Soja – jak wykorzystać ją w naszej codziennej kuchni?

Jakie właściwości zdrowotne wykazuje i jak wykorzystać ją w naszej codziennej kuchni? W poniższym artykule znajdziesz garść najważniejszych informacji na temat soi. Podpowiemy Ci również, jak w prosty sposób przygotować pyszne i pełnowartościowe mleko sojowe.

Chociaż soja kojarzy nam się głównie z kuchnią wegetariańską, ze względu na liczne składniki odżywcze oraz właściwości zdrowotne, niniejsza roślina powinna zająć miejsce w diecie każdego z nas. Niemniej jednak, spożywanie jej w nadmiernych ilościach może doprowadzić do wystąpienia niepożądanych skutków ubocznych, które opisane zostaną w dalszej części tekstu.

Soja – co warto o niej wiedzieć?

Soja jest rośliną strączkową, która oprócz licznych właściwości zdrowotnych wykazuje również walory smakowe, dzięki czemu znajduje szerokie zastosowanie w kuchni całego świata. Ponadto, nasiona niniejszej rośliny stanowią doskonałe źródło białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu pozytywnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Pamiętaj jednak, że spożywanie soi w nadmiernych ilościach może doprowadzić do wywołania reakcji niepożądanych, takich jak: wzdęcia, silne reakcje alergiczne, a w skrajnych przypadkach nawet wywołanie objawów niedoczynności tarczycy.

Soja – wartości odżywcze

W 100 gramach dojrzałych ziaren soi znajdziemy: około 450 Kcal; 36,5 gram białka; około 20 gram tłuszczu; 30 gram węglowodanów oraz blisko 9,3 gramy błonnika. Ponadto, niniejsza roślina stanowi doskonałe źródło:

Witamin, w tym:

  • Witaminy C, A, B6, E i K;
  • Tiaminy;
  • Ryboflawiny;
  • Niacyny; oraz
  • Kwasu foliowego.

Minerałów, w tym:

  • Wapnia;
  • Magnezu;
  • Żelaza;
  • Fosforu;
  • Potasu;
  • Cynku;
  • Sodu;
  • Miedzi;
  • Selenu; oraz
  • Manganu

Tłuszczów, w tym:

  • Kwasów tłuszczowych nasyconych;
  • Kwasów tłuszczowych wielonienasyconych;
  • Kwasów tłuszczowych jednonienasyconych.

Soja – właściwości zdrowotne

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz badań naukowych stwierdzono, iż regularne spożywanie soi w różnych postaciach może przyczynić się do wspomożenia funkcjonowania i ochrony naszego organizmu. Wśród najważniejszych właściwości zdrowotnych niniejszej rośliny możemy wyróżnić między innymi:

Zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości – wszystko to dzięki zawartości fitoestrogenów w skład których wchodzą izoflawony spełniające istotne funkcje fizjologiczne.

Złagodzenie objawów menopauzy – dzięki fitoestrogenom odpowiedzialnym za regulację poziomu estrogenów wywołujących objawy menopauzy, w tym bólów i zawrotów głowy oraz nagłych uderzeń gorąca.

Zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego w przyszłości – za sprawą zawartości izoflawonów odpowiedzialnych za regulację procesów metabolicznych oraz podniesienie poziomu cholesterolu HDL (dobrego cholesterolu).

Soja – zastosowanie w kuchni

Ze względu na swoje walory smakowe oraz bogactwo składników odżywczych, soja znalazła szerokie zastosowanie w naszej kuchni. Możemy spotkać ją pod wieloma postaciami, między innymi: oleju sojowego; tofu; kiełków soi; sosu sojowego (wykorzystywanego najczęściej do doprawiania dań kuchni azjatyckiej); tempeh (czyli tzw. mięsa sojowego); oraz mleka sojowego.

Mleko sojowe – przepis

Jakich składników potrzebujesz?

Jak przygotować mleko sojowe?

Krok I: Zalej ziarna soi wodą (tak, aby je przykryć) i pozostaw na całą noc, aż w pełni napęcznieją;

Krok II: Rano, odcedź ziarna na drobnym sitku i przepłucz je kilkukrotnie wodą;

Krok III: Przy pomocy blendera zmiksuj ziarna soi (najlepiej w dwóch partiach), dodając do nich około 2 szklanek przegotowanej wody;

Krok IV: W wysokim garnku doprowadź do wrzenia około 2 litrów wody, a następnie dodaj do niej zmiksowane ziarna soi. Mieszaj składniki przez cały czas i poczekaj, aż woda ponownie się zagotuje.

Krok V: Pozostaw mleko na wyłączonym gazie przez około 5-10 minut, a następnie ponownie gotuj je przez około 5 minut.

Krok VI: Kiedy mleko ostygnie przecedź je przez drobne sitko lub czystą gazę;

Krok VII: Do gotowego mleka dodaj do smaku syrop z agawy lub melasę z cukru trzcinowego.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *