Nasiona Chia

Nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska, to roślina pochodząca z Meksyku i Gwatemali. Była znana i uprawiana już w czasach prekolumbijskich. Aztekowie cenili ją za nasiona, które były pożywczą potrawą i z których przygotowywali napoje. Płacono nimi podatek kapłanom i azteckiej szlachcie.

Chia jest jednoroczną rośliną, o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Owoce chia zawierają dużą ilość owalnych nasion.

  • Nasiona chia zawierają duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3 [Ich stężenie wynosi ok. 60%]. Jest to głównie kwas alfa-linolenowy, który stanowi konieczny składnik diety, ponieważ organizm sam go nie produkuje.
  • Nasiona chia są źródłem żelaza, magnezu, fosforu i cynku. Zawierają witaminę E i witaminy z grupy B.
  • Nasiona chia wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie. Prowadzi to, jak w przypadku spożywania siemienia lnianego, do zapewnienia uczucia sytości.
  • zawierają dużo potasu, który odpowiada za regulację ciśnienia tętniczego krwi
  • w porównaniu z innymi nasionami zawierają dużo więcej białka, dlatego polecane są zwłaszcza wegetarianom i sportowcom, którym zależy na zwiększeniu masy mięśniowej
  • są świetnym źródłem wapnia i błonnika

Stosowanie

Zaleca się stosować nasiona chia regularnie, gdyż usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego i korzystnie wpływają na strukturę kości i mięśni. Ponadto polecane są osobom odchudzającym się i na diecie, ponieważ wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie.

Nasiona możemy dodawać do sałatek, posypywać nimi kanapki, mogą być też dodawane do ciasta chlebowego lub używane do wypieków.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *