Dieta wegetariańska jako najlepsza opcja dla zdrowia

Według statystyk, w Polsce dietę wegetariańską stosuje już 500 tysięcy osób. Warto powiedzieć również, że liczba ta z roku na rok rośnie. Nic w tym dziwnego, ponieważ produkty roślinne są bezpieczne dla zdrowia i bogate w wiele składników prozdrowotnych. Jednak, dlaczego w rzeczywistości dieta jest tak dobra? Sprawdź, dlaczego uznaje się ją za najlepszą opcję dla zdrowia?

Dieta wegetariańska

Z tego artykułu dowiesz się:

Dieta wegetariańska – podstawy

Wegetarianizm jest to celowa zmiana sposobu żywienia, w której to ogranicza się lub całkowicie wyklucza ze spożycia mięsa, ryby i owoce morza. Głównie chodzi o to, aby wykluczyć z diety wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego na rzecz roślinnych.

Wyróżnić można tutaj jednak kilka rodzajów, a jednym z nich jest:

Laktoowowegetarianizm (najpopularniejsza forma wegetarianizmu) – wyklucza się mięso, jednak zostaje przy nabiale, jajach i miodzie.

Czym dieta wegeatriańska różni się od wegańskiej?

Weganie całkowicie rezygnują ze spożycia wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego.

Dieta wegetariańska – jadłospis 1-dniowy

Poniżej znajdziesz 1-dniowy jadłospis na diecie wegetariańskiej:

 

Śniadanie: Owsianka z owocem i cynamonem Mleko sojowe (200 g);

Płatki owsiane (40 g);

Siemię lniane (5 g);

Jabłko (120 g);

Orzechy laskowe (15 g).

 

1. Płatki namocz wodą;

2. Do namokniętych płatków dodaj mleko, siemię i jabłko + starte orzechy.

 

II Śniadanie: Makaron z pesto i warzywami Makaron (50 g);

Awokado (30 g);

Bazylia (15 g);

Olej rzepakowy (5 g);

Pestki dyni (15 g);

Pomidorki koktajlowe (50 g).

 

1. Ugotuj makaron;

2. Z awokado, bazylii, oleju i pestek przygotuj pastę;

3. Na makaron połóż pastę i dodaj pokrojone pomidorki.

 

Obiad: Ryż brązowy z warzywami i mozzarellą Ryż brązowy (100 g);

Olej rzepakowy (5 g);

Mieszanka warzyw włoskich (150 g);

Mozzarella (100 g).

 

1. Ugotuj ryż;

2. Na oleju podsmaż warzywa;

3. Połóż warzywa na ryż i zetrzyj na to ser.

 

Kolacja: Pieczywo z hummusem i papryką

 

Pieczywo pełnoziarniste (60 g);

Hummus (30 g);

Papryka (160 g).

 

1. Pieczywo posmaruj pastą i połóż pokrojoną w paski paprykę.

 

Dieta wegetariańska – efekty. Dlaczego jest tak zdrowa?

Dieta wegetariańska jest według wielu specjalistów bardzo korzystna dla zdrowia, ponieważ obfituje w różne składniki odżywcze. Zaliczyć można do nich wiele aktywnych związków roślinnych oraz głównych składników żywieniowych. Są to między innymi:

  • Witamina B12 – bierze udział w procesie krwiotwórczym oraz reguluje rozwój komórek nerwowych;
  • Witamina D – umożliwia przyswojenie wapnia oraz ułatwia trawienie cukrów;
  • Białko – pełni funkcję budulcową całego organizmu;
  • Kwasy omega 3 – działają przeciwzapalnie, wspomagają pracę serca, warunkują zdrowie naczyń krwionośnych;
  • Wapń – buduje kości i zęby, bierze również udział w prawidłowej pracy serca;
  • Żelazo – jest niezwykle istotne w kontekście produkcji krwi, przeciwdziała anemii;
  • Cynk – reguluje procesy metaboliczne, działa antyoksydacyjnie.

Dieta wegetariańska – co jeść?

Warto jednak zaznaczyć, że dieta wegetariańska dostarcza tych składników oraz wiele fitozwiązków, POD WARUNKIEM, że jest oparta o zróżnicowany skład. Aby dostarczyć odpowiednią ilość określonych składników odżywczych, należy spożywać takie produkty jak:

Składnik: Źródło:
Witamina B12 Jaja, pieczarka, kapusta kiszona

 

Witamina D Grzyby, jaja, nabiał

 

Białko

 

Rośliny strączkowe, nabiał, soja, orzechy, nasiona

 

Omega 3

 

Olej rzepakowy i lniany, siemię lniane, konopie, orzechy włoskie

 

Żelazo

 

Fasola biała, soczewica, tofu, zielona warzywa liściaste, nasiona dyni

 

Wapń

 

Sezam, nabiał, szpinak, brokuły, brązowy ryż, migdały

 

Cynk

 

Nasiona dyni, soczewica, orzechy, pieczarki

 

Dieta wegetariańska jadłospis

Na co należy uważać?

Wyeliminowanie mięsa oznacza jednak niskie spożycie wielu niezbędnych składników odżywczych. A ich niedobory mogą okazać się bardzo niebezpieczne dla organizmu, gdyż prowadzą do anemii, zaburzeń rozwoju, a nawet niedożywienia.

  • Brak mięsa w diecie oznacza niskie spożycie dobrze przyswajalnego żelaza, dlatego należy szczególnie zwrócić uwagę na jego uzupełnianie z diety.
  • Brak mięsa, nabiału, ryb i jaj oznacza praktycznie całkowitą rezygnację ze spożycia aminokwasów egzogennych, które budują organizm i są niezbędne do prawidłowej pracy całego organizmu, a szczególnie mózgu.

Podsumowanie

Dietę wegetariańską można uznać za korzystną dla zdrowia, ponieważ sprzyja odchudzaniu, poprawia wydolność serca i dostarcza wiele związków aktywnych, które wykazują silne działanie lecznicze.

Ma jednak ona również swoje ciemne strony, o czym należy bezwzględnie pamiętać. Dlatego jeśli chcesz zadbać o zdrowie i zrobić to rozsądnie, najlepiej będzie, jeśli skorzystasz z usług dobrego dietetyka lub po prostu ograniczysz spożycie produktów zwierzęcych na rzecz roślinnych.

 

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kącikdlazdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *