Kasza – obowiązkowy element zdrowej diety

Kasza gryczana, jaglana, manna, jęczmienna, a może kuskus? Chociaż każdy z nas wie, że kasza jest bardzo zdrowa, nadal rzadko znajduje się dla niej miejsce w naszych jadłospisach. Zwykle wynika to z ogólnego stereotypu, według którego jest ona niesmaczna i kojarzona głównie ze znienawidzonymi obiadami w dzieciństwie. Tymczasem wystarczy odrobina kreatywności, by ta nudna i mdła kasza stała się przepysznym dodatkiem do codziennych posiłków. W sklepach znaleźć można wiele różnych rodzajów kasz, a każda z nich cechuje się nieco odmiennym smakiem oraz wartościami odżywczymi. Łączy je natomiast jedno – wszystkie bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie i zasługują na swój udział w naszej diecie. Które kasze najlepiej sprawdzą się w codziennym jadłospisie? Jakie wartości odżywcze wyróżniają poszczególne kasze? Dlaczego tak ważne jest abyśmy często po nie sięgali? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znaleźć można w dalszej części artykułu.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • jakie najpopularniejsze rodzaje kasz znaleźć można w sklepie,
  • co takiego wyjątkowego znaleźć można w kaszach,
  • jak jedzenie kaszy wpływa na odchudzanie,
  • co wyróżnia poszczególne rodzaje kasz,
  • jaką kaszę najlepiej wybrać.
jakie najpopularniejsze rodzaje kasz znaleźć można w sklepie,

Rodzaje kasz – jakie kasze znajdziemy w sklepach i jak one powstają?

Najbardziej znaną w tradycyjnej polskiej kuchni kaszą jest prawdopodobnie kasza gryczana. To właśnie ona najczęściej gościła na stołach w naszym dzieciństwie podczas niedzielnych obiadów. Wytwarzana jest ona w procesie obłuskiwania ziaren gryki. Często wybierana i bardzo wartościowa jest również kasza jęczmienna. Stanowi ona podstawowy składnik klasycznego krupniku. Oba wymienione rodzaje kasz wykorzystywane są głównie do dań wytrawnych. Jeśli poszukujemy składnika do dań słodkich, doskonale sprawdzi się kasza jaglana. Wytwarzana jest ona z łuskanego ziarna prosa. Z pszenicy zwyczajnej otrzymuje się natomiast kaszę manną.

Pisząc o kaszach warto wspomnieć także o różnego rodzaju ryżach. Nie są one elementem naszej tradycyjnej kuchni. Przywędrowały na nasze obszary z Azji, gdzie do tej pory stanowią fundament codziennej diety. Łuskany ryż biały jest niestety pozbawiony znacznej części wartości odżywczych i stanowi głównie źródło węglowodanów. Niezwykle wartościowy jest natomiast ryż brązowy niełuskany, a także rzadziej spotykane odmiany, takie jak ryż czarny czy ryż czerwony.

Kasze – najcenniejsze wartości odżywcze

Kasze stanowią źródło niemal wszystkich koniecznych dla nas składników odżywczych o bardzo wysokiej jakości. Podstawę stanowią węglowodany złożone stanowiące zwykle 60-70% składu kaszy. Jednak produkty z tej kategorii dostarczają również niemałych ilości białka roślinnego. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia diety wegańskiej lub wegetariańskiej. Kasze zawierają bardzo małe ilości tłuszczów, a zdecydowaną większość z nich stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone.

Kasze uznawane są również za jedno z najlepszych źródeł błonnika pokarmowego. Jest to bardzo wartościowy element żywności pochodzenia roślinnego, który wpływa regulująco na funkcjonowanie układu pokarmowego, a także wspomaga odchudzanie oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Kasze są produktami średniokalorycznymi. Jednak ze względu na skłonność do wchłaniania dużej ilości wody oraz znaczną zawartość błonnika pokarmowego, są niezwykle sycące. W 100g suchej kaszy znajduje się średnio 370kcal. Porcja 50g suchej kaszy to natomiast niecałe 200kcal.

Kasza a odchudzanie

Kasze regularnie powinny gościć w diecie każdego z nas, jednak na szczególna uwagę zasługuje ich rola podczas odchudzania. Kasze stanowią źródło właściwie wszystkich składników pożądanych w trakcie redukcji masy ciała. Należą do nich białko, błonnik pokarmowy, węglowodany złożone oraz duża zawartość witamin i składników mineralnych. Nie bez znaczenia pozostaje również zdolność do chłonięcia dużej ilości wody. Pozwala to przygotowywać sycące posiłki o znacznej objętości, zawierające jednocześnie mało kalorii.

Węglowodany złożone są trawione i wchłaniane w przewodzie pokarmowym stopniowo, dzięki czemu dostarczają organizmowi energii przez długie godziny po posiłku. Błonnik pokarmowy pęcznieje w żołądku, przez co zwiększa uczucie sytości. Witaminy i sole mineralne są natomiast niezwykle istotne w zapobieganiu niedoborom, na które narażone są osoby stosujące diety o obniżonej kaloryczności.

Kasza a odchudzanie

Kasza gryczana dla sprawnego serca

Kasza gryczana może stanowić dobre źródło magnezu, witaminy E oraz wielu witamin z grupy B. Charakteryzuje się najwyższą zawartością białka spośród wszystkich rodzajów kasz. Na uwagę zasługują jej wyjątkowo korzystny skład aminokwasowy. Według badań ekstrakty z białek gryki mogą przyczyniać się do zmniejszenia poziomu cholesterolu, a tym samym zapobiegać miażdżycy.

Kasza jęczmienna dla wzmocnienia układu nerwowego

Wśród kasz z jęczmienia wyróżnia się kilka podstawowych rodzajów: pęczak, kaszę łamaną, perłową oraz perłową łamaną. Najbardziej wartościową odmianą jest pęczak. Niemniej jednak wszystkie rodzaje są pożądane w codziennej diecie. Kasza jęczmienna może stanowić źródło witaminy B1, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Wyjątkowo wysoka zawartość błonnika pokarmowego sprzyja prawidłowej perystaltyce jelit oraz odpowiedniej odporności organizmu.

Kasza jaglana dla pięknych włosów i paznokci

Kasza jaglana może stanowić wartościowe źródło fosforu, magnezu, żelaza i cynku. Wszystkie te składniki są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich odpowiednia podaż jest konieczna dla zachowania pięknej cery na długo. Wpływają one również na stan włosów i zapobiegają ich wypadaniu. Cynk dodatkowo jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego.

Którą kaszę najlepiej wybrać?

Podstawą zdrowej i pełnowartościowej diety jest różnorodność. Z tego powodu warto eksperymentować i próbować wszystkich rodzajów kasz. Każda z nich jest niezwykle wartościowa i może przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia. Powinna być spożywana jak najczęściej, zarówno przez dzieci, jak i przez dorosłych. 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *