Dlaczego regularne picie wody jest tak ważne dla naszego organizmu?

Dlaczego picie wody jest takie ważne? I jakie konsekwencje dla naszego organizmu może powodować jej niedobór? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

W większości poradników dotyczących zdrowego stylu życia znajdziemy informacje na temat istotności dostarczania minimum 2 litrów płynów dziennie do naszego organizmu. Jednak, czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywa woda dla naszego zdrowia? I czy wiemy, dlaczego (zwłaszcza w upalne dni) jej niedobór może wywołać tak poważne dla nas konsekwencje.

Jaką rolę woda spełnia w naszym organizmie?

Z pewnością wiesz, że woda to jeden z najważniejszych składników naszego organizmu. Jednakże, czy zdajesz sobie sprawę z tego, że w ciągu 24 godzin tracimy jej aż 3 litry. Dlatego też, tak ważne jest jej uzupełnianie. Woda odgrywa bowiem szereg ważnych funkcji w naszym organizmie. Wśród nich możemy wyróżnić:

  • Fakt, iż woda stanowi główny składnik naszych płynów ustrojowych, w tym soków trawiennych, krwi oraz płynu mózgowo-rdzeniowego;
  • Umożliwienie procesu przemiany metabolicznej oraz oczyszczania naszego organizmu;
  • Tworzenie warstwy ochronnej większości organów znajdujących się w naszym ciele, między innymi: rdzenia kręgowego, mózgu oraz gałek ocznych;
  • Wpływ na poprawne funkcjonowanie układu kostnego oraz nerek;
  • Istotny wpływ na regulacje temperatury naszego ciała;
  • Regulację procesów trawiennych, między innymi zwiększenie przyswajalności pokarmów w postaci stałej; oraz
  • Transport niezbędnych dla naszego organizmu substancji odżywczych.

Pamiętaj! Regularne przyswajanie płynów (najlepiej w postaci czystej wody) jest niezbędne, ponieważ pomaga zachować prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów w ciele człowieka.

Dlaczego warto pić wodę?

Poniżej wybraliśmy dla Ciebie 5 najważniejszych powodów, dla których warto pić wodę.

Po pierwsze: Woda skuteczne oczyszcza organizm – dzięki czemu możliwe staje się pozbycie zbędnych substancji oraz toksyn. Efektem niniejszego procesu jest wyraźne poprawienie wyglądu naszej skóry oraz ogólnego samopoczucia;

Po drugie: Woda wspomaga procesy trawienne – między innymi poprzez transport pokarmów w układzie pokarmowym;

Po trzecie: Woda zwiększa wydolność fizyczną organizmu – dzięki odpowiedniej regulacji ciśnienia krwi oraz optymalnej temperatury ciała;

Po czwarte: Woda wspomaga proces odchudzania – jej regularne przyswajanie między posiłkami wpływa nie tylko na przyspieszenie procesów metabolicznych, ale również na zmniejszenie apetytu;

Po piąte: Woda doskonale gasi pragnienie – jak żadna inna substancja płynna, regularnie przyswajana woda jest w stanie zapewnić nam odpowiedni sposób nawilżenia organizmu, a tym samym zminimalizować uczucie pragnienia.

Jakie są możliwe konsekwencje odwodnienia?

Niedostateczne dostarczanie płynów do naszego organizmu może wywołać szereg nieprzyjemnych objawów, takich jak:

  • Częste bóle głowy oraz ogólne osłabienie organizmu;
  • Wysuszenie skóry oraz nadmierne uczucie pragnienia;
  • Zmniejszenie ogólnej wydolności organizmu;
  • Obniżenie funkcji poznawczych, w tym pamięci oraz koncentracji;
  • Obniżenie nastroju;
  • Bóle pleców, stawów oraz uporczywe skurcze mięśni.

Kiedy powinniśmy pić więcej wody?

W upalne dni (poprzez pot) tracimy znacznie więcej wody z naszego organizmu. Dlatego też, szczególnie w miesiącach letnich powinniśmy zadbać o dostarczanie odpowiedniej ilości płynów.

Nasza rada! Z samego rana przygotuj dla siebie duży dzbanek czystej wody i zadbaj o to, aby do końca dnia go opróżnić. Ponadto, pamiętaj, aby podczas letnich spacerów lub wypadów nad jezioro zabrać ze sobą butelkę czystej wody mineralnej. Dzięki temu unikniesz ryzyka odwodnienia, które może skutkować poważnymi konsekwencjami dla Twojego organizmu.

Jak wybrać najlepszą wodę?

Podczas wyboru wody zwróć uwagę na zawartość składników mineralnych. W standardowej butelce znajdują się jony sodu oraz wapnia, magnez, jony jodu, siarczanów i wodorowęglanów. Unikaj natomiast produktów aromatyzowanych z dodatkiem sztucznych soków owocowych.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *