Źródła magnezu w codziennej diecie człowieka

Magnez to niezwykle ważny makroelement naszego organizmu. Jego niedobory mogą doprowadzić do poważnych zaburzeń zdrowia, a nawet sytuacji zagrożenia życia. Na szczęście, przestrzeganie zasad zdrowego trybu życia oraz zrównoważona dieta są w stanie zapewnić nam odpowiedni dowóz niniejszego składnika. W jakich produktach powinniśmy szukać magnezu? I jakie mogą być skutki jego niedoboru? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Jakie funkcje magnez spełnia w naszym organizmie;
  • Jakie mogą być skutki niedoboru magnezu;
  • W jakich produktach powinniśmy szukać magnezu.

źródło żelaza

 

Jakie funkcje spełni magnez w organizmie człowieka?

Magnez jest niezwykle ważnym składnikiem organizmu człowieka. Jest on odpowiedzialny między innymi za aktywację około 300 enzymów, które biorą udział w przemianach tłuszczów, węglowodanów i białek. Dodatkowo, magnez odpowiedzialny jest za wzmocnienie organizmu oraz prawidłową przemianę materii. Co ważne, odpowiedni dowóz magnezu w codziennej diecie jest w stanie wpłynąć nie tylko na nasze zdrowie, ale również samopoczucie. Ponadto, pierwiastek ten jest elementem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego, sercowo-naczyniowego, kostno-stawowego, hormonalnego oraz oddechowego.

Skutki niedoboru magnezu w codziennej diecie

Istotność powyższego pierwiastka w organizmie człowieka jest niepodważalna. Dlatego też, jego niedobór może istotnie wpłynąć na pogorszenie naszego zdrowia, a nawet sytuację zagrożenia życia. Wśród najpowszechniejszych konsekwencji związanych z niedoborem magnezu w codziennej diecie, możemy wyróżnić:

  • Mrowienie oraz skurcze kończyn dolnych (ze szczególnym uwzględnieniem skurczy łydek);
  • Skurcze tętnic wieńcowych oraz obwodowych (które mogą skutkować niedokrwieniem mięśnia sercowego);
  • Nadciśnienie, kołatania serca, a nawet przyspieszenie zmian miażdżycowych;
  • Mdłości, migreny, problemy ze snem (w tym bezsenność), spadek zdolności do koncentracji i zapamiętywania.

Dodatkowo, długotrwały niedobór magnezu w codziennej diecie może stanowić przyczynę licznych chorób przewlekłych, w tym kamicy nerkowej oraz cukrzycy typu II.

Źródła magnezu w codziennej diecie

Przestrzeganie zasad zdrowego żywienia i dostarczanie do organizmu odpowiednich ilości warzyw, orzechów i niektórych owoców, jest w stanie zapewnić nam dowóz magnezu na odpowiednim poziomie. A w jakich produktach spożywczych znajdziemy najwięcej magnezu?

Po pierwsze: PRODUKTY Z PEŁNEGO ZIARNA. Zarówno mąka pełnoziarnista, jak i chleb z dodatkiem nasion słonecznika lub siemienia lnianego, jest w stanie zapewnić nam sporą dawkę magnezu. Dlatego też, to właśnie te produkty powinniśmy wykorzystywać podczas przygotowywania codziennych posiłków.

Po drugie: NASIONA I ORZECHY. Zarówno orzechy włoskie, jak i nasiona słonecznika, czy maku, są w stanie dostarczyć do naszego organizmu sporą dawkę magnezu. Dlatego też, każdego dnia warto dodawać je do pożywnych sałatek oraz deserów.

Po trzecie: KASZA GRUBOZIARNISTA I BRĄZOWY RYŻ. Wprowadzenie dużych ilości kaszy oraz brązowego ryżu do codziennej diety, z pewnością przyczyni się do podniesienia poziomu magnezu w naszym organizmie.  Warto wiedzieć, że 100 g kaszy gryczanej jest w stanie spełnić, aż 55% naszego dziennego zapotrzebowania na niniejszy składnik.

Po czwarte: ŚWIEŻE WARZYWA, ROŚLINY STRĄCZKOWE I NATKI. Wszelkie warzywa liściaste, takie jak: jarmuż, rukola, czy szpinak, są w stanie zapewnić nam sporą dawkę magnezu. Niniejszy składnik znajdziemy również w: szczawiu, botwince, natce pietruszki, bobie, fasoli, grochu, pomidorach, w papryce oraz w rzodkiewce.

Po piąte: ŚWIEŻE OWOCE. Chociaż świeże owoce nie zawierają w sobie tak dużych ilości magnezu, jak warzywa i rośliny strączkowe, największe ilości niniejszego pierwiastka znajdziemy między innymi w awokado oraz dojrzałych bananach.

Podsumowanie

Magnez to niezwykle ważny element naszego organizmu. Jego niedobór może doprowadzić do poważnych zaburzeń zdrowia, a nawet sytuacji zagrożenia życia. Dlatego też, każdego dnia warto pamiętać o spożywaniu sporych ilości warzyw, produktów pełnoziarnistych oraz niektórych roślin strączkowych, dzięki którym zapewnimy dowóz powyższego składnika na odpowiednim poziomie.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *