Witamina C w proszku, naturalna – jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinna znaleźć się w diecie dzieci, dorosłych i seniorów, gdyż niemożliwe jest jej wytworzenie przez ludzki organizm. Jak witamina C wpływa na człowieka?

Witamina C – właściwości

Po raz pierwszy doceniono właściwości witaminy C w 1742 roku – zaczęto podawać sok z cytryny żeglarzom, którzy wcześniej cierpieli na szkorbut (gnilec) z powodu braku dostępu do świeżej żywności przez wiele miesięcy. W XVIII wieku nie potrafiono jednak określić, dlaczego sok z cytryny leczył marynarzy. Dopiero w 1928 roku odkryto, że za lecznicze właściwości soku z cytryny odpowiadał kwas askorbinowy, czyli witamina C.

Działanie witaminy C na organizm jest szerokie. Jest to jeden z najważniejszych przeciwutleniaczy rozpuszczalnych w wodzie, co oznacza, że działa on wewnątrz komórek organizmu. Dzięki witaminie wzmacniają się naczynia włosowate i błony komórkowe, włosy, paznokcie, a skóra dłużej zachowuje młody wygląd i blask. Kwas askorbinowy reguluje syntezę kolagenu w skórze, chroni przed pojawianiem się siniaków, uszkodzeniem ścięgien, więzadeł i dziąseł oraz przyśpiesza gojenie ran.

Kobiety powinny dbać o prawidłowy poziom witaminy C w organizmie ze względu na jego korzystny wpływ na ściany naczyń krwionośnych. Kwas chroni przed powstawaniem nieestetycznych pajączków i żylaków, zapobiega chorobie wieńcowej oraz anemii, niebezpiecznej dla ciężarnych i pań cierpiących na obfite miesiączki. Dzięki witaminie C synteza hemoglobiny we krwi jest ułatwiona, a wchłanianie żelaza z pożywienia efektywniejsze. Udowodniono, że prawidłowy poziom kwasu askorbinowego w organizmie chroni przed powstawaniem nowotworów.

Seniorzy przyjmujący odpowiednie dawki witaminy C żyją dłużej oraz rzadziej cierpią z powodu astmy i powikłań cukrzycowych. U osób starszych suplementuje się kwas askorbinowy w celu zwalczania ciężkich zakażeń dróg oddechowych oraz obniżania ryzyka wystąpienia choroby wieńcowej.

Bez względu na wiek i płeć witaminę C podaje się w czasie przeziębienia, by podnieść odporność organizmu i skrócić czas trwania choroby. Dodatkowo witamina sprawia, że szybciej leczy się ropne zapalenia skóry i zabezpiecza się ją przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych. Udowodniono, że kwas askorbinowy hamuje działanie histaminy, dzięki czemu pomaga zwalczać alergie i astmę. Podawanie witaminy C dzieciom wspiera leczenie atopowego zapalenia skóry – skóra jest chroniona przed niszczeniem naturalnej bariery lipidowej, a także przed szkodliwym działaniem kosmetyków. Ponadto witamina zabezpiecza skórę przed promieniowaniem UVA i UVB.

Niedobór witaminy C – objawy

Kiedy zażywać witaminę C? Powinno się ją suplementować w okresie przeziębienia i w przypadku zachorowania na schorzenia dróg oddechowych. Ponadto kwas askorbinowy przyjmuje się, gdy zauważy się objawy niedoboru witaminy C. Należą do nich:

– męczliwość i apatia,

– bóle stawów i mięśni,

– obniżenie odporności organizmu,

– anemia,

– osłabienie naczyń włosowatych i mikrowylewy,

– obrzęki i krwawienie dziąseł.

Ze względu na to, że kwas askorbinowy jest wydalany z organizmu wraz z moczem, nadmiar witaminy C jest bardzo rzadki. Jego objawem może być tworzenie się kamieni nerkowych oraz pojawienie się mdłości, biegunki i wysypki.

 

 

Witamina C – w czym występuje?

Witamina C występuje przede wszystkim w świeżych owocach i warzywach. Można ją znaleźć w cytrusach, melonach, jabłkach, ananasach, truskawkach, porzeczkach, owocach leśnych, żurawinie, kiwi oraz w czarnym bzie. Wśród warzyw z wysoką zawartością kwasu askorbinowego wymienia się: paprykę, ziemniaki, szpinak, kalafior, brokuły, pomidory, cebulę, kapustę i natkę pietruszki.

Witamina C – zapotrzebowanie dzienne

Większość osób jest w stanie dostarczyć odpowiednie ilości witaminy C wraz z pożywieniem. Jeżeli jednak je się zbyt mało świeżych owoców lub warzyw, bądź zauważa się u siebie objawy niedoboru kwasu askorbinowego, zalecane jest przyjmowanie suplementów. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi:

– u dzieci od 40 do 50 mg,

– u kobiet – 75 mg,

– u mężczyzn – 90 mg.

W przypadku osób intensywnie trenujących, zalecane jest zwiększenie podaży kwasu askorbinowego nawet do 200 mg na dobę.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *