Zdrowe zamienniki tradycyjnych składników wypieków


Zdrowe pieczenie

Coraz więcej osób dotkniętych jest zaburzeniami immunologicznymi, objawiającymi się nieprawidłową reakcją organizmu na różne substancje, występujące w otoczeniu – alergeny, a wiele z nich znajduje się w produktach żywnościowych. Czym je zastąpić?

Mleko i produkty mleczne

Uczulenie na białko mleka krowiego (laktozę) wprawdzie nie jest już dramatem, bowiem w sklepach dostępne jest mleko bezlaktozowe i jego przetwory. Niemniej, w dalszym ciągu można stosować zamienniki pochodzenia roślinnego, które mogą spożywać także weganie, a które nadają się do stosowania w wypiekach domowych. Dieta 1000 kalorii również zawiera dania z dodatkiem roślinnych zamienników mleka.

    • Mleko sojowe – może w pełni zastąpić mleko krowie jako składnik ciast. Jest neutralne w smaku, a stosuje się je zamiennie w proporcji 1:1. Podobnie stosuje się mleko migdałowe, które jednak nadaje wypiekowi posmak migdałowy.
    • Mleko kokosowe – gęste, tłuste, o wyraźnym kokosowym posmaku, nadaje się do przyrządzania legumin i mas tortowych, a także sernika na zimno. Można go użyć do sporządzenia bitej śmietany. Puszkę z mlekiem kokosowym wkładamy na noc do lodówki. Otwieramy i zdejmujemy z wierzchu gęstą masę, przekładamy do wysokiego naczynia i ubijamy podobnie jak zwykłą śmietanę.

 

  • Tofu – jest dobrze znanym zamiennikiem sera twarogowego do wypieku serników. Trzeba rozgnieść go widelcem lub zemleć w maszynce i dalej używać zamiast twarogu z dowolnymi dodatkami.
czerwona koniczyna
Czerwona koniczyna – naturalne wsparcie w okresie menopauzy
Menopauza to ciężki czas w życiu kobiety. Zmiany zachodz Czym jest czerwona koniczyna? Czerwona koniczyna kompleksowo wzmacnia Czerwona koniczyna pozwala wyeliminować z organizmu toksyny i zanieczyszczenia. Dzia Czerwona koniczyna a menopauza Okres menopauzy Czerwona koniczyna eliminuje również wiele innych objawów menopauzy, takich jak Czerwona koniczyna - skutki uboczne Istnieje przekonanie, że produkty W przypadku czerwonej koniczyny jest zupełnie inaczej. Naturalny skład jest Jak stosować czerwoną koniczynę? Czerwona koniczyna ma zazwyczaj Jeśli chodzi o cenę, to herbaty z dodatkiem czerwonej koniczyny s Osoby niecierpliwe ucieszy fakt, że pierwsze efekty terapii można zauważy  ...

Mąka

Niestety, nie istnieje stuprocentowy substytut mąki pszennej. W przypadku ciasta piaskowego i drożdżowego w dużym stopniu zastępuje ją mąka kukurydziana, stosowana w proporcji 1:1. Natomiast do przyrządzenia ciast z dodatkiem owoców zdaje egzamin mąka migdałowa, którą robimy sami z drobno zmielonych migdałów.

Natomiast dla lubiących wyzwania przeznaczona jest mieszanka bezglutenowa, która zastępuje klasyczną mąkę pszenną. Mieszankę przyrządza się z 200 g mąki z ciecierzycy, 200 g mąki jaglanej (z prosa), 300 g mąki ryżowej i 300 g mąki ziemniaczanej.

Jajka

Jest to składnik wszystkich tradycyjnych wypieków, działający jak spoiwo. Weganie najczęściej zastępują je zmielonym siemieniem lnianym. Ma ono łagodny, lekko orzechowy posmak, który podnosi walory smakowe wypieków pełnoziarnistych, ale także racuchów lub naleśników. Stosuje się je w proporcji jedna płaska łyżka zmielonego siemienia za jedno jajko.

Do wypieków „rosnących” można zastosować mieszaninę sody oczyszczonej z octem spirytusowym – płaska łyżeczka sody z łyżką octu. Taka ilość mieszaniny zastąpi jedno jajko. Natomiast do kruchych babeczek i ciastek zamiast jednego jajka można dodać około 50 ml świeżo wyciśniętego soku jabłkowego. Zawiera on pektyny, które zwiążą ciasto.

Cukier

Istnieje wiele substancji, które mogą z powodzeniem go zastąpić. Co więcej, zdrowe zamienniki cukru niejednokrotnie podnoszą smak wypieków, a przy tym są naturalne – nieprzetworzone chemicznie.

Z pewnością najzdrowszy jest miód pszczeli. Oprócz właściwości słodzących ma także działanie lecznicze; zawiera antyoksydanty, witaminy i sole mineralne. Jest jednak bardzo kaloryczny, dlatego osoby dbające o linię nie powinny go nadużywać.

Syropy z agawy i klonowy są dobrymi zamiennikami cukru rafinowanego, również bogatymi w antyoksydanty, ale też są dość wysokokaloryczne. Kupując je należy czytać etykiety, bowiem łatwo jest trafić na podróbkę z kukurydzy.

Stewia jest naturalnym środkiem słodzącym, otrzymywanym z liści rośliny o tej samej nazwie. Dopuszczona jest do sprzedaży w Polsce stosunkowo niedawno, bo w 2011 roku. Jest około 300 razy słodsza od cukru – 20 gramów stewii zastępuje ponad 5 kg cukru. Do osiągnięcia poziomu słodyczy równego uzyskanemu za pomocą cukru wystarczy śladowa ilość stewii, dlatego przyjmuje się, że nie zawiera ona w ogóle kalorii. Jest także bezpieczna dla diabetyków. Na etykietach oznaczana jest symbolem E-960.

Autor: Julia Piwowarczyk, dietetyk w firmie oferującej catering dietetyczny – Wygodna Dieta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *