Odżywki białkowe – kto i kiedy może je stosować?

Wzrastające zainteresowanie aktywnością fizyczną i zdrowym odżywianiem spowodowały znaczne zwiększenie popularności odżywek białkowych. Obecnie można znaleźć ją niemal na każdej siłowni, w sklepach sportowych, a nawet w zwyczajnych supermarketach. Wiele osób dbających o zdrowie zastanawia się, czy takie suplementy są skuteczne i konieczne dla zbudowania formy. Czy są one zdrowe? Czy może stanowią zbędny, sztuczny dodatek do diety? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dalszej części artykułu.

Z artykuły dowiesz się:

  • jak powstają odżywki białkowe;
  • po co stosuje się odżywki białkowe;
  • jakie są rodzaje odżywek białkowych dostępnych na rynku;
  • kto powinien stosować odżywki białkowe;
  • jakie odżywki białkowe wybrać.

Odżywki białkowe – z czego tak naprawdę się składają?

Wielu przeciwników odżywek białkowych uważa, że produkt ten to „sama chemia”, która bardziej zaszkodzi niż pomoże naszemu organizmowi. Inni mówią natomiast, że taki suplement jest kluczem do zbudowania wymarzonej formy i sylwetki. Gdzie w takim razie leży prawda? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie wystarczy przyjrzeć się, jak powstaje to sławne „białko”?

Odżywki białkowe są suplementami w pełni syntetycznymi. Nie oznacza to jednak, że składają się ze sztucznych i szkodliwych dla organizmu składników. Czyste „białko” produkowane jest jedynie z mleka pasteryzowanego. Gotowy produkt stanowi bardzo skoncentrowane źródło dobrze przyswajalnego białka. Coraz częściej spotkać się można również z odżywkami dla wegan, które stanowią koncentraty białek z grochu, soi lub fasoli. Dużą popularnością cieszą się suplementy smakowe. Zawierają one odpowiednie aromaty i słodziki – najczęściej sukralozę, acesulfam K lub stewię. Warto dodać, że w świetle obecnych badań naukowych ilości słodzików zawartych w dziennej porcji odżywek są całkowicie bezpieczne dla zdrowia.

Jak powstają odżywki białkowe?

Surowcem dla zdecydowanej większości odżywek białkowych dostępnych w sklepach jest mleko pasteryzowane. Produkcja rozpoczyna się od dodania do niego odpowiednich enzymów pozwalających na oddzielenie serwatki. Ta następnie przepuszczana jest przez szereg membran i błon. W efekcie otrzymujemy produkt pozbawiony tłuszczów i cukrów, zawierający natomiast bogatą kompozycję aminokwasów. Ostatnim etapem jest proces suszenia oraz ewentualny dodatek aromatów i słodzików.

Jakie są rodzaje odżywek białkowych?

Najczęściej spotykane odżywki produkowane są na bazie serwatki mlecznej. Weganie mogą jednak znaleźć produkty wytwarzane z białka grochu, soi lub innych nasion strączkowych. Wśród odżywek z mleka wyróżnia się:

  • WPC – jest to koncentrat białka serwatkowego. Charakteryzuje się zawartością białka wynoszącą około 80%. Stanowi najczęstszy wybór wśród amatorów sportu.
  • WPI – jest to izolat białka serwatkowego. Zawartość białka może w nim sięgać nawet ponad 90%. Niektóre doniesienia wskazują również na nieco lepszą przyswajalność protein z tego źródła.
  • WPH – jest to hydrolizat białka serwatkowego. Zawartość protein jest w nim podobna do WPI. Występują one jednak we wstępnie strawionej postaci, co skraca czas konieczny do ich przyswojenia.
jakie są rodzaje odżywek białkowych dostępnych na rynku

O zastosowaniu i działaniu odżywek białkowych

Odżywki białkowe to bardzo dobre źródło łatwo przyswajalnych protein. Mogą stanowić doskonałe uzupełnienie diety w ten makroskładnik. Warto jednak zaznaczyć, że same w sobie nie stanowią suplementu wspomagającego rozwój masy mięśniowej. Są jedynie produktem, który pozwala zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na białko. Z tego względu rzeczywiście mogą świetnie sprawdzić się w diecie osób trenujących, a szczególnie tych zajmujących się ćwiczeniami siłowymi.

Czy odżywki białkowe są tylko dla profesjonalistów? – czyli kto powinien stosować odżywki białkowe

Odżywki białkowe mogą być stosowane przez każdego. Nie ma znaczenia czy jesteś kobietą czy mężczyzną, a nawet czy regularnie trenujesz. Suplement ten pomaga zwiększyć udział białka w codziennej diecie. Z tego względu sprawdzi się doskonale dla osób ze zwiększonym zapotrzebowaniem na ten makroskładnik. Sytuacja taka ma miejsce przede wszystkim u osób trenujących siłowo. Odżywki białkowe mogą być jednak stosowane także przez sportowców wytrzymałościowych. Warto rozważyć ich spożywanie również na diecie odchudzającej. Stanowią bowiem niskokaloryczną i bardzo sycącą przekąskę.

Oczywistym, ale niezwykle istotnym przeciwwskazaniem do stosowania odżywek białkowych jest uczulenie na serwatkę mleka lub strączki, z których wyprodukowany jest dany suplement!

kto powinien stosować odżywki białkowe

Którą odżywkę białkową wybrać?

Wybór odżywek białkowych dostępnych na rynku może być przytłaczający dla osoby początkującej. W praktyce sprawa wygląda jednak bardzo prosto. Dla zdecydowanej większości amatorów właściwie nie ma znaczenia, czy wybrana odżywka będzie zawierać 80 czy 90% białka. Z tego względu, z racji ceny, najczęściej wybierana jest właśnie WPC. Przy zakupie warto się jednak upewnić, czy zawartość protein w produkcie nie jest niższa niż 80%.

Jeśli chodzi o skuteczność, nie ma również różnicy pomiędzy białkami naturalnymi i smakowymi. Warto eksperymentować z dostępnymi na rynku produktami, gdyż wiele z nich może stanowić przepyszny dodatek do wielu dań i stanowić doskonałą alternatywę dla słodyczy. Wybierając odżywki białkowe poleca się również kierować się sprawdzonymi markami oraz opiniami innych klientów. Ważną kwestią jest rozpuszczalność produktu, bo to ona w dużej mierze decyduje o właściwościach smakowych gotowej przekąski. 

Odżywki białkowe – podsumowanie

Podsumowując, odżywki białkowe mogą stanowić stały element zdrowej diety. Nie są produktami szkodliwymi. Wręcz przeciwnie – mogą stanowić bardzo wartościowy składnik wielu dań. Stanowią bardzo uniwersalny produkt. W klasycznej postaci spożywa się je w postaci shaków. Obecnie znaleźć można jednak wiele ciekawych przepisów na białkowe omlety, ciasteczka czy owsianki. Oczywiście stosując odżywki należy zdawać sobie sprawę, że stanowią one jedynie uzupełnienie diety, a nie magiczny suplement na wzrost mięśni.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *