dietetykiem.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *