Inulina z cykorii – czym jest, skąd się bierze i jakie są jej najważniejsze właściwości?

Skąd tak naprawdę się bierze? I jaki wpływ na nasze zdrowie może wywrzeć jej regularne stosowanie? Odpowiedzi na te pytania oraz ciekawych informacji na temat inuliny z cykorii szukaj w dalszej części artykułu.

Inulina to wielocukier, który wykazuje pozytywny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Złożona z cząsteczek glukozy i fruktozy, naturalnie występuje w korzeniach cykorii, topinamburu oraz mniszka lekarskiego. Jest w stanie wpłynąć na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi i przyczynia się do przyspieszenia procesu odchudzania. A jakie inne, cenne właściwości skrywa w sobie inulina z cykorii?

Inulina – skąd się bierze?

Inulina to biały proszek, który na pierwszy rzut oka może przypominać nam skrobię. Niemniej jednak, niniejsza substancja dobrze rozpuszcza się w wodzie. W naturalnych warunkach, inulina gromadzi się w dolnych częściach łodyg, kłączach oraz korzeniach roślin. Wytwarzana jest przede wszystkim przez rośliny należące do grupy astrowatych. W największych ilościach znajdziemy ją w bulwach:

  • Cykorii;
  • Topinamburu;
  • Mniszka lekarskiego;
  • Łopianu; oraz
  • Karczocha

Niniejsza substancja (w nieco mniejszych ilościach) może się również znaleźć w cebuli, szparagach, porach, czosnku i bananach.

Inulina coraz częściej wykorzystywana jest w przemyśle spożywczym, jako zamiennik cukru oraz tłuszczu. Czy jej stosowanie faktycznie może wywrzeć pozytywny wpływ na nasze zdrowie?

Inulina z cykorii – poznaj jej najważniejsze właściwości zdrowotne

Mimo, iż jest słodka (choć 10 razy mniej słodka niż cukier), inulina charakteryzuje się niską zawartością kaloryczną, wynoszącą około 150 Kcal na 100 gram produktu. Niniejsza substancja wykazuje właściwości żelujące oraz stabilizujące, dlatego też często wykorzystywana jest jako zamiennik tłuszczu, znacząco obniżając przy tym wartość kaloryczną produktu. A jaki wpływ na nasze zdrowie może wywrzeć jej stosowanie?

Po pierwsze: Ochrona układu sercowo-naczyniowego. Zarówno inulina, jak i rośliny ją zawierające, wpływają pozytywnie na obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi człowieka. Dzięki temu, stosowanie niniejszej substancji w ilościach około 20-40 gramów na dobę, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia miażdżycy w przyszłości.

Po drugie: Wspomożenie procesu utraty nadmiernej masy ciała. Za sprawą niskiej kaloryczności, inulina może stanowić doskonały zamiennik cukru dla osób, które zmagają się z nadwagą lub otyłością. Niemniej jednak, niska kaloryczność to nie jedyna zaleta niniejszej substancji. Okazuje się, że inulina wpływa również na zwiększenie uczucia sytości i hamowanie łaknienia.

Po trzecie: Wykazywanie właściwości prebiotycznych. Inulina (zaliczana do składników błonnika pokarmowego) w swojej prawie niezmienionej formie przedostaje się do jelita grubego, gdzie poddana zostaje procesom fermentacji. Dzięki temu, stosowanie jej może przyczynić się do prawidłowego rozwoju flory bakteryjnej jelit. Dodatkowo, niniejsza substancja może wpłynąć na zwiększenie regularności wypróżnień oraz zmniejszenie skłonności do zaparć.

Inulina z cykorii – zastosowanie

Inulina na szeroką skalę wykorzystywana jest w przemyśle spożywczym podczas produkcji ciast i deserów mlecznych. W domowej kuchni, niniejszy produkt może zostać użyty jako zagęszczacz do zup, sosów oraz doskonały składnik do wypieku domowych chlebów i ciasteczek.

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.