Białko w diecie wegetariańskiej i wegańskiej

Białko uważane jest za najważniejszy z makroskładników ze względu na rolę jaką pełni w organizmie, ale nie o białko tutaj chodzi najbardziej, a o aminokwasy, które to białko budują. Więcej informacji na temat białka w diecie wegańskiej i wegetariańskiej znajdziesz w poniższym artykule.

białko w diecie wegańskiej

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym dokładnie jest białko?

W skład białek wchodzi 20 aminokwasów, które łączą się ze sobą w różnych sekwencjach. Wśród aminokwasów jest 9, które nasze ciało nie jest w stanie wyprodukować, stąd też musimy je pobrać z pożywienia, pozostałe aminokwasy mogą być wytworzone w organizmie. Po zjedzeniu białka ciało rozkłada je do puli aminokwasów. W momencie, gdy organizm potrzebuje konkretnego typu białka, na nowo gromadzi i wiąże wszystkie potrzebne do jego skonstruowania aminokwasy.

Wiele osób zadaje sobie pytanie: “Skąd czerpać białko na diecie wegańskiej?” Z tego samego powodu nie podejmuje diety wegetariańskiej w obawie przed niedostatecznym zapewnieniem podaży białka. Stwierdzenie, że jedynym źródłem białka jest mięso i produkty odzwierzęce, to mit!!!

Białko roślinne – tak czy nie?

Sporo mówi się o tym, że białko roślinne nie jest pełnowartościowe, a tylko produkty zwierzęce są dobrym źródłem białka i osoby, które rezygnują z mięsa są narażone na jego niedobory, nie jest to jednak do końca prawda.

Powoli odchodzi się od tej histerii białkowej, coraz bardziej doceniając produkty roślinne jako dobre i wartościowe źródło aminokwasów. Produkty roślinne – zboża, rośliny strączkowe – zawierają białko mniej skoncentrowane, mają jednocześnie dużo witamin, błonnika i składników mineralnych oraz zdrowych kwasów tłuszczowych. W oparciu o odpowiednio zbilansowaną dietę wegetariańską bardzo trudno jest doprowadzić do niedoborów białka.

białko w diecie roślinnej

Za źródło pełnowartościowego białka uważa się te produkty, które zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne. Poza soją (którą zaleca się spożywać dwa razy w tygodniu) dobry skład aminokwasowy zawierają rośliny strączkowe, zboża czy nasiona, w tym pestki dyni i słonecznika. Wystarczy więc spożywać jednocześnie lub w ciągu dnia produkty zbożowe, strączki, nasiona i otręby, bo każde z nich uzupełnia się wzajemnie. Różnorodna dieta wege  dostarcza organizmowi optymalnej ilości białka, węglowodanów i tłuszczy. Ciekawostką może być fakt, że mięso znajduje się dopiero na trzecim miejscu na liście produktów z ilością pełnowartościowego białka, bo nie zawiera tryptofanu, waliny i metioniny.

Co więcej razem z mięsem, dostarczamy do naszego organizmu, tłuszcz nasycony i cholesterol, który w nadmiarze wpływa na rozwój chorób układu sercowo-naczyniowego.

W jakich produktach występuje białko?

Wraz z ograniczeniem mięsa i wędlin pojawia się pytanie o to, gdzie w codziennym jadłospisie szukać białka. Warto tutaj sięgnąć po pasty kanapkowe na bazie roślin strączkowych z dodatkiem różnych nasion i pestek. Obecnie rynek produktów wege bardzo szybko rośnie i pojawiają się różne pasty warzywne o wyszukanych smakach, a każdy najbardziej wybredny smakosz wybierze coś dla siebie. Zaletą takiej pasty warzywnej jest szybkość jej użycia i szeroki wachlarz zastosowania, bo oprócz smarowidła na kanapki, sprawdzi się również jako humus do marchewek czy selera na domowej imprezie, a z niewielkim dodatkiem wody lub oliwy jako sos do kaszy czy też makaronu. Przejście na weganizm lub wegetarianizm wcale nie oznacza nudy w kuchni.

Podsumowując, ograniczenie lub wykluczenie mięsa jest nie tylko krokiem do zdrowia, ale również ważnym sposobem na przeciwstawieniu się niszczeniu środowiska naturalnego.

Dieta bezmięsna staje się dietą zdrowia i sprzyja całemu Światu, a jak to powiedział A. Einstein: “wegetariański sposób życia, przez swoje czyste, fizyczne oddziaływanie na ludzkie zachowanie, może wpłynąć na ludzkość w najbardziej dobroczynny sposób”.

Powinniśmy również chcieć odkrywać wegetarianizm i jego smaki, bo przejście na dietę wege nie oznacza jedzenia codziennie sałaty, ani też placków ziemniaczanych czy klusek z sosem pomidorowym.

 

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *