Witamina C w proszku, naturalna – jaka jest jej rola w organizmie?


Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinna znaleźć się w diecie dzieci, dorosłych i seniorów, gdyż niemożliwe jest jej wytworzenie przez ludzki organizm. Jak witamina C wpływa na człowieka?

Witamina C – właściwości

Po raz pierwszy doceniono właściwości witaminy C w 1742 roku – zaczęto podawać sok z cytryny żeglarzom, którzy wcześniej cierpieli na szkorbut (gnilec) z powodu braku dostępu do świeżej żywności przez wiele miesięcy. W XVIII wieku nie potrafiono jednak określić, dlaczego sok z cytryny leczył marynarzy. Dopiero w 1928 roku odkryto, że za lecznicze właściwości soku z cytryny odpowiadał kwas askorbinowy, czyli witamina C.

Działanie witaminy C na organizm jest szerokie. Jest to jeden z najważniejszych przeciwutleniaczy rozpuszczalnych w wodzie, co oznacza, że działa on wewnątrz komórek organizmu. Dzięki witaminie wzmacniają się naczynia włosowate i błony komórkowe, włosy, paznokcie, a skóra dłużej zachowuje młody wygląd i blask. Kwas askorbinowy reguluje syntezę kolagenu w skórze, chroni przed pojawianiem się siniaków, uszkodzeniem ścięgien, więzadeł i dziąseł oraz przyśpiesza gojenie ran.

Kobiety powinny dbać o prawidłowy poziom witaminy C w organizmie ze względu na jego korzystny wpływ na ściany naczyń krwionośnych. Kwas chroni przed powstawaniem nieestetycznych pajączków i żylaków, zapobiega chorobie wieńcowej oraz anemii, niebezpiecznej dla ciężarnych i pań cierpiących na obfite miesiączki. Dzięki witaminie C synteza hemoglobiny we krwi jest ułatwiona, a wchłanianie żelaza z pożywienia efektywniejsze. Udowodniono, że prawidłowy poziom kwasu askorbinowego w organizmie chroni przed powstawaniem nowotworów.

Seniorzy przyjmujący odpowiednie dawki witaminy C żyją dłużej oraz rzadziej cierpią z powodu astmy i powikłań cukrzycowych. U osób starszych suplementuje się kwas askorbinowy w celu zwalczania ciężkich zakażeń dróg oddechowych oraz obniżania ryzyka wystąpienia choroby wieńcowej.

Bez względu na wiek i płeć witaminę C podaje się w czasie przeziębienia, by podnieść odporność organizmu i skrócić czas trwania choroby. Dodatkowo witamina sprawia, że szybciej leczy się ropne zapalenia skóry i zabezpiecza się ją przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych. Udowodniono, że kwas askorbinowy hamuje działanie histaminy, dzięki czemu pomaga zwalczać alergie i astmę. Podawanie witaminy C dzieciom wspiera leczenie atopowego zapalenia skóry – skóra jest chroniona przed niszczeniem naturalnej bariery lipidowej, a także przed szkodliwym działaniem kosmetyków. Ponadto witamina zabezpiecza skórę przed promieniowaniem UVA i UVB.

Witamina C w proszku, naturalna – jaka jest jej rola w organizmie?
Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinna znaleźć się w diecie dzieci, dorosłych i seniorów, gdyż niemożliwe jest jej wytworzenie przez ludzki organizm. Jak witamina C wpływa na człowieka? Witamina C – właściwości Po raz pierwszy doceniono właściwości witaminy C w 1742 roku – zaczęto podawać sok z cytryny żeglarzom, którzy wcześniej cierpieli […]

Niedobór witaminy C – objawy

Kiedy zażywać witaminę C? Powinno się ją suplementować w okresie przeziębienia i w przypadku zachorowania na schorzenia dróg oddechowych. Ponadto kwas askorbinowy przyjmuje się, gdy zauważy się objawy niedoboru witaminy C. Należą do nich:

– męczliwość i apatia,

– bóle stawów i mięśni,

– obniżenie odporności organizmu,

– anemia,

– osłabienie naczyń włosowatych i mikrowylewy,

– obrzęki i krwawienie dziąseł.

Ze względu na to, że kwas askorbinowy jest wydalany z organizmu wraz z moczem, nadmiar witaminy C jest bardzo rzadki. Jego objawem może być tworzenie się kamieni nerkowych oraz pojawienie się mdłości, biegunki i wysypki.

Witamina C – w czym występuje?

Witamina C występuje przede wszystkim w świeżych owocach i warzywach. Można ją znaleźć w cytrusach, melonach, jabłkach, ananasach, truskawkach, porzeczkach, owocach leśnych, żurawinie, kiwi oraz w czarnym bzie. Wśród warzyw z wysoką zawartością kwasu askorbinowego wymienia się: paprykę, ziemniaki, szpinak, kalafior, brokuły, pomidory, cebulę, kapustę i natkę pietruszki.

Witamina C – zapotrzebowanie dzienne

Większość osób jest w stanie dostarczyć odpowiednie ilości witaminy C wraz z pożywieniem. Jeżeli jednak je się zbyt mało świeżych owoców lub warzyw, bądź zauważa się u siebie objawy niedoboru kwasu askorbinowego, zalecane jest przyjmowanie suplementów. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi:

– u dzieci od 40 do 50 mg,

– u kobiet – 75 mg,

– u mężczyzn – 90 mg.

W przypadku osób intensywnie trenujących, zalecane jest zwiększenie podaży kwasu askorbinowego nawet do 200 mg na dobę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *