Sporty zimowe, które można i warto uprawiać w czasie pandemii.

Systematyczna aktywność fizyczna to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia. Przyczynia się ona między innymi do utrzymania prawidłowej kondycji układu sercowo-naczyniowego, jak również zachowania prawidłowej masy ciała. Niemniej jednak, w okresie zimowym często brakuje nam ochoty i możliwości na to, aby codziennie uprawiać sport. Zwłaszcza teraz, gdy siłownie oraz kluby fitness są zamknięte, warto skorzystać z tego co jest blisko nas. Pełne zieleni lasy oraz parki to miejsca, w których choć na chwilę można uciec od codziennych obowiązków oraz zagwarantować sobie odrobinę wysiłku fizycznego, który pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie. Jakie sporty zimowe warto uprawiać? I czy bieganie zimą jest bezpieczne? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

W tym artykule przeczytasz o sportach zimowych:

  • Na czym polega narciarstwo biegowe;
  • Dlaczego warto jeździć na łyżwach;
  • Jak prawidłowo uprawiać Nordic Walking;
  • Czy bieganie zimą jest bezpieczne.
Na czym polega narciarstwo biegowe;

Sporty zimowe – na czym polega narciarstwo biegowe?

Chociaż narciarstwo biegowe nie jest tak samo popularne jak zjazdowe, w niczym nie ustępuje modnej dyscyplinie sportowej. Co najważniejsze, aby je uprawiać nie trzeba wyjeżdżać w góry. Wystarczy kilkucentymetrowa warstwa śniegu i odpowiedni sprzęt. Niniejszą dziedzinę sportu można uprawiać zarówno na łąkach, jak i w lesie. Najważniejsze elementy wyposażenia stanowią:

  • Specjalne narty, które powinny być o 20-30 centymetrów dłuższe od wzrostu użytkownika;
  • Stabilne wiązania;
  • Buty gwarantujące bezpieczeństwo; oraz
  • Kijki, których długość powinna sięgać ramienia użytkownika.

Warto wiedzieć, że uprawianie narciarstwa biegowego jest w stanie przynieść wiele korzyści dla naszego zdrowia. W ciągu godziny, bieganie na nartach pozwala nam na spalenie nawet 600 kalorii. Dodatkowo, niniejsza dyscyplina sportowa zapewnia równomierny trening wszystkich mięśni i pozwala na odrobinę relaksu nawet po ciężkim dniu pracy. Sprzęt do narciarstwa biegowego nie jest tak drogi, jak ten, którego potrzeba nam do wykonywania zjazdów na górskich stokach. Ponadto, narciarstwo biegowe jest łatwe w opanowaniu oraz niezwykle bezpieczne.

Dlaczego warto jeździć na łyżwach - sporty zimowe

Dlaczego warto wybrać jazdę na łyżwach jako sport zimowy?

Jazda na łyżwach to jedna z ulubionych dyscyplin sportowych wszystkich dzieci. Co najważniejsze, można uprawiać ją zarówno na specjalnych lodowiskach, jak i na zamarzniętych akwenach wodnych. Zanim jednak na nie wejdziemy, powinniśmy upewnić się, że grubość lodu jest odpowiednia, a przebywanie na zamarzniętym jeziorze jest bezpieczne. Łyżwiarstwo to nie tylko ogromna radość, ale również doskonały trening dla naszego organizmu. Okazuje się, że jego uprawianie jest w stanie zapewnić nam:

  • Zwiększenie wydolności układu krążenia oraz układu oddechowego;
  • Wzmocnienie mięśni (szczególnie w okolicach pośladków oraz ud);
  • Wysoki wydatek kaloryczny;
  • Poprawę samopoczucia.

Warto wiedzieć, iż zakup łyżew do jazdy rekreacyjnej nie jest sporym wydatkiem. Najtańsze modele możemy kupić nawet w cenie 100,00 złotych. Niemnie jednak, w przypadku dzieci warto również zadbać o dobór odpowiednich ochraniaczy oraz kasku. W końcu upadki na lodzie mogą być niezwykle bolesne.

Sporty zimowe - Czy bieganie zimą jest bezpieczne

Jak prawidłowo uprawiać Nordic Walking?

Nordic Walking jest dyscypliną sportową, która z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością w naszym kraju. Co ciekawe, to doskonała alternatywna dla sportów zimowych, kiedy za oknem brakuje nam śniegu. Nordic Walking jest łatwy w opanowaniu i nie wymaga zakupu drogiego sprzętu. Wystarczą odpowiednie kijki oraz obuwie sportowe, które zapewni nam komfort podczas długich spacerów. Zanim jednak sięgniemy po kije, powinniśmy zapoznać się z kilkoma ważnymi zasadami Nordic Walkingu.

Po pierwsze: stawiane przez nas kroki powinny być długie i „od pięty”. Należy również zwracać uwagę na to, aby przez cały spacer nasze plecy pozostawały wyprostowane;

Po drugie: ruch kijkiem powinien wykonywany być przy pomocy całego ramienia, wyciągając rękę, aż do wyprostu łokcia;

Po trzecie: podczas wykonywania spaceru ważne jest utrzymywanie rytmicznego kroku oraz regularnego oddechu.

Przed rozpoczęciem systematycznych treningów z kijkami warto skorzystać z porady specjalisty, który podpowie nam, jak osiągnąć jak najbardziej efektywną technikę, dostosowaną zarówno do naszych potrzeb, jak i możliwości.

Czy bieganie zimą jest bezpieczne? – uniwersalne sporty zimowe.

Bieganie jest dyscypliną sportową, którą bez przeszkód możemy uprawiać przez cały rok. Niemniej jednak, sezon zimowy wymaga od nas odpowiedniego przygotowania.

1: niezwykle ważny jest dobór odpowiedniej odzieży (w tym bielizny termicznej). Istotne jest to, aby nie ubrać się za grubo, w przeciwnym razie łatwo możemy doprowadzić do przegrzania organizmu;

2: konieczny jest dobór odpowiedniego obuwia, które zapewni nam przyczepność nawet wtedy, gdy ziemia jest oszroniona;

3: kiedy jakość powietrza nie jest dobra, warto zaopatrzyć się w maseczkę antysmogową lub biegać w specjalnej bandanie;

4: rozgrzewkę warto wykonywać w domu, dzięki temu łatwiej nam będzie zachować ciepło podczas treningu. Pamiętajmy również o tym, aby w trakcie treningu na świeżym powietrzu nie wykonywać długich przerw;

5: zimą powinniśmy biegać nieco wolniej. W ten sposób unikniemy niebezpiecznych sytuacji związanych ze śliskim podłożem.

Podsumowanie

Zimą, jak każdą inna porą roku, powinniśmy przestrzegać systematycznej aktywności fizycznej i uprawiać sporty zimowe. Kiedy za oknem pada śnieg, warto sięgnąć po narty biegowe lub łyżwy, które pozwalają nam na doskonały trening, a przy tym dużą dawkę pozytywnej energii. Jeśli jednak temperatura nie pozwala na śnieżne szaleństwo, bez przeszkód możemy ruszyć do lasu na spacer z kijkami lub efektywny trening biegowy. Pamiętajmy, że regularna aktywność fizyczna to nie tylko lepsza kondycja, ale również zwiększona odporność.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *