ARTYKUŁ TYGODNIA: Witamina B12- na poprawę apetytu, stres, zmęczenie i depresję. Dlaczego brakuje jej w naszej diecie?

Witamina B12 ma właściwości podnoszące odporność na stres, zapobiega anemii i poprawia apetyt. Jej regularne stosowanie zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera, nowotworów i chorób psychicznych. Jakie inne właściwości posiada ta witamina i jak ją dawkować?

c6Witamina B12 nazywana jest kolabaminą lub czerwoną witaminą. Podobnie jak inne witaminy z grupy B wpływa pozytywnie na zdrowie i samopoczucie psychiczne. Jej niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i pokarmowego.
Naukowcy wskazują, że witamina B12 posiada właściwości chroniące przed chorobą Alzheimera, nowotworami i chorobami psychicznymi.

Czym grożą niedobory witaminy B12?
Witamina B12 pełni w organizmie rolę regulatora produkcji czerwonych krwinek. Znajduje się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego na ogół na jej niedobory cierpią wegetarianie.
Objawy niedoboru witaminy B12 to:
• Nadmierna nerwowość
• Długotrwałe zmęczenie
• Depresja
• Osłabiona pamięć i koncentracja
• Wyższy poziom cholesterolu
• Zawroty głowy

Bez nazwy 1

Tylko kilkanaście procent populacji ma odpowiedni poziom witaminy B12. Dlaczego?
Paradoks niedoboru witaminy B12 polega na przestrzeganiu zasad higieny. Witamina B12 nazywana jest „witaminą brudu”, ponieważ powstaje w środowisku, w którym znajdują się bakterie. Dbałość o higienę chroni przed chorobami i pasożytami, ale powoduje też niedobory witaminy B12.

Witaminę B12 można przyjmować, jako suplement diety. Wybierając witaminę B12 należy, jednak zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
Przede wszystkim dawka witaminy musi być odpowiednio wysoka- 500 ug, ponieważ wraz z wiekiem przyswajanie tej witaminy spada, dlatego konieczne jest dostarczenie odpowiednio wysokiej ilości. Tylko wówczas witamina pełni swoją główna rolę- obniża poziom homocysteiny.
Witamina B12 musi być przyjmowana w postaci metylokobalaminy, ponieważ jest to aktywna forma, która nie musi być przetwarzana w organizmie.

Niedobory witaminy B12 w organizmie objawiają się osłabieniem organizmu, uczuciem zmęczenia i zniechęcenia do życia. Czasami objawami jej niedoboru są afty w jamie ustnej i plamy na języku. Innym objawem niedoboru witaminy B12 jest niedokrwistość, a w dłuższym okresie czasu- choroba Alzheimera, osteoporoza i większe ryzyko wystąpienia nowotworu. Na niedobory witaminy B12 cierpią też osoby zmagające się z niedoczynnością tarczycy.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *