Seler – właściwości, kalorie, substancje odżywcze

Seler to produkt, który w Polsce spożywany jest często. Zazwyczaj wykorzystywany jest do zup lub sałatek. Warto jednak uświadomić sobie, że jest to warzywo o wielu prozdrowotnych właściwościach odżywczych. Zobacz, dlaczego warto go spożywać.

Seler

Z tego artykułu dowiesz się:

Seler – kcal, wartość odżywcza

Seler to roślina, którą uznać można za bogate źródło wielu składników odżywczych. Pomimo że w 90% składa się z wody to i tak przyda się osobom na diecie, ponieważ jest niskokaloryczny, a zarazem zawiera w sobie stosunkowo dużo błonnika. Poniżej znajdziesz dokładną wartość odżywczą oraz interesujące składniki selera naciowego i korzeniowego.

Składnik Seler korzeniowy + ilość/ 100 g produktu Seler naciowy + ilość/ 100 g produktu
Kalorie 42 kcal 16 kcal
Błonnik 1,8 g 1,6 g
Potas 300 mg 260 mg
Żelazo 0,7 mg 0,2 mg

Seler – właściwości lecznicze

Ze względu na skład, seler uznać można za w pełni bezpieczny element prawidłowej diety. Warto jednak wspomnieć, że w jego składzie znaleźć można składniki, które sprzyjają zdrowiu całego ciała.

Seler – właściwości zdrowotne

  • Wspomaga prawidłową pracę mózgu, nerek i serca;
  • Działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwzapalnie;
  • Działa antyoksydacyjnie;
  • Obniża poziom cholesterolu i glukozy we krwi;
  • Działa moczopędnie;
  • Wykazuje właściwości rozkurczowe.

Seler – witaminy

W jego składzie znaleźć można takie witaminy jak:

  • Witamina B1; B2, B3, B5, B6, B9, B12;
  • Witamina C;
  • Witamina A;
  • Witamina E;
  • Witamina K1.

Seler, a odchudzanie

Okazuje się, że spożywanie selera wspomaga odchudzanie. Wynika to z 3 powodów:

  1. Jest niskokaloryczny (16 kcal – seler naciowy/100 g);
  2. Zawiera w sobie błonnik, który wspomaga trawienie i dba o regularne wypróżnianie;
  3. Ma niski indeks glikemiczny (seler naciowy = 15 IG) i obniża poziom glukozy we krwi, co sprzyja regularnej masie ciała.

Seler właściwości

Jak przyrządzić seler – propozycje podania

Propozycji podania selera jest wiele, a zależą one głównie od jego formy. Poniżej znajdziesz pomysły na to, jak wykorzystać seler naciowy i korzeniowy w przyrządzaniu potraw.

Seler naciowy

  • W postaci przekąski;
  • Dodatek do makaronów;
  • Dodatek do ryb;
  • Sałatka z selera;
  • Surówka z dodatkiem selera;
  • Zapiekanki warzywne.

Seler korzeniowy

  • Krem z selera;
  • Puree z selera;
  • Koktajl na bazie warzywa;
  • Frytki z selera.

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, że seler stanowi świetny składnik diety dla osób odchudzających się. Jest to produkt, który można podać na wiele sposobów, dzięki czemu warto go mieć w kuchni w obu odmianach.

Spożywaj seler, gdyż jest on doskonałym dodatkiem do dań dla diabetyków, osób na diecie redukcyjnej i wszystkich, którzy dbają o zdrowie za pomocą produktów prosto z natury.

A jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *