Soczewica – co warto o niej wiedzieć i jak wykorzystać ją w naszej kuchni?

Soczewica to nie tylko doskonałe źródło białka oraz (cennego dla zdrowia układu krążenia) potasu, ale również smaczny składnik pożywnych zup oraz wegańskich sałatek. Dlatego też, w poniższym artykule przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw najważniejszych informacji na temat niniejszej rośliny. Jakie wartości odżywcze w sobie skrywa i jak wykorzystać ją w naszej codziennej kuchni? O tym w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Jakie wartości odżywcze skrywa w sobie soczewica;
  • Jakie właściwości zdrowotne wykazuje soczewica;
  • Jakie rodzaje soczewicy możemy kupić;
  • Jak wykorzystać soczewicę w naszej kuchni;
  • Jak przygotować smaczną sałatkę z dodatkiem soczewicy.

soczewica czerwona

Soczewica – najważniejsze wartości odżywcze

Ze względu na bogatą zawartość białka, soczewica na szeroką skalę wykorzystywana jest w diecie wegańskiej. W 100 gramach ugotowanego produktu znajdziemy między innymi: blisko 116 kalorii; 9,02 g białka; zaledwie 0,38 g tłuszczu; 20,13 g węglowodanów (w tym tylko 1,8 g cukrów prostych); 7,9 g błonnika. Ponadto, niniejsza roślina skrywa w sobie:

Cenne witaminy, takie jak:

  • Witamina A;
  • Witaminy z grupy B (w tym: tiaminę, ryboflawinę, kwas foliowy, kwas pantotenowy, witaminę B6);
  • Witamina C;
  • Witamina K.

Niezbędne minerały, takie jak:

  • Potas (około 369 mg);
  • Fosfor (około 180 mg);
  • Magnez (około 36 mg);
  • Wapń (około 19 mg);
  • Żelazo (około 3 mg);
  • Sód (około 2 mg);
  • Cynk (około 1,3 mg).

Soczewica – najcenniejsze właściwości zdrowotne

Podobnie jak inne rośliny strączkowe, tak i soczewica, wykazuje szereg cennych dla zdrowia właściwości. Wszystko to za sprawą zawartych w niej cennych witamin i minerałów, które w połączeniu ze zrównoważoną dietą oraz aktywnym trybem życia są w stanie wpłynąć na znaczącą poprawę naszego samopoczucia. Okazuje się, że dzięki sporej zawartości potasu, soczewica doskonale wpływa na ochronę naszego układu krążenia. Jej regularne spożywanie jest w stanie zredukować problem nadciśnienia, jak również zmniejszyć ryzyko wystąpienia miażdżycy w przyszłości. Dodatkowo, niniejsza roślina jest nieocenionym składnikiem diety osób zmagających się z problemem anemii. Warto również wiedzieć, iż soczewica jest cennym produktem w jadłospisie osób, które pragną cieszyć się zdrową sylwetką.

Soczewica – jakie rodzaje możemy kupić w sklepach?

Zarówno w popularnych marketach, jak i sklepach ze zdrową żywnością możemy znaleźć różne rodzaje soczewicy. Czym one się charakteryzują?

Po pierwsze: SOCZEWICA CZERWONA: jest wyrazista w smaku i stanowi doskonały składnik zarówno wegańskich pasztetów, kotletów, jak i pieczywa. W tradycyjnej diecie bez przeszkód możemy dodać ją do pełnego warzyw gulaszu z kurczakiem lub smacznego makaronu z pomidorami.

Po drugie: SOCZEWICA ZIELONA: w odróżnieniu od tej czerwonej, charakteryzuje się dość delikatnym smakiem. Nawet po ugotowaniu zachowuje swoją sypkość, dlatego też stanowi doskonały składnik pożywanych sałatek.

Po trzecie: SOCZEWICA ŻÓŁTA: Jest delikatna w smaku i staje się miękka po ugotowaniu, dlatego też stanowi idealny składnik smacznych zup oraz wegańskich pasztetów warzywnych.

KIEŁKI SOCZEWICY: to prawdziwa bomba witaminowa, chociaż są nieco większe niż kiełki rzodkiewki, czy brokułu, doskonale sprawdzą się w roli dodatku do sałatki lub pełnej warzyw kanapki śniadaniowej.

Soczewica – zastosowanie

Ze względu na bogatą zawartość cennych składników odżywczych, soczewica doskonale sprawdzi się zarówno w wegańskiej, jak i tradycyjnej kuchni. Bez przeszkód możemy dodawać ją do rozgrzewających zup, sałatek, a nawet pasztetów. Dodatkowo, soczewica czerwona lub żółta, stanowi idealny składnik do przygotowania wegańskich kotletów lub pożywnych burgerów bez dodatku mięsa.

Pomysł na szybki makaron z dodatkiem soczewicy

Jakich składników potrzebujesz?

Sposób przygotowania:

Krok I: Ugotuj makaron zgodnie z instrukcją umieszczoną na opakowaniu;

Krok II: Posiekaj drobno cebulkę i podsmaż ją na patelni;

Krok III: Na patelnię dodaj: pomidory w puszce, koncentrat pomidorowy, przyprawy oraz ugotowaną soczewicę, całość duś przez około 10 minut;

Krok IV: Na koniec dodaj na patelnię ugotowany makaron oraz miód i dokładnie wymieszaj wszystkie składniki.

Podsumowanie

Zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, przynajmniej 2 razy w tygodniu powinniśmy spożywać rośliny strączkowe. Dlatego też, już dziś wprowadź pożywną soczewicę do swojego jadłospisu.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *