Chcesz schudnąć na wiosnę? Zacznij ćwiczyć!

Chcesz cieszyć się dobrym samopoczuciem i piękną sylwetką wraz z nadejściem wiosny? W poniższym artykule znajdziesz zestaw praktycznych porad, dzięki którym bez trudu wprowadzisz aktywność fizyczną do swojej codzienności.

Zdrowy styl życia to nie tylko pełnowartościowa i dostosowana do potrzeb naszego organizmu dieta, ale również aktywność fizyczna. Odpowiednia dawka ruchu w ciągu doby jest w stanie zapewnić nam zarówno dobre samopoczucie oraz zwiększoną kondycję, jak i lepsze i dłuższe zdrowie. Niestety, mimo faktu, iż większość zdaje sobie sprawę z roli aktywności w naszej codzienności, wykonywanie (chociaż krótkich) ćwiczeń fizycznych w ciągu dnia, nadal jest dla nas rzadkością. Jak możemy to zmienić?

Rola aktywności fizycznej w życiu człowieka

Korzyści wynikające z podejmowania codziennej aktywności fizycznej są niepodważalne. Optymalna dawka ruchu w ciągu doby, jest w stanie nie tylko zabezpieczyć nasze potrzeby ruchowe, ale również wzmocnić wydolność serca, jak i zwiększyć elastyczność mięśni oraz kości. Dodatkowo, udowodniono, iż regularna aktywność fizyczna znacząco wpływa na podniesienie naszego samopoczucia, a tym samym zmniejsza ryzyko występowania dolegliwości zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Śmiało można stwierdzić, że odpowiednia dawka aktywności fizycznej, dostosowana do indywidualnych potrzeb oraz możliwości jednostki, jest nieodłącznym elementem naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Jakie ćwiczenia możemy wykonywać w ciągu dnia?

Ćwiczenia aerobowe – to rodzaj aktywności fizycznej, podczas której mięśnie produkują energię z wykorzystaniem procesów tlenowych. Ćwiczenia te są długotrwałe oraz odpowiedzialne za zaangażowanie dużych grup mięśni. Przeciętny czas wykonywania niniejszego rodzaju ćwiczeń wynosi od 30 do 60 minut. Podczas tej formy aktywności, serce pracuje w sposób równomierny, pompując przy tym bogatą w tlen krew do naszych mięśni. Wśród ćwiczeń aerobowych, możemy wyróżnić między innymi: aerobik, jazdę na rowerze, pływanie, rytmiczny spacer, jogging, taniec, nordic walking.

Ćwiczenia anaerobowe – to rodzaj krótkotrwałej aktywności fizycznej, o dużym stopniu intensywności. Podczas wykonywania ćwiczeń anaerobowych, mięśnie produkują energię bez udziału tlenu. Wśród ćwiczeń anaerobowych, możemy wyróżnić między innymi: ćwiczenia na atlasie, przysiady, pompki, brzuszki.

Uwaga! Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy pamiętać o wykonywaniu kilkuminutowej rozgrzewki, która ustrzeże nas przed ewentualnymi urazami oraz kontuzjami podczas wykonywania właściwej aktywności fizycznej.

Piramida zdrowego stylu życia

Na piramidę zdrowego stylu życia, składają się zasady zdrowego żywienia oraz aktywności fizycznej. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywienia i Żywności, aby cieszyć się dobrym zdrowiem powinniśmy przestrzegać poniższych zasad.

  • Spożywaj od 4 do 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasowych;
  • Warzywa i owoce powinny stanowić przynajmniej 50% spożywanych przez Ciebie posiłków w ciągu dnia (3/4 warzywa i 1/4 owoce);
  • Spożywaj duże ilości produktów zbożowych, zwłaszcza tych pełnoziarnistych;
  • Każdego dnia staraj się spożywać przynajmniej 2 szklanki mleka, kefiru lub jogurtu (które częściowo możesz zastąpić wysokiej jakości serem);
  • Ogranicz spożywanie mięsa (zwłaszcza czerwonego), a jego miejsce wprowadź ryby i rośliny strączkowe;
  • Staraj się unikać spożywania cukru oraz słodyczy;
  • Ogranicz spożycie tłuszczów roślinnych i zastąp je tłuszczami pochodzenia roślinnego;
  • Ogranicz spożycie soli, a w jej miejsce zacznij używać ziół;
  • Pamiętaj o piciu przynajmniej 1,5 litra wody każdego dnia;
  • Nie spożywaj alkoholu.

Ponadto, pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej oraz rezygnacji z wszelkiego rodzaju używek, które znacząco mogą zagrażać Twojemu zdrowiu.

Jak wprowadzić aktywność fizyczną do naszej codzienności?

Jeśli chcesz wprowadzić aktywność fizyczną do swojej codzienności, musisz pamiętać o tym, aby była ona dostosowana do Twoich indywidualnych możliwości. Wybierz taką formę ruchu, która będzie sprawiała Ci przyjemność. Znajdź także porę dnia, która będzie dla Ciebie najbardziej optymalna do wykonywania ćwiczeń. Pamiętaj również, że aktywność fizyczna ma być dla Ciebie przyjemnością, a nie torturą!

 

Udostępnij:

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych porad z zakresu dietetyki, bądź na bieżąco z portalem kacikzdrowia.pl i zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *