Interwały czy kardio? Który trening jest skuteczniejszy?

Osoby odchudzające się bardzo często korzystają zarówno z treningów interwałowych jak i z kardio. Niewątpliwie jedna i druga jego odmiana bardzo pomaga w pozbyciu się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Która z form aktywności charakteryzuje się jednak przy tym większą skutecznością?

interwały czy kardio

Kardio jest treningiem tlenowym, który wspomaga zdrowie i spalanie tkanki tłuszczowej. Powoduje jej spalanie wyłącznie podczas jego wykonywania. Polecany jest on wszystkim osobom, bez względu na stan zdrowia, w szczególności zaś ćwiczącym rekreacyjnie i początkującym. Każda godzina na jego wykonywanie jest odpowiednia, również rano na czczo i bezpośrednio po treningu siłowym wykazuje się on skutecznością. Kardio można wykonywać bez żadnych przeszkód codziennie. Ta odmiana aktywności przynosi efekty w postaci zredukowania tkanki tłuszczowej oraz zwiększenia wydolności tlenowej.

Trening interwałowy ma natomiast charakter beztlenowy, który polega na przeplatanie wysiłku maksymalnego z umiarkowanym. Wywołuje on spalanie energii nawet do 30 godzin po skończeniu treningu. Nie jest jednocześnie wskazany dla wszystkich, ponieważ praca jest w jego trakcie wykonywana na maksymalnym tętnie. Powinien być on wobec tego wykonywany przez osoby zaawansowane trzy razy w tygodniu jako oddzielna jednostka treningowa. Najskuteczniejszy okazuje się on podczas godzin porannych albo w środku dnia, a poprzedzać go powinien solidny posiłek węglowodanowy. Poza zwiększeniem wydolności tlenowej i redukcją tkanki tłuszczowej, interwały mogą poskutkować też zwiększeniem masy mięśniowej przy zastosowaniu ćwiczeń siłowych.

interwały czy kardio

Okazuje się, że interwały są treningiem skuteczniejszym niż kardio. Ćwicząc interwałowo można spalać tkankę tłuszczową nawet trzy razy szybciej niż wykonując długi, jednostajny wysiłek o umiarkowanym natężeniu. Decydujące okazują się procesy zachodzące już po wysiłku. Interwały angażują nawet do 80% mięśni ciała, podczas gdy w przypadku kardio jest to zazwyczaj dwukrotnie mniej. Wobec tego organizm wymaga długiego okresu regeneracji i dostarczenia do mięśni dużych ilości tlenu, zaś energia podczas tego procesu jest pobierana właśnie z tłuszczu.

Treningi interwałowe spalają też tłuszcz z tych miejsc, w których jest go najwięcej i najtrudniej się go pozbyć, czyli z ud, brzucha i bioder. Taki trening sprawdza się lepiej niż klasyczne brzuszki albo przysiady, które wzmacniają mięśnie, ale nie redukują tkanki tłuszczowej w danych miejscach. Równocześnie w przeciwieństwie do kardio, interwały nie powodują spalania tkanki mięśniowej. Ubytki w mięśniach są minimalne za sprawą bardzo krótkich sesji treningowych, co pozwala wyrzeźbić i ujędrnić ciało.

Wadą treningu kardio jest ponadto jego monotonia i wydłużony czas trwania, podczas gdy interwały wykonuje się zdecydowanie szybciej. Aby odnieść wymierne korzyści z tego pierwszego rodzaju ćwiczeń, powinny one być wykonywane codziennie przez około 40 minut, natomiast w przypadku wysiłku beztlenowego już 25 minut trzy razy w tygodniu okazuje się wystarczającą dawką.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.
Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *