Spacerowanie – idealna aktywność dla każdego

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w utrzymaniu zdrowia odgrywa regularna aktywność fizyczna. Nie każdy lubi jednak intensywne treningi oraz sztywny plan treningowy. Nie każdy też może sobie na niego pozwolić ze względów zdrowotnych. Na szczęście istnieje aktywność, którą może uprawiać niemal każdy. Okazuje się, że już samo chodzenie może przynieść szereg korzyści dla naszego organizmu. Jest to jednocześnie aktywność bardzo delikatna i mało obciążająca. Jakie efekty mogą wiązać się ze spacerowaniem? Jak dużo należy chodzić, aby je zobaczyć? I czy chodzenie może całkowicie zastąpić inne aktywności? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znaleźć można w dalszej części artykułu.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto spacerować?
  • Jak chodzenie wpływa na nasz organizm?
  • Czy spacerowanie pomaga schudnąć?
  • Jak dużo i często powinniśmy chodzić, aby uzyskać efekty?
Dlaczego warto spacerować?

Spacerowanie – wpływ na zdrowie

Spacerowanie to łagodna forma aktywności fizycznej, którą poleca się wszystkim osobom rozpoczynającym swoją przygodę ze sportem. Nie oznacza to jednak, że chodzenie jest dobre tylko dla początkujących. W prawdzie marsze i marszobiegi to doskonałe wprowadzenie do biegania lub innych aktywności cardio. Nie każdy jednak musi lubić tak intensywne dyscypliny sportowe. Dla wielu takie aktywności mogą być zbyt obciążające lub zobowiązujące. Wiadomo natomiast, że najważniejszy w osiągnięciu celu jest nie sam rodzaj aktywności, a sumienność i regularność. Jeśli zatem lubimy spacerować, śmiało powinniśmy korzystać z tej formy ruchu, jako sposobu na poprawę kondycji i wzmocnienie mięśni całego ciała.

Chodzenie zalicza się do aktywności cardio. Oznacza to, że przez cały czas trwania wysiłku nasz organizm jest w stanie pozyskiwać energię z procesów tlenowych. Zupełnie inaczej sytuacja może wyglądać podczas biegania lub kolarstwa, kiedy to wysiłek jest już tak znaczny, że komórki przechodzą na metabolizm beztlenowy. Oczywiście oba procesy niosą pewne korzyści dla zdrowia i kondycji. Niemniej jednak z praktycznego punktu widzenia, w dłuższej perspektywie czasu to właśnie regularny wysiłek tlenowy może wpłynąć na dobre samopoczucie, zdrowie i dłuższe życie.   

Regularny wysiłek tlenowy pozwala znacznie poprawić kondycję organizmu. Wpływa na wzmocnienie mięśnia sercowego, które zaczyna bardziej efektywnie pompować krew przez całe nasze ciało.  Ponadto chodzenie angażuje znaczną część mięśni. Nie powoduje ich znacznej rozbudowy, ale może istotnie wpłynąć na ich wzmocnienie i lepszą stabilizację. Wiąże się to między innymi z mniejszym ryzykiem problemów z kręgosłupem czy bólów szyi. Ponadto spacerowanie pozwala rozruszać stawy, tak bardzo poszkodowane przez nasz siedzący tryb życia.

Spacerowanie a miażdżyca

Miażdżyca to jedna z najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego. Należy do chorób cywilizacyjnych, ponieważ w znacznym stopniu do jej rozwoju przyczyniają się czynniki takie jak otyłość czy nieprawidłowa dieta. Samo spacerowanie nie stanowi oczywiście lekarstwa na miażdżycę. Regularna aktywność może jednak wpłynąć na pozbycie się kilku nadmiarowych kilogramów, lepszą kontrolę poziomu cukru we krwi oraz wzmocnienie serca. Wszystko to wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka zachorowania na tę oraz inne dolegliwości dotyczące układu krążenia.

Spacerowanie a odchudzanie – czy chodzenie pomaga schudnąć?

Szacuje się, że godzina spaceru pozwala spalić około 200kcal. Wartość ta jest jednak bardzo orientacyjna i może ulegać znacznym wahaniom w zależności od tempa chodzenia, długości kroku, naszej masy ciała i wielu innych czynników. Nie ulega jednak wątpliwości, że spacery stanowią bardzo przyjemną formę spalania niemałych ilości kalorii. Co więcej, w przeciwieństwie do intensywnych treningów biegowych, kolarskich czy siłowych, nie wpływają one na znaczne zwiększenie apetytu. Dzięki temu łatwiej równocześnie zachować odpowiednią dietę z deficytem kalorycznym. W tym miejscu warto przypomnieć, że samo wykonywanie aktywności nie jest sposobem na schudnięcie. Do tego konieczny jest ujemny bilans kaloryczny, czyli jedzenie mniejszej ilości kalorii niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie. Optymalnie jest zmniejszyć kaloryczność dziennej diety o około 10-20% zapotrzebowania.

Spacerowanie a odchudzanie – czy chodzenie pomaga schudnąć?

Wpływ spacerowania na samopoczucie

Spacery wpływają pozytywnie nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, ale również psychiczne. Pozwala potocznie mówiąc „dotlenić mózg”. Skutkuje to polepszeniem nastroju, zastrzykiem pozytywnej energii i zdolnością do większej koncentracji. Przewietrzenie się wieczorem może również bardzo korzystnie wpłynąć na jakość naszego snu, co bezpośrednio przekłada się na samopoczucie i zdrowie.

10 000 kroków – ile w tym prawdy?

Od dłuższego czasu słyszy się, że kluczem do zdrowia jest wykonywanie 10 tysięcy kroków dziennie. Moda na chodzenie jest bardzo korzystna. Warto jednak pamiętać, że zalecane liczby są tylko wartościami orientacyjnymi. Kluczem do uzyskania efektów, czyli zdrowia i wzmocnienia organizmu jest regularność. Lepiej codziennie robić po 7 tysięcy kroków, niż co drugi dzień wykonywać ich 10 tysięcy. Każdy powinien dostosować długość spacerów do własnych możliwości. Nie ma się jednak co oszukiwać. Chodzenie jest aktywnością bardzo delikatną, więc aby faktycznie wpłynąć korzystnie na zdrowie, trzeba spacerować całkiem sporo. Warto poświęcić na to 1-2 godziny dziennie. Czas ten można jednak podzielić na kilka krótszych spacerów, tak aby być aktywnym cały dzień.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.