Rośliny strączkowe – poznaj ich najważniejsze zalety

Zgodnie z zaleceniami zdrowego żywienia, każdy z nas powinien ograniczyć spożywanie czerwonego mięsa w swojej diecie. W miejsce wieprzowiny, wołowiny, czy cielęciny warto natomiast wprowadzić rośliny strączkowe, które odznaczają się nie tylko wyjątkowym smakiem, ale przede wszystkim zawartością cennych dla zdrowia składników odżywczych, witamin i minerałów. Ponadto, spożywanie niniejszych produktów (przynajmniej dwa razy w tygodniu) jest w stanie wesprzeć funkcjonowanie układu krążenia, jak również zapewnić nam dobre samopoczucie w ciągu dnia. Jak rozpoznać rośliny strączkowe? I jakie inne korzyści zdrowotne mogą wyniknąć z ich regularnego spożywania? Odpowiedzi na te pytania oraz garść inspiracji kulinarnych znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są rośliny strączkowe;
  • Jakie korzyści zdrowotne mogą wyniknąć ze spożywania roślin strączkowych;
  • Jak wykorzystać rośliny strączkowe w naszej codziennej kuchni;
  • Jak przygotować pyszne kotlety wegańskie na bazie roślin strączkowych.
Czym są rośliny strączkowe

Czym są rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe obejmują ponad 19 tysięcy gatunków. Należą one do rodziny bobowatych i występują na terenie niemalże całego świata. Warto wiedzieć, iż obok zbóż, stanowiły one ważny element żywienia człowieka już w czasach starożytnych. Pierwsze ich uprawy rozwinęły się na terenie Azji oraz Ameryki Środkowej i Południowej. Ponadto, doskonały smak, a przede wszystkim cenne właściwości odżywcze w nich zawarte, sprawiły, iż rośliny strączkowe produkowane są również na terenie naszego kraju. Ze względu na niskie koszty związane z ich uprawą, rośliny strączkowe znajdują zastosowanie nie tylko podczas produkcji żywności, ale również odżywczych pasz dla zwierząt. Wśród najpopularniejszych gatunków roślin strączkowych, uprawianych w obrębie strefy umiarkowanej, możemy wyróżnić: fasolę zwyczajną oraz wielokwiatową, bób, groch siewny, soczewicę jadalną oraz pospolitą (zwaną cieciorką), orzech ziemny, jak również soję warzywną (stanowiącą cenny element diety osób, które na co dzień rezygnują ze spożywania mięsa).

Jakie korzyści zdrowotne mogą wyniknąć ze spożywania roślin strączkowych

Jakie korzyści zdrowotne mogą wyniknąć ze spożywania roślin strączkowych?

Dzięki bogatej zawartości białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów, wprowadzenie roślin strączkowych do zrównoważonej diety, w połączeniu z systematyczną aktywnością fizyczną, może wpływać na poprawę naszego zdrowia oraz samopoczucia.

Po pierwsze: za sprawą bogatej zawartości błonnika, rośliny strączkowe korzystnie oddziałują na układ krążenia, przyczyniając się między innymi do obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi, a tym samym zmniejszenia ryzyka rozwoju miażdżycy w przyszłości.

Po drugie: większość roślin strączkowych charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym. Dlatego też, mogą one stanowić stały element diety osób zmagających się z problemem cukrzycy lub insulinooporności.

Po trzecie: rośliny strączkowe są doskonałym źródłem witamin z grupy B, które przyczyniają się do ochrony układu nerwowego, jak również zwiększenia naszych zdolności do długotrwałej koncentracji i zapamiętywania. Ponadto, badania naukowe dowodzą, iż odpowiedni dowóz witamin z grupy B, w połączeniu ze zdrowym stylem życia, istotnie wpływa na obniżenie ryzyka wystąpienia zaburzeń nastroju (w tym depresji) w przyszłości.

Po czwarte: rośliny strączkowe zawierają w sobie spore ilości przeciwutleniaczy. Co oznacza, że ich regularne spożywanie może wpływać na neutralizację szkodliwego wpływu wolnych rodników na nasz organizm. Tym samym, przyczynia się do opóźnienia procesów starzenia się organizmu, jak również zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości.

Po piąte: rośliny strączkowe stanowią cenny element diety redukcyjnej. Zawarty w nich błonnik oraz substancje lipotropowe odpowiadają za zwiększenie efektywności usuwania nadmiaru tłuszczu z organizmu człowieka.

Jak wykorzystać rośliny strączkowe w naszej codziennej kuchni

Jak wykorzystać rośliny strączkowe w naszej codziennej kuchni?

Rośliny strączkowe możemy wykorzystać w naszej kuchni na wiele różnych sposobów. Warto dodawać je zarówno do sałatek, jak i przygotować na ich bazie pyszne pasty kanapkowe, które stanowią doskonałe źródło witamin i minerałów w codziennej diecie. Ponadto, zarówno bób, ciecierzyca, soja oraz fasola stanowią idealną podstawę do przygotowania pełnych smaku i białka kotletów wegańskich, które z powodzeniem mogą zastąpić tradycyjne mielone. Co ciekawe, strączki nadają się nie tylko do przygotowania dań wytrawnych. Mogą one również stanowić element pysznych ciast oraz musów czekoladowych. Nie powinniśmy również zapominać o tym, że rośliny strączkowe doskonale nadają się do przygotowania wegańskiego leczo oraz zapiekanek warzywnych. Dodatkowo, nie powinno zabraknąć ich podczas przyrządzania dań tradycyjnej kuchni meksykańskiej.

Jak przygotować pyszne kotlety wegańskie na bazie roślin strączkowych?

Składniki niezbędne do przygotowania kotletów:

Sposób przygotowania:

I: Cebulkę drobno posiekaj i podsmaż na niewielkiej ilości oleju;

II: Odsączoną fasolę ponownie przepłucz gorącą wodą, a następnie przełóż do kielicha blendera;

III: Do fasoli dodaj podsmażoną cebulę, płatki drożdżowe, wodę oraz sól i pieprz;

IV: Zmiksuj wszystkie składniki na gładką masę;

V: Zmiksowaną masę wymieszaj z ugotowaną kaszą gryczaną oraz świeżo-posiekaną natką pietruszki;

VI: Przy pomocy dłoni uformuj kotlety, a następnie podsmaż je na rozgrzanej patelni.

Podsumowanie

Rośliny strączkowe to coś znacznie więcej niż dodatek do smacznego obiadu. To prawdziwa skarbnica białka, witamin i minerałów, które mogą przyczynić się do poprawy naszego zdrowia, a nawet nastroju. Dlatego też, już dziś warto wprowadzić rośliny strączkowe do swojej zrównoważonej diety.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *