Wegetarianizm a wysiłek fizyczny

Po tym, jak na popularnej platformie internetowej z filmami i serialami ukazał się dokument „Game changers” zawrzało w świecie dietetyki i sportu. Dokument opowiadał o zastosowaniu diety wegańskiej w kontekście wysiłku fizycznego i z pewnością wart jest obejrzenia, ale my postaraliśmy się spojrzeć na kwestię diety bezmięsnej bardziej obiektywnie. Czy wege-sportowiec może osiągać dobre wyniki?

Niedobory związane z dietą wegańską

Obiecaliśmy obiektywne podejście do tematu i takie utrzymamy. Badania wskazują – i jest to całkiem logiczne – że osoby na diecie bezmięsnej mogą mieć niedobory witaminy B12 czy żelaza. To składniki charakterystyczne dla produktów zwierzęcych. Co jednak warte podkreślenia, mogą one znaleźć się w diecie wegańskiej, ale tylko pod warunkiem dobrego zbilansowania diety i dobrania w niej składników. Choć świadomość wegetarian rośnie w kontekście zastępowania produktów mięsnych bogatych w żelazo i witaminę B12 tymi roślinnymi, które również mogą ich dostarczać – to jednak jeszcze zbyt często dochodzi do niebezpiecznych niedoborów w tej grupie ludzi. Tymczasem wystarczy wdrożenie do menu większej ilości warzyw, najlepiej w połączeniu ze źródłem witaminy C – i dzięki temu możemy mieć zapewnione lepsze wchłanianie żelaza z diety. Z kolei w celu spożycia witaminy B12, do diety wegańskiej (ponieważ w tej zawierającej nabiał i jaja nie jest to niezbędne) warto dodać produkty takie, jak glony (wodorosty) i/lub algi (np. chlorellę).

Załóżmy jednak, że mamy do czynienia z dietą niedoborową w żelazo i witaminę B12 – do czego wtedy może dojść w kontekście wydolności fizycznej? Otóż sytuacja może stać się poważna. Może bowiem rozwinąć się anemia, czyli niedokrwistość. Związany z nią niski poziom hemoglobiny, która przenosi tlen, może powodować znaczne pogorszenie możliwości sportowca i szybkie zmęczenie, słabą regenerację, brak postępów a nawet regres w wynikach sportowych. Może pojawić się zmniejszenie wydolności płuc, co objawia się koniecznością częstego i jednocześnie płytkiego oddychania. Może zmaleć także siła mięśniowa, ponieważ włókna mięśniowe przestają być tak wydajnie zaopatrywane w krew, tlen, składniki odżywcze.

Plusy diety wegetariańskiej

Jednak jeśli odpowiednio zadba się o zbilansowanie diety wegetariańskiej czy wegańskiej, to okazuje się, że możliwości takiego sportowca są równe, a być może nawet lepsze od sportowca-mięsożercy. Dieta wege niejako „wymusza” spożywanie większej ilości owoców, warzyw, strączków, a więc produktów najbogatszych w witaminy i składniki mineralne. Dlatego też przy zadbaniu o jej zbilansowanie pod kątem wspomnianych żelaza i witaminy B12 – może być ona w pełni zdrowa, bezpieczna i sprzyjająca wynikom sportowym.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *