Ryż biały czy brązowy – który lepszy?

Ryż biały i brązowy to popularne dodatki do dań. Stosuje się je nie tylko w kuchni azjatyckiej, ale i włoskiej czy polskiej. Ze względu na wiele korzyści są one bardzo cenione. Jednak powstaje pytanie, który z nich jest lepszy? Zobacz, który z nich wygra tę batalię.

ryż biały, ryż brązowy, ryż biały czy brązowy

Z tego artykułu dowiesz się:

Dlaczego wyróżniamy ryż biały i brązowy – czym się różnią?

W sklepach znaleźć można ryż biały i brązowy. Ten drugi zazwyczaj uznaje się za zdrowszy. Jednak czy wiesz, dlaczego wyróżniamy 2 odmiany ryżu? Przecież to ta sama roślina…

Na rodzaj ryżu ma wpływ sposób jego oczyszczania:

  • Ryż brązowy to produkt pełnoziarnisty zawierający otręby, bielmo i zarodek;
  • Ryż biały to produkt praktycznie całkowicie oczyszczony z otrębów i zarodka.

Ryż biały – zalety

  1. Ryż biały dedykowany jest osobom uprawiającym regularne treningi sportowe, bo to dobre i łatwe w trawieniu źródło węglowodanów;
  2. Ryż biały jest lekkostrawny, czyli dobry dla osób z wrzodami żołądka, nadkwasotą, zgagą czy nadwrażliwością układu pokarmowego;
  3. Szybko się gotuje ok. 10-15 minut/torebka.

Ryż brązowy – zalety

  1. 100 gramów ryżu brązowego zawiera 4 razy więcej błonnika pokarmowego niż 100 gramów ryżu białego;
  2. Spożywanie ryżu brązowego szybko wywołuje uczucie sytości oraz efekt ten będzie się długo utrzymywał – dobre dla odchudzających się;
  3. Torebka ryżu brązowego spożyta na dobę dostarcza 50% zapotrzebowania na mangan;
  4. Ryż brązowy zawiera w składzie żelazo, cynk i magnez;
  5. Ryż brązowy jest bogatszy od wersji białej w witaminę E, K i witaminy z grupy B;
  6. Indeks glikemiczny ryży brązowego to 50 – jest dedykowany diabetykom.

Ryż biały i brązowy – wady

  • Szklanka ryżu białego to tylko 53 g węglowodanów – jest kaloryczny;
  • Szklanka ryżu brązowego to 45 g węglowodanów – jest kaloryczny;
  • Indeks glikemiczny ryżu białego to 70;
  • W 100 gramach ryżu brązowego jest 2 razy więcej tłuszczów roślinnych niż w ryżu białym – ryż nie jest bogatym źródłem tłuszczów;
  • Torebka ryżu brązowego gotuje się ok. 25 minut.

ryż biały, ryż brązowy, ryż biały czy brązowy

Który ryż jest lepszy biały czy brązowy?

Jak widać, to ryż brązowy ma więcej zalet, więc to on wydaje się zwycięzcą. Warto jednak zaznaczyć, że w takim wypadku nie ma jednogłośnego werdyktu, ponieważ nie każdy może go swobodnie spożywać.

Ryż biały jest bezpieczniejszy w wielu jednostkach chorobowych, zaś brązowy jest bogatszy w składniki mineralne. Zatem oba można uznać za korzystne elementy pełnowartościowej diety.

Wniosek?

Jedz oba rodzaje ryżu wymiennie.

Podsumowanie

Już teraz wiesz, że ryż to produkt warty uwagi. Jest on bogaty w wiele składników odżywczych, a zarazem służy za smaczny dodatek do wielu dań.

Włącz go zatem do diety i łącz z warzywami. Taka kompozycja dostarczy do Twojego organizmu duże ilości błonnika, witamin i minerałów, które będą wspomagać Twoje zdrowie.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *