Nieaktywne płatki drożdżowe – czym są i jak je ugryźć?

Naturalne, wegańskie i pełne witamin drożdżowe płatki są niebanalnym dodatkiem, docenianym w wielu kuchniach. Urozmaicają każdy jadłospis, a dzięki swoim wszechstronnym właściwościom szczególnie sprawdzają się w dietach jarskich (weganizm, wegetarianizm) czy wykluczających laktozę.

Bezglutenowa wersja nieaktywnych płatków drożdżowych z powodzeniem uzupełni także menu osób z alergią na gluten. Hodowane na buraczanej lub trzcinowej melasie, a następnie poddawane procesowi obróbki oraz suszenia drożdżowe płatki w postaci nieaktywnej to bezpieczny dla przewodu pokarmowego produkt, wykazujący wiele prozdrowotnych właściwości. Nieaktywne płatki drożdżowe, bogate w minerały oraz znaczną zawartość białka, to również prawdziwa gratka dla smakoszy – ich orzechowo – serowe nuty zgrabnie mieszają się ze sobą, tworząc aromatyczny duet.

płatki drożdżowe nieaktywne

Cenne właściwości nieaktywnych płatków drożdżowych 

  • wysoka zawartość białka oraz błonnika,
  • niska zawartość tłuszczu oraz cukrów,
  • bogate w witaminy z grupy B (B1, B2, B3 – niacynę, B6, B8),
  • źródło kwasu foliowego oraz witaminy H (B7 – biotyna),
  • doskonałe uzupełnienie diet jarskich,
  • źródło mikroelementów w postaci selenu, żelaza, chromu, magnezu, cynku, potasu czy wapnia,
  • produkt niefermentujący (bezpieczny dla przewodu pokarmowego),
  • nie zawiera barwników oraz konserwantów,
  • składnik łatwo przyswajalny, 
  • usprawniają perystaltykę jelit oraz ułatwiają trawienie,
  • wykazują działanie wzmacniające na skórę, włosy oraz paznokcie,
  • uniwersalny i wszechstronny dodatek do wielu dań.

Płatki drożdżowe nieaktywne – do czego i z czym jeść?

Drożdżowe płatki w formie nieaktywnej z sukcesem odnajdują się w każdej kuchni. Ich sucha, przypominająca bułkę tartą postać używana jest na różne sposoby. W dietach wegańskiej czy wegetariańskiej cenione są za walory smakowe, ale także za wysoką zawartość białka roślinnego raz błonnika. Zestawione z mieszankami warzyw i z pozostałymi przyprawami nadają jarskim daniom intensywność oraz wyrazistość. Nieaktywne płatki drożdżowe to również doskonały dodatek do dań mięsnych, a dzięki właściwościom zagęszczającym z sukcesem stosowane są w sosach i zupach – także do zabielania. Płatki drożdżowe w formie nieaktywnej są naturalnym wzmacniaczem smaku, z łatwością więc podbijają smak wielu potraw. Ten wszechstronny składnik odnajdzie się właściwie w każdej potrawie – począwszy od warzywnych past kanapkowych, poprzez zapiekanki czy jarskie kotlety, aż do domowej pizzy lub w roli posypek (popularny zamiennik parmezanu w dietach jarskich). Ze względu na niską zawartość sodu drobno zmielone płatki drożdżowe są prozdrowotną alternatywą dla soli w diecie. Drożdżowe płatki w formie nieaktywnej posłużyć mogą również jako przyprawa do warzywnych ciast lub tart, są także oryginalnym dodatkiem do jogurtowych deserów lub roślinnych koktajli oraz skahe’ów.

płatki drożdżowe do zup

Nieaktywne płatki drożdżowe – kalorie i ciekawostki

Wszechstronne właściwości czynią z nieaktywnych płatków drożdżowych prawdziwy kulinarny hit. W 100 gramach produktu znajduje się jedynie lekko ponad 300 kcal i tylko 7 % tłuszczu. Niska zawartość węglowodanów oraz cukrów sprawiają, że płatki drożdżowe w nieaktywnej postaci to bezpieczny, lekkostrawny składnik także w diecie o obniżonej kaloryczności. Błonnik roślinny przyśpiesza trawienie, a wysoka zawartość białka (98 % w niecałych 50 g) zapewnia długotrwałe uczucie sytości. Nieaktywne płatki drożdżowe stosować można zarówno dosypując je do posiłków lub… spożywając bezpośrednio łyżkę produktu w ramach zbilansowanego suplementu diety, popijając ją wodą. Jedna łyżka stołowa płatków drożdżowych to jedynie ok 15 kcal! Nieaktywne płatki drożdżowe to także naturalne źródło wielu witamin z grupy B, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz jego układów. Również zawartość cennych mikroelementów (selen, cynk, żelazo, magnez, chrom, potas, wapń) i aminokwasów korzystnie wpływających na ciało człowieka czynią z płatków drożdżowych zdrowe urozmaicenie diety.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *