Przyprawy, które podkręcą Twój metabolizm

Na nic się zda odchudzanie bez aktywności fizycznej. Odpowiednio dobrana dieta może jednak znacząco podkręcić Twój metabolizm. Nie oznacza to jednak, że musisz spożywać tylko wyszukane i trudnodostępne produkty. Wystarczy wprowadzić do swojej kuchni przyprawy i zioła, które pomogą spalić tłuszcz i ułatwią Ci drogę do wymarzonej sylwetki. Większość z nich z pewnością znasz, niektóre może używasz. Poznaj ich właściwości.

  • Dlaczego warto stosować przyprawy i zioła?
  • Chili
  • Cynamon
  • Imbir
  • Czarny pieprz
  • Kurkuma
  • Bazylia
  • Mięta
  • Żeń-szeń
  • Morwa biała
  • Skrzyp polny
  • Fiołek trójbarwny.
morwa biała

Dlaczego warto stosować przyprawy i zioła?

Właściwości wspomagające odchudzanie przypraw znane są od wielu lat. Zioła i przyprawy cenione są we wszystkich kuchniach świata, nadają potrawom niepowtarzalnego smaku i aromatu. Niektóre z nich wykazują dodatkowo działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe i antygrzybiczne. Zamiast sięgać po sztuczne suplementy diety, lepiej włączyć do swojej diety bezpieczne dla zdrowia przyprawy, które są źródłem witamin, soli mineralnych i flawonoidów. Wspierają pracę wątroby oraz procesy trawienne, regulują apetyt i stabilizują poziom glukozy we krwi. Przyprawy o ostrym i wyrazistym smaku zawierają kapsaicynę, która wpływa na procesy termogenezy i może przyspieszać przemianę materii. Wszystko to sprawia, że są one tak chętnie stosowane przez osoby dbające o szczupłą sylwetkę.

Przyprawy: Chili

Zarówno słodka, jak i ostra papryczka zawierają kapsaicynę. To subsancja, która sprawia, że nawet szczypta tej przyprawy dodana do jedzenia działa rozgrzewająco i dodaje energii. Co więcej, podkręca metabolizm, ponieważ zwiększa proces termogenezy. Zwiększa również uczucie sytości, dzięki czemu nie będziemy podjadać między posiłkami. Papryczka chili jest jednak bardzo ostra, dlatego należy uważać z jej ilością, zwłaszcza w przypadku zwiększonej wrażliwości na pikantne smaki. Stopniowo można jednak zwiększać ilość tej przyprawy. Powinny jednak uważać na nią osoby cierpiące na dolegliwości ze strony układu pokarmowego, ponieważ zbyt duże dawki chili mogą podrażniać śluzówkę żołądka.

Przyprawy: Cynamon

Cynamon wyróżnia na tle innych przypraw silne działanie antyoksydacyjne. Może on również przyczyniać się do stabilizowania cukru we krwi oraz poziomu cholesterolu. Spożywanie cynamonu wpłynie pozytywnie na pracę żołądka. Dodany do herbaty lub kawy działa rozgrzewająco. Jest niezastąpionym dodatkiem do wielu deserów oraz ciast. Przypisuje się mu działanie przeciwbólowe, znieczulające i przeciwbakteryjne. Występuje jako jeden ze składników suplementów wspierających odchudzanie. Z łatwością przygotujesz na bazie cynamonu smaczny i zdrowy napój. Wystarczy zmieszać łyżeczkę tek przyprawy z łyżką miodu i dodać 125 ml ciepłej, przegotowanej wody. Taka mikstura wypita przed śniadaniem pobudzi enzymy, które biorą udział w przemianach metabolicznych.

cynamon

Przyprawy korzenne: Imbir

To sprzymierzeniec osób odchudzających się i dbających o szczupłą sylwetkę. Jednym ze składników imbiru jest gingerol, który przyspiesza spalanie tłuszczu. Natomiast olejki w nim zawarte pobudzają wydzielanie śliny i soków żołądkowych. Imbir jest także ceniony ze względu na swoje właściwości rozgrzewające. Pomoże w walce z przeziębieniem i grypą. Napar z kłącza imbiru może być stosowany także w celu łagodzenia nudności. W sproszkowanej formie jest chętnie stosowany jako przyprawa, natomiast ze świeżego korzenia przygotowuje się napój. Wystarczy zagotować pół litra wody, wrzucić 5 cm korzenia i gotować ok. 15 minut. Taką miksturę pije się z dodatkiem miodu dwa razy dziennie.

imbir

Zioła: Czarny pieprz

Cała „magia” tej przyprawy tkwi w piperynie – substancji, która przyspiesza metabolizm. Nasila wydzielanie soków żołądkowych, nieznacznie zwiększa temperaturę ciała, przyczynia się do lepszego przyswajania białek i budowy tkanki mięśniowej. Piperyna jest także silnym antyoksydantem – pomoże oczyścić organizm z toksyn i pozbyć się wolnych rodników. Ważne, aby dodawać pieprz do potraw pod koniec obróbki termicznej. W przeciwnym razie straci on swoje cenne właściwości.

Przyprawy korzenne: Kurkuma

Nie sposób pomylić jej z żadną inną przyprawą ze względu na charakterystyczny żółty kolor. Ma wyrazisty smak i zapach, nieco przypominający imbir. Niezastąpiony składnik mieszanki curry. Kurkuma może przyczynić się do lepszego trawienia poprzez pobudzanie wydzielania enzymów trzustkowych i soku żołądkowego. Ponadto wspiera pracę wątroby. Uczestniczy w procesie trawienia tłuszczów, dzięki czemu pomoże zachować szczupłą sylwetkę.

Zioła: Bazylia

Bogata w olejki eteryczne, które zadbają o prawidłowy metabolizm. Bazylia znakomicie komponuje się z zupami, daniami mięsnymi oraz pomidorami. Pobudza perystaltykę jelit i ułatwia przyswajanie cennych składników odżywczych ze spożywanych pokarmów. Przyprawa ta pomoże również złagodzić dolegliwości tj. wzdęcia i gazy. Nie należy jednak przesadzać z jej ilością, ponieważ stosowana w nadmiarze może wzmagać apetyt.

Zioła: Mięta

Nie trzeba jej spożywać, by odczuć pozytywne działanie podczas odchudzania. Już sam zapach mięty sprawia, że znika chęć na słodkie przysmaki. Mięta dodatkowo ułatwia trawienie i pomaga łagodzić bóle brzucha. Osobom przebywającym na diecie zaleca się picie naparów z mięty po posiłku i zawsze, gdy przychodzi ochota na coś słodkiego.

Przyprawy: Żeń-szeń

Jego właściwości znane są od 4000 lat. Żeń-szeń to symbol energii i witalności, ale również przyprawa, która potrafi niesamowicie przyspieszyć metabolizm. Dzięki niemu organizm zaczyna czerpać substancje zgromadzone w tkance tłuszczowej, co może przyczynić się do szybszej utraty zbędnych kilogramów. Co więcej, żeń-szeń obniża poziom glukozy we krwi, dlatego może być przyjmowany nawet przez cukrzyków.

Morwa biała jako przyprawa

Morwa to kolejny sprzymierzeniec w walce ze zbędnymi kilogramami. Stanowi składnik wielu suplementów diety przeznaczonych dla osób odchudzających się. Możemy spotkać również ziołowe mieszanki do zaparzania z dodatkiem morwy oraz całe, suszone owoce. Związki w niej zawarte ograniczają przyswajanie węglowodanów. Morwa biała może również przyczynić się do obniżenia cholesterolu. Systematyczne spożywanie ogranicza apetyty na słodycze.

Skrzyp polny – ziele z łąki

Pomoże oczyścić organizm z toksyn, a przy tym zadba o kondycję włosów. Ma lekkie działanie moczopędne, dlatego osoby cierpiące na niewydolność nerek nie powinny go przyjmować. Skrzyp polny zawiera antywitaminy B1 i jego długotrwałe stosowanie może prowadzić do wystąpienia niedoboru tiaminy. Wskazane są więc przerwy w kuracji skrzypem.

Fiołek trójbarwny – z własnego ogródka

Znany również jako bratek. Wykazuje działanie odtruwające, wspomaga przemianę materii. Zawarty w nim śluz zapewnia uczucie sytości na dłużej i ogranicza tym samym podjadanie między posiłkami. Herbatka z fiołka trójbarwnego pomoże również złagodzić stany zapalne skóry, zapewni gładką i wolną od wyprysków cerę.

Wymienione powyżej przyprawy powinny znaleźć się w diecie każdej osoby, dbającej o szczupłą sylwetkę. Są nie tylko nieocenionym wsparciem w walce ze zbędnymi kilogramami, ale także pozwalają odmienić smak wielu tradycyjnych potraw. Wprowadź powiew świeżości do swojej kuchni i zadbaj o swój organizm w naturalny sposób.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *