Zasady zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży – co warto o nich wiedzieć?

Pomimo licznych kampanii na rzecz zdrowego żywienia, z roku na rok wzrasta na świecie odsetek dzieci zmagających się z problemem nadwagi i otyłości. Łatwy dostęp do kalorycznej żywności typu Fast-food oraz niska aktywność fizyczna, przyczyniają się nie tylko do wzrostu wagi dziecka, ale przede wszystkim do ogromnego ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycy typu II w przyszłości. Jak temu zaradzić i co powinniśmy wiedzieć na temat zasad zdrowego żywienia wśród dzieci i młodzieży?

Z tego artykułu dowiesz się

  • Ile dzieci na świecie zmaga się z problemem nadwagi i otyłości;
  • Dlaczego otyłość może zagrażać życiu naszego dziecka;
  • Jakie są najważniejsze zasady zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży.

Nadwaga i otyłość wśród dzieci na świecie

Problem nadwagi i otyłości wśród dzieci stanowi spore wyzwanie zarówno dla ich rodziców, jak i specjalistów w dziedzinie pediatrii, dietetyki i psychologii. Mimo rosnącej świadomości dotyczącej zasad zdrowego żywienia, co roku liczba dzieci z otyłością zwiększa się. W celu ukazania skali problemu, postanowiliśmy przedstawić dane dotyczące pomiarów otyłości wśród dzieci z 1975 i 2016 roku.

Rok 1975: Otyłość wśród dziewcząt (w wieku od 5 do 19 lat) – 5 milionów przypadków;

Rok 1975: Otyłość wśród chłopców (w wieku od 5 do 19 lat) – 6 milionów przypadków;

Rok 2016: Otyłość wśród dziewcząt (w wieku od 5 do 19 lat) – 50 MILIONÓW PRZYPADKÓW;

Rok 2016: Otyłość wśród chłopców (w wieku od 5 do 19 lat) – 74 MILIONY PRZYPADKÓW.

Dlaczego otyłość może zagrażać życiu naszego dziecka?

Otyłość zarówno u osób dorosłych, jak i u dzieci, niesie ze sobą szereg negatywnych konsekwencji, które doprowadzić mogą nawet do zagrożenia życia. Wśród najpowszechniejszych skutków otyłości u dzieci i młodzieży możemy wyróżnić:

  • Nadciśnienie tętnicze;
  • Zaburzenia lipidowe;
  • Insulinooporność oraz cukrzycę typu II;
  • Stłuszczenie wątroby;
  • Bezdech senny;
  • Problemy kostno-stawowe;
  • Niską samoocenę, a nawet depresję;
  • Trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami.

Co ważne, wprowadzenie szybkiej interwencji żywieniowej pod opieką wykwalifikowanego dietetyka i redukcja masy ciała o 10 kg, jest w stanie przynieść spektakularne efekty, wśród których wyróżniamy: spadek stężenia glukozy we krwi (nawet do 50%), poprawę parametrów profilu lipidowego, spadek ciśnienia krwi (nawet o 10-20mmHg).

Jakie są najważniejsze zasady zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży?

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia, wyróżniamy 10 podstawowych zasad zdrowego stylu życia dla dzieci i młodzieży.

ZASADA 1 – Jedz regularne posiłki: Każdego dnia staraj się spożywać 5 posiłków w regularnych odstępach czasowych. Pamiętaj również o częstym piciu wody oraz szczotkowaniu zębów po jedzeniu;

ZASADA 2 – Jedz warzywa i owoce: Każdego dnia staraj się spożywać przynajmniej 4 porcje świeżych warzyw i 1 porcję owoców;

ZASADA 3 – Wybieraj produkty pełnoziarniste: Jedz kasze, ryż, pieczywo i makarony z pełnego ziarna;

ZASADA 4 – Nie zapominaj o mleku: W ciągu dnia staraj się wypijać 3-4 szklanki mleka (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym lub kefirem i częściowo serem);

ZASADA 5 – Mięso i ryby są ważne dla zdrowia: Jedz chude mięso, jajka, ryby oraz nasiona roślin strączkowych, wybieraj tłuszcze roślinne, zamiast tych pochodzenia zwierzęcego;

ZASADA 6 – Zapomnij o słodyczach: Nie spożywaj słodyczy oraz słodzonych napojów gazowanych, zamiast tego przygotuj w domu przekąski z orzechów, płatków owsianych oraz owoców;

ZASADA 7 – Unikaj soli: Nie dosalaj potraw, wzbraniaj się również przed spożywaniem słonych przekąsek (np. chipsów lub frytek);

ZASADA 8 – Pamiętaj, że sport to zdrowie: Każdego dnia staraj się wykonywać (przynajmniej przez godzinę) wybraną aktywność fizyczną. Ogranicz siedzenie przed telewizorem lub komputerem do maksymalnie 2 godzin dziennie;

ZASADA 9 – Wysypiaj się: Staraj się spać przynajmniej 7/8 godzin każdej nocy, w ten sposób Twój mózg będzie miał czas na odpoczynek;

ZASADA 10 – Kontroluj się: Sprawdzaj regularnie zarówno swój wzrost, jak i wagę ciała.

Podsumowanie

Przestrzeganie zasad zdrowego żywienia oraz aktywności fizycznej jest niezbędne nie tylko w leczeniu, ale również w profilaktyce otyłości i chorób cywilizacyjnych. Pamiętaj o tym i daj dobry przykład najmłodszym, zmieniając również swoje nawyki żywieniowe!

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *