Sprawdzone sposoby na zdrowe stawy

Problemy z bolącymi stawami to nie tylko przypadłość osób starszych i aktywnych sportowców. Coraz częściej problem ten dotyczy ludzi młodzi. Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, wady postawy i nieprawidłowa dieta. To czynniki, które sprzyjają powstawaniu zmian zwyrodnieniowych stawów. Często są one wynikiem nadmiernej masy ciała i długoletnich zaniedbań w zakresie nawyków żywieniowych. Dlatego też duże znaczenie mają odpowiednio dobrane, zbilansowane posiłki. Przekonaj się, jak wiele może zmienić wprowadzenie do swojego życia kilku podstawowych zasad, aby utrzymać zdrowe stawy.

  • Choroby stawów – skąd się biorą?
  • Lepiej zapobiegać niż leczyć – aktywność fizyczna a zdrowe stawy
  • Prawidłowa masa ciała
  • Dieta na zdrowe stawy
  • Stres wrogiem Twoich stawów
  • Obuwie nie bez znaczenia
Choroby stawów – skąd się biorą?

Choroby stawów – skąd się biorą?

Nasze stawy złożone są z powierzchni kostnej, która pokryta jest warstwą chrząstki. Jest ona miękka i gładka, bogata w bardzo sprężyste włókna kolagenowe. Dzięki niej ruchy stawów są płynne. Chrząstka niestety zużywa się i wymaga nieustannej regeneracji. Nieprawidłowa dieta sprzyja rozpadowi chrząstki, a to powoduje ból i ograniczenie ruchomości stawów. Pomiędzy kośćmi znajduje się szczelina – tzw. jama stawowa – wypełniona płynem, który działa jak smar zmniejszający tarcie podczas ruchów. Całość otoczona jest torebką stawową złożoną z dwóch warstw: zewnętrznej – włóknistej i wewnętrznej – zbudowanej z błony maziowej.

Najbardziej rozpowszechnioną chorobą, która dotyka stawów są zwyrodnienia – zmiany patologiczne, które początkowo nie budzą niepokoju. Pierwsze objawy to sztywność i niewielkie ograniczenie ruchów. Następnie pojawia się ból, nawet w trakcie spoczynku. Szacuje się, że na chorobę zwyrodnieniową stawów cierpi aż 80% osób w wieku powyżej 50 lat. Takie zmiany rozwijają się także u osób przed 40 rokiem życia. Dochodzi do rozmiękania i ścieńczania chrząstki stawowej, a w konsekwencji do niszczenia i wtórnych zmian w warstwach podchrzęstnych. Zanik chrząstki sprawia, że jesteśmy bardziej narażeni na różnego rodzaju urazy, powstają narośle kostne, które podrażniają i uciskają okoliczne tkanki. Proces ten najczęściej dotyczy stawów kolanowych, biodrowych, kończyn górnych oraz kręgosłupa. Ważne jest szybkie działanie, ponieważ z czasem zmiany zaczynają obejmować wszystkie struktury stawowe.

Lepiej zapobiegać niż leczyć – aktywność fizyczna a zdrowe stawy

Profilaktyka dla zdrowia stawów to podstawa. Takie działania możemy wprowadzić do naszego życia bez większych poświęceń. Wystarczy zadbać o to, co jemy oraz usprawnić naszą kondycję. Aby wzmocnić układ kostny, trzeba przede wszystkim zachować aktywność fizyczną. Nie chodzi tutaj o wyczynowe uprawianie sportów. Najlepszym pomysłem będą ćwiczenia, podczas których wykonujemy płynne ruchy. Idealny będzie więc nordic – walking, jazda na rowerze, joga i pilates. Dobrym pomysłem są też ćwiczenia w wodzie (aqua areobic), które dodatkowo odciążają stawy. Zawsze należy pamiętać o rozgrzewce – odpowiednio dobrane ćwiczenia rozciągające uchronią nas od urazów, do których może dojść podczas właściwego treningu. Nawet umiarkowana aktywność fizyczna potrafi zwiększyć objętość tkanki chrzęstnej. Ruch poprawia ukrwienie i zapewnia lepsze dotlenienie. Połączenia kostne są lepiej ustabilizowane, a ból pojawiający się podczas zwyrodnieniowej choroby stawów staje się zdecydowanie łagodniejszy. Pamiętajmy jednak, aby skonsultować rodzaj i ilość treningów z lekarzem prowadzącym. Niewłaściwie dobrane ćwiczenia mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

Lepiej zapobiegać niż leczyć – aktywność fizyczna a zdrowe stawy

Prawidłowa masa ciała

Duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania stawów ma także masa ciała. Nadwaga i otyłość sprawiają, że nasze stawy są przeciążone, a każdy ruch sprawia ból. Siedzący tryb życia, zgarbiona postawa, dźwiganie ciężkich zakupów, praca zawodowa, która wymaga od nas pewnej powtarzalność tych samych ruchów również nie sprzyjają naszemu zdrowiu. W takim stanie ciężko zadbać o odpowiednią ilość aktywności fizycznej. U osób otyłych najbardziej narażone na zmiany patologiczne są stawy kolanowe i biodrowe. Może dojść nawet do mechanicznych uszkodzeń chrząstki stawowej. Wówczas pojawia się ból i sztywność stawów. Dlatego też ważna jest zbilansowana dieta i prowadzenie zdrowego stylu życia. Jesteśmy tym co jemy. Poniżej dowiesz się jakie produkty spożywać, by Twoje stawy prawidłowo funkcjonowały przez wiele lat. A jeśli już cierpisz na pewne dolegliwości, sprawdź jak złagodzić ból za pomocą dostarczanych organizmowi pokarmów.

Zdrowe stawy a dieta

Osoby narażone na reumatoidalne zapalenie stawów powinny spożywać produkty bogate w kwasy omega-3, białko, a także witaminy D i C. Składniki te znajdziemy w rybach morskich, owocach morza, orzechach i migdałach. Dostarczanie organizmowi wysokoprzyswajalnego białka jest niezwykle ważne, ponieważ to właśnie ono buduje chrząstkę stawową. Ważne jest także zażywanie kąpieli słonecznych, ponieważ witamin D w znacznej mierze syntetyzuje się przez skórę. Jest ona niezwykle ważne w przeciwdziałaniu osteoporozie. Wpływa na równomierne obciążenie układu kostnego i zapobiega powstawaniu dolegliwości ze strony stawów. W okresie jesienno-zimowym warto zadbać o odpowiednią suplementację. Dobre efekty dają preparaty pomagające odbudować chrząstkę i płyn maziowy. Warto zwrócić uwagę na skład apetycznych specyfików dostępnych bez recepty. Szukajmy dużej zawartości kwasu hialuronowego oraz siarczanu chondorityny. Zapewniają one większą elastyczność tkanki i wspierają regenerację.

Stres wrogiem Twoich stawów

Każde, długotrwałe napięcie nerwowe wywołuje niekorzystne skutki dla naszego zdrowia. Cierpią również stawy. Stres sprzyja występowaniu chorób autoimmunologicznych, a jest nią również reumatoidalne zapalenie stawów. Wzmożona produkcja kortyzolu (hormonu stresu), co prowadzi do osłabienia ogólnej odporności organizmu. Zaczyna on walczyć z własnymi tkankami. Dodatkowo przedłużające się sytuacje stresowe wywołują wzmożone napięcie mięśni. To prowadzi m.in. do usztywnienia powięzi i ścięgien, skutkiem czego jest przeciążenie stawów. Zadbajmy więc nie tylko o nasze zdrowie fizyczne poprzez aktywność na świeżym powietrzu, ale również o prawidłową kondycję psychiczną. Mogą temu sprzyjać odpowiednio dobrane techniki relaksacyjne, które przyniosą odprężenie i rozluźnienie mięśni.

Zdrowe stawy a dieta

Obuwie nie bez znaczenia

Czy wiesz, że to, co nosisz na swoich stopach ma ogromne znaczenie dla prawidłowej kondycji całego układu kostno-stawowego? Niewłaściwe ułożenie stopy w bucie może doprowadzić do osłabienia stawu kolanowego lub biodrowego. Wybierając buty, szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na wysokość obcasa. Nie powinna ona przekraczać 3 cm. Ważna jest także szerokość buta. Stopa nie powinna być w nim ściśnięta, a jej ułożenie naturalne. Zbyt wąski but może prowadzić do deformacji stopy (płaskostopie, paluch koślawy), co odbije się również na kondycji naszych stawów. Osoby, które zmagają się z nadmierną ilością kilogramów powinny wybierać obuwie z dobrą amortyzacją, co pomoże odciążyć stawy. Amortyzacja jest ważne także przy wyborze butów do uprawiania aktywności fizycznej.

Zdrowe stawy – podsumowanie

Zdrowe stawy pozwolą czerpać z życia to, co najlepsze, niezależnie od wieku. Ich kondycja w dużej mierze zależy od nas samych. Profilaktyka jest niezwykle ważna i wymaga niewiele wysiłku. Wystarczy zadbać o prawidłową masę ciała, zbilansowaną dietę i odpowiednią ilość aktywności fizycznej.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *