Sok z buraka, jako naturalna odżywka dla sportowców


Buraki zazwyczaj kojarzone są, jako dobre na krew. Jednak okazuje się, że są to warzywa o wiele szerszym zastosowaniu. Obniżają ciśnienie, działają jak Viagra, pomagają na kaszel czy stanowią świetną odżywkę na sportowców. Sprawdź, czym jeszcze zaskoczy Cię zwykły sok z buraka.

Sok z buraka

 

Z tego artykułu dowiesz się:

Sok z buraka – właściwości odżywcze

Pomimo że burak jest surowcem do produkcji cukru, to na 100 g soku z buraka przypada tylko 34 kcal. Oznacza to, że nawet duży koktajl na jego bazie uznać można za dietetyczny posiłek.

Burak słynie również z tego, że jest dobry na krew. Wynikać ma to z faktu, że jest bogaty w żelazo. Okazuje się, jednak że ilość żelaza jest niska, ponieważ na 100 g produktu to tylko 1,1 mg (11% zapotrzebowania dobowego), a jego korzystny wpływ na krew wynika tylko z podobnej barwy, co uznać można za mit.

Sok z buraka – na co może zadziałać?

Jednak niska zawartość żelaza nie powinna zniechęcać do picia soku z buraka. Wykazuje on wiele innych prozdrowotnych właściwości, do których zaliczyć można:

  • Obniża ciśnienie krwi – przeciwdziała nadciśnieniu tętniczemu;
  • Zapobiega demencji u osób starszych;
  • Wymiata wolne rodniki;
  • Sprzyja odchudzaniu;
  • Obniża poziom cholesterolu;
  • Chroni przed rozwojem chorób serca;
  • Wspomaga pracę wątroby.

Sok z buraka działa nawet na kaszel, gdyż rozluźnia naczynia krwionośne i ułatwia pozbywanie się flegmy.

Dlaczego sok z buraka to doskonała odżywka dla sportowców?

Mało kto wie, że sok z buraka to naturalna i w pełni bezpieczna odżywka dla sportowców. Warzywo zawiera wiele azotanów, które pod wpływem enzymów trawiennych zamieniają się w tlenek azotu. Jest to związek, za którego odkrycie wręczono nobla, ponieważ jest on tak korzystny dla zdrowia.

Tlenek azotu rozluźnia naczynia krwionośne i tym samym zwiększa swobodny przepływ krwi. Efekt ten przynosi również spadek ciśnienia w naczyniu.

Przyjmowanie soku z buraka pozwala zatem trenować ciężej i osiągać lepsze wyniki.

Jak przyrządzić smaczny sok z buraka?

Sok z buraka – jak pić?

Pierwsza porcja soku może nie przypaść do gustu, ponieważ napój ma ziemisty posmak. Warto zatem do miksera poza burakiem wrzucić jabłko, marchew, pomarańcze, imbir, kurkumę, natkę pietruszki czy liście zielonych warzyw.

Smak na pewno się poprawi, zaś sam napój stanie się jeszcze bardziej odżywczy i zdrowszy.

Sok z buraka można kupić również np. w Biedronce, gdzie to spotkać go można w niskiej cenie, a nie trzeba się będzie bawić w brudzenie naczyń i dłoni podczas przygotowywania.

Sok z buraka właściwości odżywcze

Ciekawostki na temat buraka

  1. Najcięższy burak na świecie ważył, aż 22,4 kilograma;
  2. Sok z buraka dobrze działa na kaca, bo przyśpiesza detoksykacje wątroby;
  3. Sok z buraka sprzyja dobrej pamięci za sprawą tlenku azotu, betainy i tryptofanu;
  4. Bulwa buraka spośród innych warzyw ma najwięcej cukru, a i tak sok uznać można za niskokaloryczny.

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego tekstu wiesz, że burak to bardzo zdrowe warzywo. Sprawdzi się ono w kuchni nie tylko, jako podstawowy składnik diety osób chorych, ale i odchudzających się, a przede wszystkim sportowców.

Sok z buraka obfituje w prozdrowotne składniki, które sprzyjają poprawie wydolności mięśni oraz całkowitej wydajności organizmu.

Spożywaj zatem buraki jak najczęściej, o ile nie borykasz się ze zbyt niskim ciśnieniem tętniczym, wtedy skonsultuj to z lekarzem.

 

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kącikdlazdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *