Rozciąganie – sposób na stres, odprężenie i piękne ciało

Regularny wysiłek jest niezbędny do utrzymania zdrowia i pięknego ciała na długi czas. Pozwala nie tylko usprawnić funkcjonowanie całego organizmu pod względem fizycznym, ale wpływa również na nasze zdrowie psychiczne. To doskonały sposób na odprężenie i odreagowanie wszystkich obciążających nas na co dzień spraw. Jednak aby sport spełniał wyżej wymienione funkcje, musi być do nas odpowiednio dobrany. Jedną z mniej obciążających i najprzyjemniejszych form wysiłku jest rozciąganie. Może stanowić osobną sesję treningową lub być uzupełnieniem zasadniczego treningu. Jakie korzyści wynikają z rozciągania? Kto powinien regularnie się rozciągać? Dla kogo jest szczególnie wskazany? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znaleźć można w dalszej części artykułu.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto się rozciągać?
  • Jak rozciąganie wpływa na organizm?
  • Czy rozciąganie może stanowić samodzielny trening?
  • Jak łączyć rozciąganie z innymi dyscyplinami sportowymi?
  • Dlaczego tak ważne jest, aby uzupełnić swój codzienny trening o rozciąganie?
  • Czy rozciąganie pomaga w odchudzaniu?
Na czym polega rozciąganie

Rozciąganie – na czym polega?

Rozciąganie to jedna z najbezpieczniejszych form ruchu. Niemal każdy może, a nawet powinien regularnie uprawiać stretching. Trening taki wpływa na ruchomość i stan napięcia mięśni, redukuje skutki, jakie stres wywołuje w naszym układzie ruchu, a dodatkowo doskonale odpręża. Stanowi obowiązkowy element kończący każdą inną formę aktywności fizycznej.

Stretching to delikatne ćwiczenia mające na celu rozciągnięcie mięśni. Prowadzi to do redukcji napięcia i rozluźnienia spiętych włókien mięśniowych. Podczas wykonywania odpowiednich ruchów w pewnym stopniu rozciągnięciu ulegają też ścięgna i powięzi, ale główny efekt skupia się właśnie na mięśniach. Prawidłowo dobrane ćwiczenia angażują całe ciało, począwszy od szyi i karku, a skończywszy na nogach i stopach.

Trening rozciągający – jak wygląda?

Trening rozciągający bardzo często stanowi zakończenie sesji treningowej. To bardzo dobre rozwiązanie pozwalające rozluźnić rozgrzane już po ćwiczeniach mięśnie. W każdym innym przypadku, przed sesją stretchingu konieczna jest bardzo dobra rozgrzewka. Chociaż rozciąganie jest łagodną formą aktywności, to wykonywanie jej bez odpowiedniego przygotowania mięśni może skończyć się poważną kontuzją.

W zależności od naszego celu, stretching  może przybierać różne formy. Jeśli zależy nam jedynie na rozluźnieniu mięśni po ćwiczeniach, wystarczy przeznaczyć na niego około 10 minut. Bardzo ważne jest, aby nigdy nie zaniedbywać tej części właściwego treningu. Pomoże to w regeneracji mięśni oraz zapobiegnie wielu kontuzjom.

Jeśli stretching ma stanowić trening sam w sobie, powinniśmy przeznaczyć na niego więcej czasu. Może to być 20, 30 czy nawet 60 minut. Wszystko zależy od naszej dyspozycji czasowej oraz celu. Jeśli marzymy o wykonywaniu zaawansowanych ruchów, takich jak szpagaty czy wagi, musimy bardzo skupić się na tego rodzaju treningu i poświęcić na niego więcej czasu.

Warto również zauważyć, że ćwiczenia rozciągające wcale nie muszą stanowić jedynie zorganizowanej jednostki treningowej. Jeśli pracujemy dużo w pozycji siedzącej, pochylonej czy wręcz zgarbionej, warto co jakiś czas podczas przerwy w obowiązkach wykonać kilka ćwiczeń stretchingowych. W takich przypadkach należy skupić się głównie na bardzo delikatnych ruchach angażujących kręgosłup, kark oraz barki. Możemy je wykonać bez rozgrzewki, ale oczywiście  z odpowiednim wyczuciem.

Jak wygląda trening rozciągający

Rozciąganie – korzyści wynikające z treningu

Rozciąganie to bezpieczna i łagodna forma aktywności fizycznej. Jeśli tylko słuchamy własnego organizmu i akceptujemy ograniczenia naszego ciała, nie powinniśmy nabawić się żadnej kontuzji. Rozciąganie pozwala zredukować wszelkiego rodzaju napięcia mięśni – zarówno te potreningowe, jak i te wynikające z nadmiernego stresu. Wpływa korzystnie na regenerację mięśni po intensywnych ćwiczeniach. Stanowi istotny element w prewencji kontuzji. Docenić to powinni szczególnie biegacze czy pływacy, którzy na treningach wielokrotnie powtarzają te same wzorce ruchowe.

Rozciąganie poprawia ukrwienie mięśni. Pozwala zwiększyć zakres ruchu mięśni oraz wzmacnia stawy. Ponadto doskonale wpływa na modelowanie sylwetki. Wszystko to sprawia, że przy regularnym rozciąganiu znacznej poprawie ulegnie nasz komfort życia przy wykonywaniu codziennych czynności. Ruchy staną się płynniejsze i łatwiejsze, a głowa pozbędzie się niepotrzebnych napięć. Dodatkowo regularny stretching pomoże utrzymać dobrą kondycję mięśni i stawów oraz sprawność ruchową przez długie lata.

Rozciąganie a odchudzanie

Rozciąganie jest formą aktywności fizycznej, która zasługuje na wiele uwagi. Niemniej jednak, tak jak już wspomniano, jest ona łagodna i mało męcząca. Pod wieloma względami są to zalety. Jednak sprawiają one, że stretching nie spala dużej ilości kalorii. W zależności od wykonywanych ćwiczeń może to być 100-200 kcal na godzinę. Jeśli zależy nam na szybszych efektach warto poprzedzić go treningiem cardio lub siłowym.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.