Przysmak Popeye’a – Szpinak – właściwości, kalorie, wartość odżywcza.


Szpinak to warzywo kojarzone jako niesmaczna zielona papka podawana do drugiego dania. O ile w dzieciństwie może i rozumiano tak ten „przysmak Popeye’a”, to warto jeszcze raz rzucić okiem na ten wyjątkowy produkt. Od strony dietetycznej jest on doskonałym składnikiem diety osób odchudzających się oraz walczących z wieloma chorobami. Zobacz, dlaczego szpinak jest tak ceniony wśród dietetyków.

szpinak

Z tego artykułu dowiesz się:

Szpinak – pochodzenie

Szpinak to roślina z rodziny szarłatowatych, która przyszła do nas najprawdopodobniej z południowo-zachodniej Azji. Wiele źródeł mówi, że pochodzi z Iranu, jednak sławę zdobyła w Chinach, gdzie to wciąż uznawana jest za „perski liść”.

Szpinak kojarzony jest również jako podstawowy składnik diety popularnego Popeye’a, któremu to roślina dawała nadludzką siłę. Jednak czy faktycznie jest tak zdrowa i dobra dla organizmu? Przekonajmy się.

Szpinak – kalorie i właściwości zdrowotne

Szpinak kcal

Można jednoznacznie powiedzieć, że szpinak to idealny produkt dla osób na diecie, 100 gramów rośliny to wyłącznie 16 – 23 kcal.

Wartość odżywcza szpinaku

Rośliny nie można uznać, jako dobrego źródło białka, tłuszczów i węglowodanów, jednak o dziwo zawiera ona dużo wody. Na 100 gramów znaleźć można tutaj, aż 91,4 grama wody, dzięki czemu szpinak idealnie nadaje się jako składnik prozdrowotnych koktajli.

Warto jednak wspomnieć o:

  • Witaminie C – 28 mg/100 g produktu (ok. 35% zapotrzebowania dobowego);
  • Folianach – 194 µg/100 g produktu (ok. 50% zapotrzebowania dobowego);
  • Witaminie A – 469 µg/100 g produktu (ok. 60% zapotrzebowania dobowego);
  • Witaminie K – 482 µg/100 g produktu (ok. 500% zapotrzebowania dobowego);
  • Żelazie – 2,7 mg/100 g produktu (ok. 35% i 15% zapotrzebowania kolejno u mężczyzn i kobiet)

Bogaty skład szpinaku pozwala określić go, jako doskonały produkt dla:

  • Odchudzających się – niska kaloryczność;
  • Osób z zaburzeniami krzepnięcia krwi – wysoka zawartość witaminy K;
  • Kobiet, a szczególnie kobiet w ciąży – dobre źródło żelaza;
  • Osób o obniżonej odporności – dużo beta-karotenu (witamina A) oraz witaminy C.

Szpinak – przepisy.

Omlet
Składniki:

·         3 jaja

·         1 ząbek czosnku

·         200 gramów szpinaku

·         2 łyżki mąki pełnoziarnistej

·         1 łyżka masła

·         1 łyżka mleka

·         Przyprawy

Instrukcja:

1. Szpinak posiekaj i podsmaż z czosnkiem i przyprawami na maśle

2. Jak będzie miękki, oprósz mąką (1 łyżka), wymieszaj, a następnie rozprowadź łyżką mleka

3. Jaja wymieszaj z pozostałą mąką i masę przelej na patelnie.

4. Usmaż omlet, a kolejno połóż na niego masę ze szpinaku.

Łosoś ze szpinakiem

Składniki:

·         Łosoś 200 g

·         Szpinak 200 g

·         Ser Feta 100 g

·         Ciasto francuskie 1 opakowanie

·         Czosnek

·         Jajko

·         Sok z cytryny

Instrukcja:

1. Szpinak podsmaż z rozdrobnioną fetą i przyprawami na patelni

2. Dodaj czosnek, wymieszaj i odstaw

3. Łososia skrop cytryną i posól

4. Na rozłożone ciasto francuskie połóż szpinak z fetą, a kolejno łososia

5. Przykryj ciastem i posmaruj roztrzepanym jajkiem

6. Piecz w temp. 180 stopni przez 30 minut.

 

Koktajl

Składniki:

·         Szpinak 100 g

·         1 banan

·         1 jabłko

·         Sok z całej cytryny

·         200 ml wody

·         Imbir

Instrukcja:

Zblenduj wszystko na gładką masę

Komu szpinak nie służy?

W przygotowywaniu dietetycznych posiłków warto jednak trzymać się jednej uniwersalnej reguły: to nie produkt, a jego dawka jest najważniejsza.

Ze szpinakiem jest podobnie. O ile spożywanie go co jakiś czas jest jak najbardziej w porządku, to jego regularny udział w diecie może czasem zaszkodzić. Szczególnie jeśli chodzi o osoby ze słabymi kośćmi lub z kamieniami nerkowymi.

Szpinak ma w sobie dużo kwasu szczawiowego, który łącząc się z wapniem z pożywienia, może odkładać się w nerkach. Związek ten nie służy też chorym na artretyzm oraz przy występowaniu dny moczanowej.

szpinak przepisy

Jak przyrządzać szpinak – praktyczne wskazówki.

  1. Młody szpinak zawsze spożywaj w całości (najpierw usuń łodyżki);
  2. Liście przechowuj w lodówce – dłużej zachowują soczystość i chrupkość;
  3. Liście szpinaku możesz podawać z olejem – tłuszcz zwiększa przyswajalność witaminy A i K;
  4. Szpinak pasuje do serów pleśniowych i kwaśnych owoców;
  5. Łącz szpinak z jajkiem – takie połączenie to doskonałe źródło dobrze przyswajalnego żelaza.

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego tekstu wiesz, dlaczego szpinak to bardzo wartościowy element diety, kiedy warto włączyć go do jadłospisu, a kiedy należy go unikać. Wiesz również jak sprawić, aby był smaczny i w jakiej postaci możesz go podawać na co dzień.

Nie bój się również eksperymentować ze szpinakiem. Jest to roślina, którą łatwo się uprawia, dzięki czemu jest ona dobrze dostępna przez cały rok.

 

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kącikdlazdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *