Jak należy się rozciągać? Podstawowe zasady

Rozciąganie wraz z rozgrzewką to podstawowe elementy każdego treningu. Z uwagi na ich profilaktyczne działanie wobec wszelkich kontuzji i urazów, nie można o nich zapominać, a wręcz przeciwnie – warto poświęcić im odpowiednio dużo czasu. Dlaczego stretching jest tak ważny? Gdy mięśnie po wysiłku są skurczone, drżą, są rozgrzane – przyda im się ich zregenerowanie, wyciszenie, schłodzenie i uspokojenie. Przez to każdy kolejny trening będzie dla nich mniej kontuzjogenny. Sprzyja to też zachowaniu właściwej postawy ciała. Warto też podkreślić fakt, że rozciąganie sprzyja zmniejszeniu stresu!

Jakie są podstawowe zasady rozciągania w ramach potreningowego wyciszenia organizmu?

rozciąganie po treningu

Zasady towarzyszące rozciąganiu

– gdy czujesz dyskomfort, ból lub chęć przerwania stretchingu – zrób to, bo nie ma nic gorszego dla mięśni, niż ciągnięcie ich na siłę,

– ćwiczenie rozciągające powinno trwać nawet do dwóch minut, choć optymalna jest jedna minuta na każde,

– delikatnie pogłębiaj rozciągnięcie, nie wykonuj tzw. „pompowania” dla pogłębienia ruchu,

– nie garb się i nie zaokrąglaj kręgosłupa – utrzymuj go w prostej pozycji lub, w zależności od ćwiczenia, zachowaj jego naturalne krzywizny,

– równomiernie pracuj nad rozciąganiem każdej partii mięśni, nie tylko wybranych lub tych, których rozciąganie jest Ci łatwiej przeprowadzić,

– pamiętaj o oddychaniu w trakcie rozciągania!,

– pogłębiaj delikatnie ruchy, gdy jesteś w fazie wydychania powietrza z płuc,

– w trakcie rozciągnięcia mięśni powinny być one rozluźnione (!), nie spięte.

rozciąganie po treningu

Pamiętaj, że kluczem jest regularność. Należy wykonywać ćwiczenia rozciągające po każdym treningu, a także warto robić to w dni nie treningowe dla relaksu, wyciszenia, zregenerowania mięśni. Oczywiście trzeba też brać pod uwagę predyspozycje organizmu – jeśli nigdy wcześniej nie był on przyzwyczajony do rozciągania, z pewnością będzie trudniej osiągnąć duże postępy w krótkim czasie.

Uwaga – zasady opisane powyżej dotyczą rozciągania w ramach zakończeni treningu i wyciszenia po nim organizmu. Istnieje też dynamiczne rozciąganie, które może być elementem rozgrzewki przed treningiem i/lub samego treningu, natomiast zasady jego wykonywania są nieco inne, niż dla stretchingu statycznego, o którym mowa w artykule.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *