Efekt jo-jo. Jak schudnąć i nie przytyć?

Efekt jojo to dość popularny problem. Występuje on bowiem u wielu osób, które gwałtownie odchudziły swój organizm. Czy da się go uniknąć? Sprawdź jak schudnąć bez efektu jo-jo.

 

efekt jo-jo, efekt jojo, jak schudnąć bez efektu jojo

Z tego artykułu dowiesz się:

Efekt jojo – co to?

Od strony fizjologicznej jest to naturalna kolej rzeczy, która uwarunkowana jest genetycznie. Jej mechanizm opiera się na „trybie oszczędnościowym” organizmu, który w przeszłości był niezwykle ważny w odniesieniu do długości życia.

Kiedy przechodzimy na dietę redukcyjną, nasza masa ciała spada. Organizm orientuje się dosyć szybko o tym efekcie, w związku, z czym coraz trudniej jest mu tracić kilogramy, gdyż chcę on zaopatrzyć się w kalorie na jak najdłużej.

Po obfitej redukcji masy ciała zazwyczaj przestajemy stosować się do zaleceń dietetycznych i większość z nas przerzuca się na poprzednie nawyki żywieniowe. Organizm, który przez ostatni okres szybko tracił tkankę zapasową/tłuszczową, chcąc wypełnić luki, bardzo chętnie gromadzi wszelkie nadwyżki kaloryczne, co w efekcie daje nam szybkie tycie oraz często powrót do masy ciała sprzed diety, co nazywamy efektem jo-jo.

Jak zatrzymać efekt jo-jo?

Oczywiście nie jest to przyjemna oraz motywująca sprawa, jednak należy uświadomić sobie, że to nie koniec świata. Każdy redukujący masę ciała boryka się z takimi problemami. Najważniejsze jest tutaj odpowiednie podejście oraz utrzymywanie zmiany nawyków żywieniowych.

Jak zatem radzić sobie z efektem jo-jo oraz jak schudnąć bez problemów?

Na to pytanie można odpowiedzieć na wiele sposobów, jednak wszystkie opierają się o konsekwentną zmianę nawyków żywieniowych. Nie znaczy to, że już nigdy nie będziesz mógł/mogła zjeść hamburgera czy czekolady.

Przede wszystkim chodzi o to, aby trzymać się kilku wytycznych, które pozwolą Ci uniknąć efektu jojo, a tym samym utrzymać zredukowaną oraz zadowalającą Cię masę ciała.

Efekt jo-jo – dieta w 3 krokach

  1. Zrezygnuj z głodówek

Wiele osób myśli, że najskuteczniejsza dieta to głodówka. To bzdura. Od strony dietetycznej, przejście na takie żywienie jest nie dość, że mało rozsądne to nawet niebezpieczne. Głodówka wyniszczy Twój organizm, to również niemalże gwarantuje Ci efekt jo-jo.

  1. Dobierz jadłospis do indywidualnych wymagań

Jeśli chcesz go uniknąć, pamiętaj, że najważniejszy jest dobór odpowiedniego jadłospisu. Najlepiej udaj się do specjalisty, który dobierze odpowiedni model żywienia.

  1. Odchudzaj się z głową

Po przejściu na dietę zazwyczaj waga leci w dół. Jednak po osiągnięciu oczekiwanego efektu, należy pamiętać, że zmniejszona ilość kalorii, nie wystarczy naszemu ciału. Należy konsekwentnie zwiększać ilość kalorii w ciągu dnia, jednak z uwzględnieniem odpowiedniego limitu. Tutaj mowa o ok. 100-200 kalorii na tydzień oraz dojście do odpowiedniego CPM (całkowitej przemiany materii), która odżywi Twój organizm właściwie.

efekt jo-jo, efekt jojo, jak schudnąć bez efektu jojo

Jak schudnąć bez efektu jo-jo?

Redukowanie masy ciała to przede wszystkim świadoma oraz konsekwentna zmiana nawyków żywieniowych, które mają być nieodłącznym elementem życia. Chcąc uchronić się przed efektem jo-jo, pamiętaj, aby myśleć długofalowo.

Dietetycy w jednej kwestii są zgodni, odchudzanie rozsądne (ok. 1-3 kg/miesiąc) jest najskuteczniejsze, gdyż mało, kto doświadczy wtedy powrotu do stanu sprzed diety. Dlatego najważniejsze jest tutaj, aby po odchudzaniu wciąż odżywiać się zdrowo i być aktywnym. W innym wypadku efekt jo-jo gwarantowany.

Efekt jo-jo – jak dobrać aktywność fizyczną?

Najlepszym sposobem na odchudzanie jest odpowiedni jadłospis + aktywność fizyczna. Powinna ona stanowić nieodłączny element odchudzania, gdyż przyśpiesza cały proces.

Jednak, aby uchronić się przed efektem jo-jo, należy być aktywnym fizycznie również po osiągnięciu celu. Wyrobienie sobie nawyku regularnej aktywności wspomoże utrzymanie prawidłowej masy ciała na lata.

Podsumowanie

Efekt jo-jo to dość problematyczna sprawa. Szczególnie kiedy już wystąpi. Walka z nim jest nieprzyjemna, jednak możliwa do zrealizowania. Warto jednak zapamiętać, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego trzymaj się ww. zasad w czasie odchudzania, a efekt jo-jo na pewno Cię nie dopadnie.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *