FODMAP – na czym polega i kiedy może nam pomóc?

Co tak naprawdę oznacza FODMAP? I jak stosowanie niniejszych zaleceń dietetycznych może wpłynąć na przebieg Zespołu Jelita Drażliwego (IBS). Odpowiedzi na te pytania oraz inne, cenne informacje na temat FODMAP znajdziesz w dalszej części artykułu.

FODMAP (czyli Fermentujące Oligosacharydy, Disacharydy, Monosacharydy i Poliole) to termin, który opracowany został przez naukowców z Uniwersytetu Monash. Zauważyli oni bowiem, że niektóre rodzaje węglowodanów mogą odpowiedzialne być za wywoływanie lub zaostrzanie objawów Zespołu Jelita Drażliwego. Dlatego też, postanowili oni opracować zalecenia dietetyczne, dzięki którym możliwe staje się wyeliminowanie objawów choroby za sprawą unikania określonych grup produktów pokarmowych. Jakich? O tym w poniższym tekście.

FODMAP – na czym polega?

FODMAP to rodzaj zaleceń dietetycznych, których nie trzeba stosować do końca życia. Postępowanie w tym przypadku składa się z dwóch etapów.

ETAP I (trwający około 4-6 tygodni) wymaga od pacjenta wyeliminowania ze swojego jadłospisu wszystkich produktów zawierających FODMAP.

ETAP II  polega na stopniowym wprowadzaniu do jadłospisu wyeliminowanych wcześniej produktów. W tym czasie, zadaniem pacjenta jest dokładne obserwowanie swojego organizmu. Jeśli dany produkt staje się przyczyną objawów niepożądanych (np. biegunki lub silnych dolegliwości bólowych zlokalizowanych w dole brzucha), należy go ponownie wykluczyć ze swojej diety.

FODMAP a Zespół Jelita Drażliwego (IBS)

Produkty spożywcze zawierające w sobie duże ilości FODMAP dostają się do jelita w postaci niezmienionej i w związku ze swoim działaniem osmotycznym, doprowadzają do nagromadzenia się nadmiernej ilości płynów w świetle niniejszej struktury. Właśnie w ten sposób dochodzi do przyspieszenia motoryki jelit oraz do fermentacji bakteryjnej ze wzmożoną produkcją wodoru oraz dwutlenku węgla (wówczas może dochodzić do pojawienia się nieprzyjemnego oddechu u pacjenta). Wymienione wyżej procesy odpowiedzialne są za wywoływanie znacznego dyskomfortu w obrębie jamy brzusznej oraz za powodowanie nagłych biegunek, bolesnych zaparć oraz uporczywych wzdęć i uczucia przelewania w brzuchu (charakterystycznego dla przebiegu IBS).

 FODMAP – jakich produktów należy unikać?

W celu wyeliminowania przykrych objawów Zespołu Jelita Drażliwego, należy unikać spożywania takich produktów jak:

Niektóre warzywa, w tym:

  • cebula, por i czosnek;
  • szparagi;
  • karczochy;
  • brokuły i kalafior;
  • brukselka;
  • soczewica i groszek zielony;
  • grzyby;
  • buraki ćwikłowe i kapusta.

Niektóre owoce, w tym:

  • jabłka i gruszki;
  • mango i arbuz;
  • nektarynka, śliwki i brzoskwinie;
  • owoce suszone oraz owoce w puszkach.

Niektóre produkty mleczne, w tym:

  • twaróg oraz delikatne sery (typu mascarpone);
  • mleko skondensowane;
  • jogurt, maślanka, kwaśna śmietana;
  • mleko krowie, kozie oraz owcze;
  • bita śmietana;
  • mleko sojowe.

Niektóre produkty zbożowe, w tym:

  • pieczywo i produkty pszenne;
  • żyto.

Niektóre nasiona i orzechy w tym:

  • orzechy nerkowca oraz pistacje.

Inne produkty spożywcze, w tym:

  • syrop z agawy, miód;
  • syrop glukozowo-fruktozowy;
  • sorbitol, maltitol, ksylitol.

FODMAP – jakie produkty można spożywać?

Chociaż lista produktów zawierających spore ilości FODMAP jest długa. Okazuje się, że istnieje całe mnóstwo warzyw i owoców, które z powodzeniem mogą zapewnić nam dowóz odpowiednich składników odżywczych. Wśród nich możemy wyróżnić:

Warzywa i owoce, takie jak: marchew, ogórki, pomidory, paprykę, kiełki bambusa, kukurydzę, bakłażan, sałatę zieloną, bataty, dynię, szczypiorek, winogrona, banany, kiwi, pomarańcze, mandarynki, ananasy, grejpfruty, jagody oraz truskawki.

Produkty mleczne oraz mięsa, takie jak: ser żółty, ser pleśniowy typu camembert lub brie, mleko migdałowe oraz ryżowe, masło, mięso, ryby, jaja, drób i tofu.

Produkty zbożowe oraz nasiona i orzechy, takie jak: pieczywo bezglutenowe, orkisz, ryż, owies, komosę ryżową, orzechy włoskie, migdały, orzechy pekan, ziemne oraz makadamia, ziarna sezamu, nasiona słonecznika i pestki dyni.

Inne produkty spożywcze, takie jak: cukier kryształ, aspartam, stewia, syrop klonowy.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *