Podstawy kalisteniki i popularne ćwiczenia

Kalistenika to z języka greckiego połączenie siły i piękna. Doskonale ta nazwa odnosi się do tego, jakie efekty można uzyskać dzięki regularnym treningom kalisteniki. Kalisteniki, czyli tak naprawdę treningu z masą własnego ciała. Okazuje się, że ciężar naszego własnego organizmu może wywierać na jego mięśnie wpływ równie korzystny, jak i hantle i sztanga na siłowni. Jak to działa?

Jak na organizm wpływa trening kalisteniki?

Wsparcie kondycji, zwiększenie siły, praca wszystkich mięśni – to w skrócie kalistenika. Tego rodzaju treningi dużo bardziej angażują do pracy mięśnie, które na zwykłym treningu siłowym są albo pomijane, albo ich pomoc nie jest potrzebna w danym ruchu. W kalistenice podstawą jest fakt, ze trening rozwija ciało na wielu płaszczyznach. Jest to w dużej mierze trening funkcjonalny, co oznacza, że przystosowuje ciało do różnorakiego rodzaju ruchów, które organizm wykorzystuje w codziennym poruszaniu. Co przemawia za wyborem tego treningu to fakt, że można wprowadzać jego elementy na każdym etapie życia i będzie on korzystnie rozwijał możliwości ruchowe organizmu lub zapobiegał ich redukcji.

Najlepsze ćwiczenia kalisteniczne

Z pewnością po przeczytaniu poniższych nazw ćwiczeń okaże się, że większość osób dobrze zna charakterystyczne, wywodzące się z kalisteniki elementy treningowe. Niektóre z nich wykonuje się nawet na lekcji WF w szkole albo w ramach rozgrzewki przed treningiem właściwym.

  1. Pompki klasyczne – tak, to bardzo popularne ćwiczenie to w istocie podstawa kalisteniki. Osoby otyłe lub nigdy wcześniej nie wykonujące żadnych treningów sportowych mogą mieć na początku problem z wykonaniem klasycznej pompki. Ale cierpliwości! Potem może być już tylko lepiej i można przejść do wariacji na temat tego ćwiczenia – na przykład trudniejszych niż klasyczne – pompek na poręczach (tzw. dipsów).
  2. Podciąganie na drążku – wielu bywalców siłowni traktuje to ćwiczenie jako jedno z najlepszych do rozwoju mięśni grzbietu. I prawidłowo! Choć nie jest ono proste i osoby początkujące mogą mieć problemy z wykonaniem nawet jednego powtórzenia, to – z pomocą partnera albo gum oporowych można sobie dopomóc i w tej sposób skutecznie rozwijać mięśnie pleców.
  3. Przysiady – któż nie słyszał o tym ćwiczeniu! A ono także wywodzi się z podstaw kalisteniki. To tylko potwierdza fakt, że kalistenika nawet bez udziału ciężarów z siłowni może być skuteczną formą rozwoju ciała.
  4. Muscleup – ćwiczenie polegające na podciągnięciu ciała do drążka, oparciu o niego brzucha i wyprostowaniu ramion, jakby chciało się ten drążek przeskoczyć. To już bardziej zaawansowane i złożone ćwiczenie kalisteniczne, ale dzięki połączeniu ruchów podciągających i odwodzących doskonale rozwija całe ciało.

A jakie Ty znasz ćwiczenia, które warto wpleść w trening kalisteniczny?

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *