Oleje roślinne w naszej codziennej diecie – najważniejsze informacje

Jakie właściwości odżywcze w sobie skrywają oleje roślinne? I które z nich warto wprowadzić do swojej codziennej diety? Najważniejsze informacje oraz cenne wskazówki na ten temat znajdziesz w dalszej części tekstu.

Oleje roślinne to produkty, które pozyskiwane są w pestek, nasion oraz owoców roślin oleistych, czyli takich, które zawierają w swoim składzie od 20 aż do 70% tłuszczów. To właśnie one stanowią źródło cennych kwasów tłuszczowych oraz witamin, które niezbędne są dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

Zapamiętaj! W świetle ustaleń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), tłuszcze, najlepiej pochodzenia roślinnego, powinny pokrywać od 15 do nawet 35% naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Jakie oleje roślinne powinniśmy wybierać?

Zarówno w popularnych marketach, jak i sklepach internetowych, możemy znaleźć szeroki wybór olejów roślinnych, które stanowić mogą zdrowe uzupełnienie naszej codziennej diety. Jednakże, które z nich są najcenniejsze?

Olej rzepakowy – cenne źródło kwasów tłuszczowych omega3

Olej rzepakowy znany jest nam od pokoleń nie bez przyczyny, albowiem okazuje się, iż stanowi on doskonałe źródło kwasów tłuszczowych omega3 (w odpowiedniej proporcji do kwasów omega6) oraz kwasu linolenowego. Wyróżnić możemy dwa rodzaje oleju rzepakowego:

  • Rafinowany – doskonale nadający się do smażenia; oraz
  • Nierafinowany – nadający się do dań na zimno (np. sałatek).

Olej słonecznikowy – bogaty w witaminę E

Olej tłoczony z nasion słonecznika stanowi prawdziwą skarbnicę witaminy młodości (witaminy E). Podobnie jak w przypadku oleju rzepakowego, słonecznikowy olej rafinowany doskonale nadaje się do smażenia ryb lub mięs, natomiast w postaci nierafinowanej jest idealnym dodatkiem do sałatek i dań na zimno.

Olej sezamowy – źródło witaminy B6

Otrzymywany jest podczas procesu tłoczenia na zimno nasion sezamowych. W składzie niniejszego produktu znajdziemy nie tylko witaminę B6, ale również witaminę E oraz cenne minerały, w tym:

  • Magnez;
  • Fosfor;
  • Wapń
  • Cynk; oraz
  • Żelazo.

Ponadto, w składzie oleju sezamowego znajdziemy nienasycone kwasy tłuszczowe oraz lecytynę. Niniejszy produkt posiada delikatnie orzechowy smak, dzięki czemu stanowi idealny dodatek zarówno do warzywnych, jak i owocowych sałatek.

Olej kokosowy – znajdziesz w nim witaminy E i K

Nierafinowany oraz tłoczony na zimno olej kokosowy stanowi cenne źródło witamin E oraz K, które doskonale wpływają na wygląd naszej skóry. Niniejszy produkt posiada przyjemny zapach i zwartą konsystencję. Olej kokosowy, ze względu na swój delikatnie słodkawy smak, może stanowić doskonały dodatek do pożywnej owsianki oraz słodkich deserów. Niemniej jednak, produkt ten znajduje również szerokie zastosowanie podczas przyrządzania dań kuchni azjatyckiej.

Oliwa z oliwek – źródło witaminy A

Tłoczona na zimno oliwa z oliwek to niezrównane źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasu oleinowego, który wykazuje cenne właściwości przeciwzapalne. Ponadto, spożywanie niniejszego produktu w odpowiednich ilościach, może wzbogacić nasz organizm o cenne witaminy (A, E oraz K). Oliwa z oliwek zalecana jest pacjentom zmagającym się z zaburzeniami w obrębie układu sercowo-naczyniowego, ponieważ wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu oraz wspomaga pracę układu krążenia. Ze względu na swój doskonały smak, oliwa znajduje szerokie zastosowanie, zwłaszcza podczas przygotowywania dań kuchni śródziemnomorskiej.

Olej lniany – źródło cennych dla zdrowia kwasów tłuszczowych omega3

Olej lniany, podobnie jak oliwa z oliwek, stanowi cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin korzystnie wpływających na układ sercowo-naczyniowy człowieka. Należy jednak pamiętać, aby niniejszego produktu nie poddawać obróbce termicznej i stosować go wyłącznie do dań na zimno.

Pamiętaj! Chociaż oleje roślinne stanowią cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin, tracą większość swoich wartości odżywczych podczas procesu smażenia lub gotowania.

 

 

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *