Jak organizować pracę w przychodni w czasie COVID-19

Pandemii koronawirusa wpłynęła na życie wszystkich i każdy odczuwa jej skutki. Jednak najbardziej obciążone są obecnie placówki medyczne, które nie tylko muszą się zmierzyć z niebezpiecznym wirusem, nie dopuścić do jego rozprzestrzeniania, lecz także dbać o innych chorych. Nie jest to łatwe, szczególnie tam, gdzie jest dużo ludzi. Jak więc zorganizować pracę w placówce, by sprawnie działała, a jednocześnie chronić pracowników i pacjentów? Oto kilka rozwiązań, które mogą to ułatwić.

Największe wyzwania przychodni i gabinetów medycznych w casie COVID-19

Choć pandemia trwa już od roku, nadal nie udało jej się opanować. Sytuacje pogarsza fakt, że powstają nowe, często bardziej zaraźliwe i groźniejsze mutacje wirusa. By zacząć, wracać do normalności muszą być prowadzone dwa działania równolegle – szczepienia i ograniczenie transmisji wirusa.

Placówki medyczne, takie jak przychodnie POZ, czy NZOZ oraz gabinety medyczne, to miejsca, w których zarażenie się wirusem znacznie wzrasta. Chorzy z różnymi objawami, gromadzący się w niedużych zazwyczaj poczekalniach bardzo szybko mogą się zarazić, nawet jeśli będzie wśród nich tylko jeden nosiciel COVID-19.

Okoliczności nie poprawia również fakt, że sytuacja finansowa służby zdrowia w kraju już od dawna do najlepszych nie należała. By nie narażać, zdrowia oraz życia pacjentów i pracowników, placówki medyczne musiały wprowadzić kilka niezwykle istotnych zmian w ich działaniu:

  • zmniejszyć ilość pacjentów gromadzących się poczekalniach;
  • wprowadzić teleporady, jako jedną z głównych metod konsultacji medycznych;
  • zapewnić pracownikom środki ochrony osobistej.

Podstawowe środki ostrożności

Jednym z głównych sposób ograniczenia przenoszenia się wirusa, jaki spotyka się w przychodniach oraz innych placówkach medycznych to próba szybkiego wyłapania potencjalnie zarażonych COVID-19. Dlatego przed wejściem do przychodni trzeba wypełnić dokładnie ankietę dotyczącą najczęstszych objawów pojawiających się w wyniku zakażenia oraz dokonywany jest pomiar temperatury.

Dodatkowo wszyscy pracownicy powinni mieć zapewnione środki ochrony osobistej. Są to wysokiej jakości maseczki i przyłbice, rękawiczki jednorazowe, czy dodatkowe fartuchy. W wielu miejscach są również dostępne płyny dezynfekujące.

Każdy pacjent przebywający w przychodni musi również pamiętać o podstawowych zasadach ostrożności, takich jak:

  • zachowanie bezpiecznej odległości, minimum 1 metra odległości;
  • noszenie maseczek;
  • staranną dezynfekcję rąk.

Jak ograniczyć transmisję wirusa wśród pacjentów placówek medycznych?

Większość wie, jak wygląda szara rzeczywistość w przychodni POZ. Dość ciasne korytarze i poczekalnie i dużo oczekujących osób. Trudno się nie zarazić nawet zwykłą grypą.

Dlatego też wiele przychodni zdecydowało się na wprowadzenie rejestracji telefonicznej i umawianie chorych na konkretną godzinę, ograniczając ilość chorych w placówce do minimum. Jest to również wygodne dla pacjentów, którzy nie muszą godzinami czekać w kolejce do lekarza.

Zadanie to można ułatwić, udostępniając rejestrację online, dzięki której chory może sam wybrać dogodny dla siebie termin. Dodatkowo wiele przychodni, szczególnie tych prywatnych wysyła do swoich pacjentów powiadomienia SMS, które przypominają o zbliżającym się terminie wizyty.

Kolejnym rozwiązaniem, które zmniejszy ryzyko zarażenia, szczególnie wśród osób przewlekle chorych oraz starszych jest wystawianie e-recepty. Wystarczy kontakt telefoniczny z lekarzem rodzinnym, który ma dostęp do bazy z danymi pacjenta i poprosić o leki, które są przyjmowane na stałe. E-recepta to wygodne rozwiązanie dla obu stron, wystarczy jedynie podać jej numer oraz pesel w aptece a farmaceuta, będzie mógł wydać wszystkie potrzebne leki.

Teleporady, wygodna opcja dla wielu chorych

W czasie pandemii COVID-19 znacznie rozpowszechniło się prowadzenie teleporad. Konsultacja telefoniczna ma na celu przede wszystkim ustalenie objawów choroby. Lekarz podczas rozmowy przeprowadza dokładny wywiad z pacjentem. Następnie na podstawie ich analizy podejmuje decyzję dotyczących kolejnych działań. Na przykład w sytuacji, kiedy objawy są niepokojące, lekarz może zalecić bezpośredni kontakt w placówce i wykonanie dodatkowych badań. W przypadku, gdy prezentowane objawy będą odpowiadać tym, które wywołuje wirus COVID-19, pacjent powinien zostać skierowany na test do odpowiedniej placówki medycznej.

Jeśli jednak symptomy są jednoznaczne, a lekarz może ustalić ich przyczyny i jednostkę chorobową może bez trudu wystawić e-receptę oraz e-ZLA, czyli zwolnienie lekarskie, bez konieczności wizyty pacjenta w przychodni.

Wszystkie te działania umożliwiają sprawną organizację pracy w placówce medycznej w czasie pandemii oraz organicznie jego rozprzestrzeniania się. Co więcej, pozwalają również zaoszczędzić czas pacjentom, którzy nie muszą czekać w długich kolejkach do gabinetu. Zmiana strategii funkcjonowania przychodni nie zawsze jest łatwa, wymaga to również przyzwyczajenia pacjentów do modyfikacji. Z pewnością będzie to łatwiejsze dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu dla przychodni, np.: https://medchart.pl/.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.