Kasza jaglana – dlaczego warto włączyć ją do posiłków?

Przed pierwszą wojną światową w Polsce kaszę jaglaną jadano powszechnie. W okresie międzywojennym wyparły ją ziemniaki, jednak popularne niegdyś jagły powracają do łask. Główną przyczyną wzrostu zainteresowania kaszą jaglaną jest coraz częstsze stosowanie diety bezglutenowej, jednak jaglankę mogą jadać wszyscy. Dlaczego kasza jaglana jest zdrowa? Jakie ma właściwości?

Królowa kasz, czyli co zawiera kasza jaglana

Kasza jaglana

Jaglankę pozyskuje się z prosa. Przed laty określano ją mianem jagły lub krup i używano jej do gotowania zup, dań głównych i kleików dla dzieci. Ze względu na jej właściwości ogrzewające organizm, podawano ją jako lekarstwo na przeziębienie i katar oraz w okresie rekonwalescencji po cięższych infekcjach.Lekkostrawność kaszy jaglanej umożliwiała gotowanie jej nawet dla niemowląt i osób w podeszłym wieku. Obecnie kasza jaglana jest jednym z najzdrowszych składników dań, po jakie można sięgać na co dzień.

Jak schudnąć mądrze? Poznaj nasze podpowiedzi!
Nadwaga i otyłość stanowią coraz częstszy problem we współczesnym świecie Z tego artykułu dowiesz się: Na czym polega dieta redukcyjna i dlaczego nie warto stosować restrykcyjnych Leczenie dietetyczne ...

Kasza jaglana zawiera witaminy z grupy B, witaminę E, lecytynę, krzem, żelazo, potas, magnez, miedź, wapń oraz fosfor. Jest to kasza bezglutenowa, dzięki czemu można ją włączać do dań dla osób cierpiących na celiakię. Jagły wykazują właściwości zasadotwórcze, co sprawia, że zaleca się ich dodawanie do dań mięsnych i gulaszów.

Wysoka zawartość krzemu poprawia kondycję stawów i stopień mineralizacji kości, a także pozytywnie wpływa na wygląd włosów, skóry i paznokci. Natomiast witamina E oraz lecytyna poprawiają pamięć i koncentrację, a antyoksydanty w kaszy jaglanej sprawiają, że organizm starzeje się wolniej.

Jak smakuje kasza jaglana? Jagły na słodko i na obiad

Jeżeli chce się włączyć do codziennego menu produkt taki jak kasza jaglana przepisy są na tyle proste, że poradzi sobie z nimi nawet początkujący miłośnik gotowania. Kaszę jaglaną można jeść na słodko, jako dodatek do dań głównych i kolacji, a także w formie kaszotto. Kasza jaglana jako deser dobrze sprawdza się w formie budyniu, na przykład czekoladowego, który posmakuje dzieciom i będzie zdrową przekąską. Kasza jaglana z warzywami jest smakowitym uzupełnieniem gulaszu mięsnego lub wegetariańskiego, a kasza jaglana na sypko może być używana jako dodatek do kolacji z grillowanym kurczakiem lub indykiem. W ostatniej wersji jagły można spożywać w trakcie trwania diety odchudzającej.

Jak ugotować kaszę jaglaną?

Przepisy z kaszą jaglaną są nieskomplikowane, gdyż jagły są smaczne pod wieloma postaciami. Niekiedy można jednak spotkać się z pytaniem, dlaczego kasza jaglana jest gorzka. Gorzki smak jaglanki wynika zwykle z nieprawidłowego sposobu przyrządzenia kaszy. Jak przygotować kaszę jaglaną, by była smaczna i zdrowa? Wystarczy przed gotowaniem wykonać jedną z dwóch czynności.

Goryczka znika, jeżeli kaszę jaglaną upraży się na suchej patelni. Jagły praży się, aż zaczną wydzielać lekko orzechowy zapach, a następnie przelewa się je wrzątkiem. Drugim sposobem na usunięcie gorzkiego smaku jest moczenie kaszy przez kilka godzin w zimnej wodzie. Taki zabieg umożliwia również pozbycie się fitynianów, które utrudniają wchłanianie składników mineralnych w jelitach.

Po uprażeniu lub namoczeniu kaszę jaglaną gotuje się w garnku, do którego wsypuje się kaszę i dolewa wodę w proporcji 1:2,5 (1 szklanka kaszy na 2,5 szklanki wody). Najlepiej jest dodawać wrzącą wodę do jagłów i gotować je przez około 15-20 minut, co jakiś czas mieszając. Kasza jaglana na sypko udaje się, jeżeli gotuje się ją powoli, aż do wchłonięcia wody.

Kasza jaglana dobra na odchudzanie?

Kasza jaglana w czasie diety odchudzającej może być stosowana, ale wyłącznie w umiarkowanych ilościach. Kasza jaglana z warzywami lub grillowanym kurczakiem raz w tygodniu pozytywnie wpłynie na zdrowie, jednocześnie chroniąc przed wzrostem wagi. Jagły mają sporo kalorii, gdyż w 100 g suchego produktu jest aż 350 kcal. Ponadto indeks glikemiczny jaglanki jest wysoki i wynosi 71 – kasza jaglana dla cukrzyków i osób na diecie Montignaca jest więc niewskazana. Pozostałe osoby, które chcą zrzucić kilka kilogramów, mogą sięgać po jagły ze względu na zawartość błonnika, zapewniającego sytość na dłużej, oraz krzemu, który przyśpiesza metabolizm.

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *