Zaparcia – jak się ich pozbyć dzięki diecie?

Zaparcia to dolegliwość, o której mówi się, jeśli człowiek nie wydala stolca częściej niż 2-3 razy/tydzień. Jest to zdecydowanie niezdrowe oraz problematyczne, ponieważ nie tylko oznacza pewien dyskomfort, ale i może prowadzić do rozwoju poważnej choroby. Sprawdź, jak możesz rozwiązać ten problem

zaparcia, zaparcia przyczyny, zaparcia u dzieci

Z tego artykułu dowiesz się:

Zaparcia – co to?

Zaparcia to termin określający przedłużone zaleganie treści jelitowej w końcowym odcinku przewodu pokarmowego. W praktyce oznacza to, że jeśli nie odwiedzasz toalety przynajmniej 3 razy w tygodniu w celu defekacji, tzn. że cierpisz na zaparcia.

Zaparcia – przyczyny

Lista przyczyn jest długa, jednak najczęściej jest to zła dieta. Jeśli Twój model żywienia stroni od wody oraz błonnika to nie dziw się, że jelita działają z mniejszą skutecznością. Do innych przyczyn tego stanu zalicza się:

  • Schorzenia neurologiczne;
  • Choroby jelita grubego;
  • Rozszerzenie jelita grubego;
  • Długotrwałe podróże, brak możliwości wypróżnienia;
  • Brak aktywności ruchowej;
  • Cukrzyca
  • Niedoczynność tarczycy

Zaparcia – dieta

Jednak jeśli cierpisz z tego powodu, a lekarz nie dopatrzył się żadnej choroby, to przyczyną na pewno jest dieta. Statystyczny Polak spożywa ok. 18 gramów błonnika oraz wypija ok. 1400 ml wody na dzień.

To zbyt mało, ponieważ zalecenia rekomendują spożycie błonnika na poziomie 25 g/dobę oraz 2500 ml wody.

Zatem to odpowiednia dieta jest rozwiązaniem większości takich problemów. Na dowód tego warto wspomnieć, że w krajach afrykańskich spożycie błonnika na dobę przekracza nawet 50 g/dobę. Jak nie trudno się domyślić, efektem jest regularne wypróżnianie nawet do 3 razy na dobę.

Aby rozwiązać problem, włącz do diety takie produkty jak:

  • Pieczywo pełnoziarniste;
  • Orzechy
  • Płatki owsiane;
  • Ryż brązowy;
  • Kasze;
  • Warzywa;
  • Owoce;
  • Produkty fermentacji mlekowej (jogurt, kefir).

Jeśli wydaje Ci się to trudne to zrealizowania, to posłuż się taką zasadą. Do każdego posiłku spożywanego w ciągu dnia dodaj przynajmniej 1 porcję, któregoś z produktów. I tyle, ot cała filozofia.

zaparcia, zaparcia przyczyny, zaparcia u dzieci

Domowe sposoby na zaparcia

Olej lniany na zaparcia

Spożywanie łyżki (15 ml) oleju ułatwia trawienie tłuszczów oraz przyśpiesza pasaż jelitowy, a jeśli jelita działają lepiej tzn. że szybciej się wypróżnisz.

Siemię lniane na zaparcia

Siemię lniane zawiera w sobie dużo błonnika. Wystarczy, że do śniadania będziesz spożywać 1 łyżkę, a po kilku dniach na pewno zauważysz korzystny efekt.

Woda na zaparcia

Jeśli pijesz zbyt mało wody, to zaparcie będzie Ci towarzyszyć. Żeby to rozwiązać, postanów od dziś codziennie z rana i wieczorem wypijać po 500 ml wody.

Zaparcia u dzieci – co wtedy?

Zaparcia u dzieci to dość typowa dolegliwość. Często w takiej sytuacji ciężko jest coś zrobić, ponieważ u najmłodszych nie da się ot tak wprowadzić nowy produktu do jadłospisu. Dość sprytnym rozwiązaniem może być tutaj podawanie dzieciom soków, jednakże niekupowanych w sklepie, a robionych samodzielnie.

Owoce mają w sobie błonnik i wodę. A zrobienie soku samodzielnie sprawi, że nie będzie zawierał on dodatku cukrów. Zatem kup kilogram jabłek przygotuj z nich własny sok i podawaj dziecku. Taki wyrób dostarcza wody, błonnika, a zarazem witamin i składników mineralnych.

Podsumowanie

Zaparcie to poważny problem. Szczególnie kiedy trwa dłużej niż 5 dni. Po przeczytaniu tego tekstu wiesz już, jak możesz sobie pomóc. Zatem nie czekaj i zacznij działać już teraz. Jeśli wyrobisz sobie nawyk regularnego spożywania wody i wprowadzisz do diety większą ilość błonnika, problem zniknie. Uwierz, to naprawdę działa.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *